شناسهٔ خبر: 44250382 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

امروز مجلس دیگر در راس امور نیست/ نمایندگان مجلس تبدیل به کارمند شده‌اند

موج نیوز زهرا شاکرمی نژاد

تحلیل‌گر سیاسی و استاد دانشگاه هرمزگان با انتقاد نسبت به نحوه‌ی گزینش، کسب رای و عملکرد نمایندگان استان در تحقق توسعه، گفت: بسیاری از نمایندگان مجلس امروز نقش یک کارمند را دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، دهم آذرماه را تقویم رسمی کشور به عنوان روز مجلس نام ‌گذاری کرده‌اند. در آستانه‌ی این روز گفت‌وگویی اختصاصی با «محمود رئوفی» نویسنده و تحلیلگر سیاسی و عضو هیات علمی گروه جامع شناسی دانشگاه هرمزگان داشتیم که خلاصه ای از آن در ادامه آمده است.

رئوفی در پاسخ به این پرسش که مجلس همچنان در راس امور قرار دارد یا خیر بیان داشت: این که مجلس واقعا در راس امور است یا نیست قابل تحلیل و ارزیابی همه جانبه است اما با توجه به نظارت استصوابی و انواع و اقسام گزینش هایی که برای نامزدهای نمایندگی مجلس کشور داریم، حلقه‌ی ورود افراد تنگ شده است.

وی افزود: علاوه بر این گزینش و نظارت‌ها به نوع برگزاری انتخابات هم از منظر مجریان انتخابات و هم از منظر نامزدها و ستادهای انتخاباتی که اساسا تابع قانون نیستند، باید توجه داشت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تخلفات به خصوص در انتخابات مجلس یازدهم در استان هرمزگان و سراسر کشور، که قبلا تحت پوشش صورت می‌پذیرفت، این بار علنی شد و عموم متوجه شدند که افرادی با زور و ثروت موفق شدند وارد مجلس شوند.

این مجلس راس امور نیست

محمود رئوفی ادامه داد: البته من نمی گویم که همه نمایندگان این‌گونه‌اند و همه نمایندگان استان به این شکل به مجلس راه پیدا کردند اما فضای عام در استان و کشور به شکلی است که افراد زیادی از طریق رانت به مجلس راه پیدا می کنند بنابراین چنین مجلسی نمی‌تواند در راس امور باشد از نظر من این طور مجلسی حتی در انتهای امور قرار می گیرد.

وی گفت: ۱۰ مجلس قبل هم ایرادات خود را داشت اما شاید ما فقط مجلس اول و دوم را بتوانیم بگوییم براساس میزان رای مردم بوده و در راس امور قرار داشته است.

این استاد دانشگاه با اشاره به سخن حضرت امام خمینی(ره) که می‌فرمایند؛ مجلس عصاره فضائل ملت است، افزود: عصاره فضائل یک معنای دقیق جامعه شناختی دارد، یعنی در واقع معدل نخبگی، علمی، اخلاقی و تخصصی شهر بندرعباس باید به مجلس شورای اسلامی برود، حال سوال من این است که آیا واقعا سه نماینده ی مجلس از دوره اول تا کنون، معدل فضائل شهروندان هرمزگان بودند؟ که جواب خیر است.

وی عنوان کرد: نامزدی که در این شرایط وارد مجلس می شود چون از فیلترهای مختلف و متفاوت گذر می کند محافظه کار می شود تا مجلس دوره بعد را از دست ندهد بنابراین فردی که چندین دوره به مجلس راه پیدا می‌کند، واقعا چندان بر اساس شایستگی نیست بلکه این انتخاب متوالی نتیجه‌ی بدون رقیب بودن است.

*افراد انقلابی را رد کردند

وی ادامه داد: همچنان که شاهدیم در استان هم افرادی بودند که با معیارهای انقلابی همخوان بودند اما ردشان کردند که رای افراد خاص خراب شود و به مجلس راه پیدا نکنند.

رئوفی اظهار کرد: از دلایل اصلی این که مجلس در راس امور قرار ندارد، می توان به فیلتر های گزینشی که نمایندگان را ضعیف انتخاب می کند، قانون انتخاباتی، نبود احزاب سیاسی و همچنین برگزاری انتخابات از منظر دولت اصول گرا و اصلاح طلب اشاره کرد.

وی با طرح سوال که چرا نمایندگانی که دوره قبل در قدرت بودند، تلاش می‌کنند استاندار و معاون استاندار را با خود همخوان کنند، افزود: دلیلش این است که در صندوق دست ببرند همان‌طور که در بندرعباس شائبه ای بود که استاندار و معاون استاندار و شهردار به نفع یک یا دونفر کار می کردند البته این موضوع آن‌قدر علنی بود که نیاز به مخفی کاری ندارد بنابراین دیگر ربطی به نظام و شورای نگهبان ندارد و این قضیه مربوط به مجریان است.

محمود رئوفی بیان کرد: ما در کشور چیزی به نام حزب نداریم و همه شبه‌حزب هستند که شامل گروهی از دوستانی هستند که به صورت رفاقتی تصمیم میگیرند عضو چپ، راست یا مستقل باشند اما تفکری که پشت این گروه ها هست در درجه اولویت سوم یا چهارم قرار دارد.

وی تصریح کرد: نقش نمایندگان در فرایند توسعه استان هرمزگان بسیار غلو شده و عمده‌ی آن به بدآمد و خوشامد شریانات سیاسی استان و بلوک های قدرت در هرمزگان بر می گردد.

این استاد دانشگاه افزود: ما نباید واقعیت ها را در باب نمایندگان استان از نظر کمیت و کیفیت نادیده بگیریم چرا که از نظر کمیت استان هرمزگان پنج‌نماینده دارد، پنج نفر در کشور صدایشان به جایی نمی‌رسد حتی یک وزیر را نمی‌توانند استیضاح کنند.

وی افزود: درحالی که ما اگر ۱۵ نماینده در استان داشتیم می‌توانستیم رئیس جمهور را هم استیضاح کنیم بنابراین هئیت دولت می‌دانست که اگر پیگیر توسعه یا تخصیص امکانات به استان هرمزگان نباشد با استیضاح مواجه می شود.

نمایندگان ما عمدتا کارمند مجلس‌اند تا نماینده مردم

این استاد دانشگاه ادامه داد: از نظر کیفیت، نظارت استصوابی باعث می شود که فرزندان شایسته، متخصص و توانمند هرمزگان چه اصولگرا و چه اصلاح طلب نتوانند به مجلس راه پیدا کنند.

وی اظهار داشت: نمایندگان ما عمدتا کارمند مجلس‌اند تا نماینده مردم؛ واقعا احساس می‌کنم هنوز برخی معاون سیاسی یا فرماندار هستند؛ بنابراین از نظر کیفیت انسان هایی هستند که در حوزه علمی، تخصصی و مطالعاتی ضعیف هستند.

وی با اشاره به نقش نمایندگان در توسعه گفت: نمایندگان فقط در توسعه اداری و بروکراسی نقش دارند و در تمام فرآیندهای توسعه تاثیرگذار نیستند و جز کوچکی در این مسئله هستند. مشکل این است ما نگاه فردی داریم اما در واقع زنجیره ای از افراد چون استاندار، مدیران اجرایی، نمایندگان مجلس، روزنامه‌نگاران و ... هستند که با در کنار هم قرار گرفتن می‌توانند موتور توسعه را روشن‌کنند.

*کم‌رنگ بودن نقش هرمزگان در معادلات سیاسی کشور

وی با اشاره به اینکه سهم هرمزگان از ایلام و سیستان بلوجستان در عرصه سیاست کشور کمتر است، ادامه داد: استان ایلام چندین استاندار و وزیر و رئیس سازمان دارد اما هرمزگان یک نفر هم در سطح معاون وزیر و مدیرکل در تهران و حتی استاندار هرمزگانی در کشور ندارد که جای تاسف است و این از جمله مواردی است که نمایندگان می‌توانند اثر گذار باشند اما به علت تنگ‌نظری و حسادت، تلاشی نمی‌کنند.

رئوفی گفت: در دوره اصلاحات دو معاون وزیر هرمزگانی داشتیم آقای رمضان پور و آقای امینی پور اما الان استاندار هرمزگانی هم در کشور نداریم. 

این تحلیلگر مسائل سیاسی با انتقاد از عدم اجماع و هم‌دلی نمایندگان استان برای نیل به توسعه در هرمزگان، بیان داشت: از دوره سوم به بعد که جناح چپ و راست شکل گرفت تا به امروز اصلا و ابدا اجماعی وجود نداشته است و این چند سال عمدتا اصولگراها به مجلس می‌روند یا افرادی که خنثی هستند. 

وی گفت: از مجلس هفتم تا یازدهم نمایندگانمان یا اصول گرا هستند یا خنثی  منتها نمی‌گویند خنثی هستند و می‌گویند مستقل هستند، اما مستقل یعنی چه؟  یعنی منتقد هر دو جناح  اصول گرا و  صلاح طلب‌ها باشد و دیدگاه ها را بررسی کند نه اینکه تابع دولت مسلط باشد و هر دولتی که مسلط باشد و مقید و دنبال کننده ی آن باشند و بعد ادعای مستقل بودن کنند در صورتی که خنثی هستند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: یک فرد خنثی در واقع یک کارمند است که قبلا در استانداری کار می‌کرد و حالا در بهارستان یا در دانشگاه هرمزگان تدریس می کرد و  الان به میدان بهارستان رفته و مثل یک کارمند جابجا شده است.

نظر شما