شناسهٔ خبر: 44250789 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

چه کشورهایی تاکنون ترور شهید فخری‌زاده را محکوم کرده‌اند؟ / روسیه هم محکوم کرد

از زمان ترور شهید فخری زاده تاکنون برخی کشورها از جمله روسیه، امارات آفریقای جنوبی، سوئیس ونزوئلا، کوبا، سوریه، عراق، عمان، چین و چند کشور دیگر این اقدام را محکوم و برخی چون آلمان و انگلیس بدون اینکه محکوم کنند، خواستار پرهیز از تشدید تنش‌‌ها شده و گفته‌اند که منتظر تکمیل حقایق در این زمینه هستند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| بعد از ترور شهید فخری زاده، اشخاص و مقامات زیر این اقدام را محکوم کرده‌اند.

 

«فرحان حق» سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز جمعه در این باره گفت: ما گزارش‌هایی درباره ترور یک دانشمند در نزدیکی تهران دریافت کرده‌ایم، ما خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها و جلوگیری از هرگونه اقدامی که باعث افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود، هستیم. 

 

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد نیز روز  شنبه گفت: «البته ما هر ترور و قتل غیرقانونی را محکوم می‌کنیم.» سازمان ملل خواستار خویشتنداری و جلوگیری از هرگونه اقدامی که به تشدید تنش در منطقه پس از ترور دانشمند برنامه هسته‌ای ایران منجر می‌شود، است.

 

«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور قتل‌های فراقانونی به این اقدام تروریستی واکنش نشان داد و عنوان کرد: «قتل محسن فخری‌زاده، بسیاری از سوالات همچنان درباره شرایط کشته شدن (شهادت) او وجود دارد. هنوز هیچ بازیگر دولتی یا غیر دولتی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. قتل هدفمند فرامرزی خارج از درگیری مسلحانه نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است که محرومیت خودسرانه از زندگی را منع می‌کند و نقض منشور سازمان ملل است که استفاده از زور خارج از مرز در زمان صلح را منع می‌کند.» 

 

اتحادیه اروپا نیز روز شنبه ترور دانشمند ایرانی را اقدامی مجرمانه و در تضاد با اصل احترام به حقوق بشر توصیف کرد.سخنگوی اتحادیه اروپا روز شنبه هشتم آذر با صدور بیانیه‌ای ترور شهید فخری زاده را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «این یک اقدام مجرمانه و در تضاد با اصل احترام به حقوق انسانی که اتحادیه اروپا حامی آن است، می‌باشد».

 

سخنگوی اتحادیه اروپا همچنین خواستار خویشتنداری تمامی طرفین شد و گفت: «در این اوضاع ناپایدار، بیش از هرزمان مهم است که تمامی طرفین آرامش خود را حفظ کنند و حداکثر خویشتنداری در پیش بگیرند تا از هرگونه تنش‌هایی که به نفع هیچ‌کس نیست، جلوگیری شود».

 

وزارت خارجه آلمان در واکنش به شهادت محسن فخری‌زاده بدون محکوم کردن این اقدام تاکید کرد که ترور دانشمند هسته‌ای ایران اوضاع منطقه را بدتر می‌کند و بدون اشاره به طرف خاصی، از همه طرف‌ها خواست از تشدید تنش‌ها خودداری کنند.

 

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس هم روز یکشنبه درباره ترور شهید فخری‌زاده بدون اینکه آن را محکوم کند، گفت: «بابت اوضاع پیرامون ایران و منطقه نگران بوده و خواستار کاهش تنش هستیم. همچنان منتظر تکمیل شدن حقایق پیرامون اتفاقات در ایران هستیم. ما به قوانین بین‌المللی حقوق بشری پایبند هستیم که موضع معینی درباره هدف قرار دادن غیرنظامیان دارد».

 

وزارت امور خارجه بلژیک ترور محسن فخری‌زاده را محکوم کرد و خواستار دوری از گسترش هرگونه تنش شد و  وزیر خارجه سوئیس نیز با محکوم کردن این اقدام تروریستی، خواستار تنش‌زدایی بین همه طرف‌ها شد.

 

«خورخه آریزا» وزیر خارجه ونزوئلا هم در پیامی توئیتری ترور فخری زاده را قویا محکوم کرد.

 

«برونو رودریگز» وزیر خارجه کوبا نیز در پیامی توئیتری این اقدام را قویا محکوم و عنوان کرد: مخالف همه اشکال و مظاهر تروریسم هستیم.

 

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن هم در پیامی به محمدجواد ظریف شهادت شهید محسن فخری‌زاده را تسلیت گفت و تاکید کرد که این جنایت توسط رژیم صهیونیستی طراحی شده بود که از قدرت علمی ایران هراس دارد. 

 

وزیر خارجه آفریقای جنوبی هم ترور شهید محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی ایران را قویا محکوم و بر محاکمه عاملان اینگونه اقدامات تأکید کرد.

 

رئیس مجلس نمایندگان ترکیه نیز ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران را محکوم کرد و آن را «اقدامی تروریستی» خواند. وزارت خارجه ترکیه نیز روز یکشنبه نهم آذر ماه با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران، مخالفت آنکارا با هر نوع اقدام تروریستی را ابراز کرد.

 

وزرای خارجه قطر و سوریه و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس هم روز شنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزیر امور خارجه ایران ترور شهید فخری زاده را محکوم کردند.

 

وزیر خارجه عمان هم یکشنبه در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف ترور شهید فخری زاده را محکوم و تروریسم را در هر شکل آن رد کرد و غیرقابل قبول خواند.

 

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق هم دیگر مقامی بود که یکشنبه در تماس تلفنی با وزیر خارجه ایران، ترور شهید فخری‌زاده را به وی، دولت و ملت ایران تسلیت گفت و این اقدام تروریستی را محکوم کرد.

 

وزارت خارجه امارات عربی متحده شامگاه روز یکشنبه در بیانیه‌ای جنایت ترور شهید «محسن فخری‌زاده» را محکوم و وزارت خارجه لبنان نیز امروز (دوشنبه) این اقدام را محکوم کرد.

 

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان هم از دیگر وزرای خارجه بود که در تماس تلفنی یکشنبه شب با ظریف ضمن ابراز همدردی و تسلیت در پی شهادت شهید فخری زاده، این اقدام غیرانسانی را محکوم کرد.

 

اردن هم روز یکشنبه ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران را محکوم کرد و خواستار تلاش جمعی برای جلوگیری از تشدید تنش شد.

 

وزیر خارجه کویت نیز امروز (دوشنبه) دهم آذر ماه با ظریف تماس گرفت و ترور شهید فخری زاده را محکوم کرد و به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

 

رهبر حزب کنگره ملی افغانستان نیز در اظهاراتی با محکوم کردن ترور شهید دکتر محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران تاکید کرد بی‌تردید ردپای رژیم صهیونیستی در ترور دانشمند و فیزیکدان حوزه تمدنی ما مشهود است.

 

وزارت خارجه افغانستان هم در پیامی ترور شهید فخری‌زاده را محکوم و با خانواده، مردم و دولت ایران ابراز همدردی کرد و محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان نیز امروز (دوشنبه) در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف این اقدام تروریستی را محکوم کرد و تروریسم را در هر شکل آن مردود خواند.

 

«هوآ چون‌یینگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز امروز (دوشنبه) در اظهاراتی به ترور «شهید محسن فخری زاده» واکنش نشان داد و گفت: «چین از ترور دانشمند ایرانی محسن فخری‌زاده شوکه شد و این جنایت خشونت‌آمیز را محکوم می‌کند.»

 

رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه هم در اظهاراتی با اشاره به ترور شهید فخری‌زاده، این اقدام تروریستی را در راستای ثبات‌زدایی در منطقه خواند.

 

رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه در واکنش به ترور شهید فخری زاده با بیان اینکه در فدراسیون روسیه این قتل را محکوم می‌کنند، هدف از این ترور را تحریک ایران خواند.

 

لازم به ذکر است گروه‌های مقاومت از جمله حماس، جنبش جهاد اسلامی و حزب الله لبنان و انصارالله یمن نیز در پی این اقدام تروریستی به آن واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند

 

منبع: فارس

نظر شما