شناسهٔ خبر: 44251260 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی قم به مرغداری های استان هشدار داد

به دنبال شیوع آنفولانزای پرندگان در استان مرکزی، مدیرکل دامپزشکی قم به تمام مرغداری‌ها هشدار داد که قوانین قرنطینه را رعایت کنند.

صاحب‌خبر -

مدیر کل دامپزشکی قم به مرغداری های استان هشدار داد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، مجید رفیعی،مدیرکل دامپزشکی قم در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی گفت: تاکنون هیچ موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در قم مشاهده نشده است، اما لازم است تمام مرغداری‌ها نسبت به رعایت قوانین قرنطینه اهتمام جدی داشته باشند.


او از واکسیناسیون کامل مرغداری‌های استان خبر داد و گفت: واکسن موردنیاز به اندازه کافی در استان تامین شده است.


مدیرکل دامپزشکی قم  از تشکیل تیم‌های پایش تالاب‌ها و مرغداری‌ها با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست خبر داد و گفت: این پایش‌ها به طور منظم انجام می شود.


رفیعی در عین حال از تشدید قوانین قرنطینه در مرغداری‌ها هم سخن گفت و افزود: همه مرغداری‌ها ملزم شده اند در ورودی‌های خود دوش نصب کنند و تمام افراد با رعایت کامل موارد بهداشتی وارد مرغداری‌ها شوند.


او  از مرغداران خواست از ورود خودرو‌ها نیز به داخل مرغداری‌ها جلوگیری کنند.


مدیرکل دامپزشکی قم همچنین از ساکنان روستا‌ها خواست به هیچ وجه طیور خود را در معرض مواجهه با پرندگان مهاجر قرار ندهند.


رفیعی پرندگان مهاجر و انتقال خوراک آلوده به داخل مرغداری‌ها را عامل شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان ذکر کرد و از مردم نیز خواست از خرید هرنوع پرنده توسط دوره گرد‌ها جدا خودداری کنند.


رفیعی با اشاره شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سال ۹۶ گفت: در سال ۹۶ حدود هفت میلیون قطعه مرغ در قم به علت این بیماری تلف شدند، اما در سه سال گذشته تاکنون، موردی از این بیماری در قم مشاهده نشده است.

بیماری آنفولانزای طیور یکی از بیماریهای واگیر دار تنفسی است که دارای قدرت انتشار سریع و قابل انتقال به انسان بوده و سبب عفونت حاد دستگاه تنفسی در انسان می گردد ضمن اینکه خسارات فراوانی را نیزبه صنعت مرغداری وارد می‌کند

انتهای پیام/ش

نظر شما