شناسهٔ خبر: 44251191 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

سهام عرضه اولیه‌ها را کی بفروشیم؟

بسیاری از عرضه اولیه‌ها در یک بازه کوتاه مدت حداقل یک ماهه، بازدهی ۵۰ درصدی را برای خریداران به ارمغان می‌آورند؛ اما پرسش بسیاری از سهامداران این است که آیا نگهداری بلندمدت نماد‌های عرضه اولیه شده (مقصود نگهداری بیش از یک سال عرضه اولیه ها) به نفع سهامداران است یا به ضررشان؟

صاحب‌خبر -

عرضه اولیه ها، یکی از بخش‌های جذاب بازار سرمایه می‌باشند و سهامداران به خصوص سهامدارانی که تازه به بازار سرمایه وارد شده اند بسیار پیگیر اخبار عرضه اولیه‌ها هستند.

به گزارش بورس تابناک، به طور کلی عرضه اولیه سهام (به انگلیسی: Initial Public Offerings) که به اختصار با IPO نشان داده می‌ شود، عبارت است از اولین فروش سهام یک شرکت خصوصی که طی آن به یک شرکت عمومی تبدیل می‌ شود.

عرضه اولیه‌ها از آن جهت برای سهامداران جذاب هستند که اولاً در کوتاه مدت می‌توانند یک سود حداقلی ۵۰ درصدی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورند، ثانیاً معمولاً با پول‌های اندک می‌توان در عرضه اولیه‌ها شرکت و اقدام به خرید سهام کرد و ثالثاً خرید و فروش در آن‌ها به دلیل سود قطعی که دارند، نیازمند تحلیل و بررسی و دانش خاصی نیست.

در سال جاری، تاکنون ۲۰ شرکت سهام خود را برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه کرده اند. اولین عرضه اولیه در ۲۳ فروردین ماه سال جاری و به نام شرکت سرمایه گذاری صبا تامین با نماد صبا به ثبت رسید و آخرین عرضه اولیه نیز در سی ام شهریورماه سال جاری و به نام شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات با نماد وسپهر ثبت شد. در این ۲۰ نماد عرضه اولیه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا به عنوان بزرگترین عرضه اولیه سال جاری لقب گرفت.

همان گونه که عنوان شد، بسیاری از عرضه اولیه‌ها در یک بازه کوتاه مدت حداقل یک ماهه، بازدهی ۵۰ درصدی را برای خریداران به ارمغان می‌آورند، اما پرسش بسیاری از سهامداران این است که این سهام عرضه اولیه شده را تا چه زمانی نگهداری کنند؟ آیا نگهداری بلندمدت نماد‌های عرضه اولیه شده (مقصود نگهداری بیش از یک سال عرضه اولیه ها) به نفع سهامداران است یا به ضررشان؟

برای پاسخ به این پرسش نیاز است تا بازدهی نماد‌های عرضه اولیه شده در این چند سال اخیر را بررسی کنیم. به همین منظور بازدهی نماد‌هایی که از ابتدای سال ۹۷ تاکنون عرضه اولیه شده اند، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بازدهی ۲۱ نماد عرضه اولیه شده در سال ۹۷ تاکنون

در سال ۱۳۹۷، بیست و یک نماد سهام خود را برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه کردند. نمودار زیر بازدهی این ۲۱ نماد را تاکنون نشان می‌دهد. همان گونه که ملاحظه می‌گردد در بین نماد‌های عرضه اولیه شده در سال ۱۳۹۷، سهام شرکت زراعت و کشاورزی بینالود با نماد زبینا دارای بیشترین بازدهی بوده است و در این مدت ۴۱۳۷ درصد بازدهی برای سهامداران خود از روز عرضه اولیه تاکنون به ارمغان آورده است. کمترین بازدهی هم در بین نماد‌های عرضه اولیه شده سال ۱۳۹۷ تاکنون متعلق به سهام شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش با نماد سپ با بازدهی ۱۶۱ درصد می‌باشد. گفتنی است که بازدهی کم برخی از نماد‌ها به دلیل کاهش قیمت به دلیل افزایش سرمایه آن‌ها بوده است؛ بنابراین در مجموع، بازدهی نماد‌های عرضه اولیه شده در سال ۱۳۹۷ تاکنون، حداقل ۱۶۱ درصد و حداکثر ۴۱۳۷ درصد بوده است.

 

سهام عرضه اولیه ها را کی بفروشیم؟
 

بازدهی ۲۳ نماد عرضه اولیه شده در سال ۹۸ تاکنون

در سال ۱۳۹۸ نیز ۲۳ نماد عرضه اولیه شدند. بیشترین بازدهی در بین این نماد‌ها تاکنون، متعلق به سهام شرکت دارویی رهآورد تامین با نماد رهآورد بوده است. این نماد توانسته است برای سهامداران خود در این مدت بازدهی ۱۰۳۵ درصدی را به ارمغان آورد. همچنین کمترین عرضه اولیه متعلق به سهام شرکت صنعتی دوده فام با نماد شصدف بوده است که بازدهی ۲۰ درصدی داشته است. باز هم اشاره به این نکته ضروری است که بازدهی کم برخی از نماد‌ها به دلیل کاهش قیمت به دلیل افزایش سرمایه آن‌ها بوده است که از آن جمله می‌توان به نماد شصدف اشاره کرد؛ بنابراین بازدهی نماد‌های عرضه اولیه شده در سال ۱۳۹۸ تاکنون، حداقل ۲۰ درصد و حداکثر ۱۰۳۵ درصد بوده است.

 

سهام عرضه اولیه ها را کی بفروشیم؟

بازدهی ۲۰ نماد عرضه اولیه شده در سال ۹۹ تاکنون

همان گونه که عنوان شد در هشت ماه نخست سال جاری، سهام ۲۰ شرکت برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه شده است. در این بین گدنا که عرضه اولیه آن با حاشیه‌هایی همراه بود، توانسته است در مدت حضور خود در بازار سرمایه برای سهامدارانش بازدهی ۳۲۴ درصدی را به ارمغان بیاورد و پربازده‌ترین عرضه اولیه سال جاری تاکنون باشد. شستا که بزرگترین عرضه اولیه سال جاری لقب گرفته در رده دوم قرار داشته و توانسته است بازدهی ۲۵۳ درصدی را داشته باشد. همچنین سهام وسپهر با بازدهی ۱۰ درصدی دارای کمترین بازدهی در بین عرضه اولیه‌های سال ۹۹ تاکنون بوده است.

گفتنی است، صبا به دلیل آن که افزایش سرمایه داشته و قیمت آن به کمتر از قیمتی که عرضه اولیه شد، رسیده، از این محاسبات کنار گذاشته شده است؛ بنابراین بازدهی نماد‌های عرضه اولیه شده در سال ۱۳۹۹ تاکنون، حداقل ۱۰ درصد و حداکثر ۳۲۴ درصد بوده است.

 

سهام عرضه اولیه ها را کی بفروشیم؟

همان گونه که ملاحظه می‌گردد، بازدهی نماد‌های عرضه اولیه شده با مدت زمان نگهداری آن‌ها رابطه تقریباً مستقیمی دارد و نگهداری نماد‌های عرضه اولیه شده در بلندمدت به نفع سهامداران است و برخی نماد‌ها حتی بازدهی بیش از ۴۰۰۰ درصدی را داشته اند.

نظر شما