شناسهٔ خبر: 44253704 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نماینده خانه موزه لوسیک آگولتسی ایروان:

خواهان تداوم همکاری‌های فرهنگی با ایران هستیم

خانم گایانه ساموِلیان در دیدار سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان گفت: خواهان تداوم همکاری‌های فرهنگی با ایران در زمینه‌ نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری و شب فرهنگی ایران برای آشنایی بیشتر دو کشور هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا، محمدمسعود صادقی، سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان از «خانه موزه لوسیک آگولتسی ایروان» بازدید و ضمن آشنایی با این موزه، فرصت‌های همکاری و برگزاری رویدادهای فرهنگی مشترک را بررسی کرد.

خانم گایانه ساموِلیان، عروس خانم لوسیک آگولتسی و نماینده این خانه ـ موزه ضمن معرفی زندگینامه خانم «آگولتسی» اشاره کرد که وی در تاریخ 1946 میلادی در آگولیس نخجوان به دنیا آمده است و علاقه شدیدی به مردم شناسی، هنر، فرهنگ و آداب و رسوم ارمنی داشته است.

وی ادامه داد: خانم آگولتسی علاقه شدیدی نسبت به لباس‌های سنتی زنان ارمنی داشته است و تنها زن ارمنی بود که همه‌جا لباس‌های محلی مناطق مختلف زنان ارمنی را می‌پوشید. خانم آگولتسی به مردم‌شناسی و آداب و رسوم و جشن‌های سنتی ارمنی علاقه داشته و خود ضمن جمع‌آوری اطلاعات کاملی کتاب‌هایی در این خصوص، تألیف کرده است.

وی به علاقه خانم آگولتسی به نقاشی طبیعت اشاره کرد و گفت: خانم آگولتسی بعد از بررسی دقیق لباس‌های محلی زنان مناطق مختلف ارمنی، مجموعه‌ای از لباس‌های محلی دوخت که در کشورهای مختلف دنیا معرفی شد و با استقبال گرم روبرو شده است.

ساموِلیان همچنین، آمادگی خانه موزه لوسیک آگولتسی را برای اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی و هنری با ایران اعلام و ابراز امیدواری کرد که برگزاری این رویدادها فرصت خوبی برای بررسی ریشه‌های مشترک فرهنگی، جشن‌ها، معرفی لباس‌های سنتی دو کشور باشد.

وی با یادآوری برگزاری نمایشگاه عکس معرفی جاذبه‌های گردشگری و لباس‌های محلی گیلان و شب فرهنگی ایران با اجرای نمایش آیینی سنتی گروه تئاتر سنتی گیلان با همکاری رایزنی کشورمان در ارمنستان، پیشنهاد داد اینگونه رویدادهای فرهنگی که فرصتی برای ایجاد گفتگوی فرهنگی، آشنایی بیشتر فی مابین فرهنگ دو کشور همسایه دیرینه و تمدن دار محسوب می‌شوند، تداوم یابد.

 

بیشتر بخوانید:

نظر شما