شناسهٔ خبر: 44249579 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرکل دفتر توسعه امور بین‌الملل وزارت راه خبر داد؛

افزایش ۶۰ درصدی روابط تجاری ایران و بلغارستان در ۸ ماه گذشته

مدیرکل دفتر توسعه امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی، با اعلام اینکه نتایج نشست کمیته های پیگیری نوزدهمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی در قالب سند مجزا به تفاهم ایران و بلغارستان می‌رسد از افزایش ۶۰ درصدی روابط تجاری دو کشور در هشت ماه گذشته خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، کمیته پیگیری نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی، فنی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان با هدف بررسی مفاد سند اجلاس نوزدهم و پیگیری تفاهمات وزرای جمهوری اسلامی ایران و بلغارستان تشکیل جلسه داد.

این جلسه با هدف اجرایی‌سازی بندهای اجلاس نوزدهم در حوزه‌های حمل‌و‌نقل، ترانزیت، ارتباطات، بانکی، همکاری‌های بین سازمانی، صنعتی، هوایی، ریلی، مناطق آزاد، سرمایه گذاری، فناوری و ارتباطات، نفت و... برگزار شده است که تا چهارشنبه ۱۲ آذر ادامه خواهد یافت.  

تیمور بشیرگنبدی مدیر دفتر توسعه امور بین‌الملل با اعلام اینکه امروز ۱۰ آذرماه کمیته پیگیری نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان برگزار شد، در خصوص جزئیات این نشست و دستاوردهای آن توضیحاتی را ارایه کرد.

مدیرکل دفتر توسعه امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران یکی از منظم‌ترین کمیسیون‌های مشترک ایران با کشورهای اروپایی است، یادآور شد:  نوزدهمین اجلاس در آوریل ۲۰۱۹ در صوفیا برگزار شد که همواره یکسال بعد کمیته پیگیری آن تشکیل می شود اما امسال با توجه به شیوع کرونا شش ماه از گذشت زمان مقرر کمیته پیگیری تشکیل جلسه داد که تا روز چهارشنبه ۱۲ آذرماه به طول می‌انجامد.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون مشترک با طرف بلغارستانی هشت تفاهم‌نامه مجزا و سند اجلاس را امضا کردند. تفاهم‌نامه‌های امضا شده تفاهمات گسترده‌ای در حوزه‌های صنعتی، تجاری، صنایع کوچک، حوزه گردشگری، حوزه کار و امور اجتماعی، حوزه سرمایه‌گذاری، همکاری‌های بانکی،   همکاری‌های حمل‌و‌نقل هوایی، ریلی، دریایی و بندری بود که لازم بود کمیته پیگیری بار دیگر همکاری های دو کشور ایران و بلغارستان را تنظیم و ترسیم کند.

بشیرگنبدی افزود: اگرچه هم‌اکنون شاهد شیوع کرونا هستیم اما با توجه به اینکه روابط تجاری ایران با بلغارستان از یکسری پارامترهای پایه ای نشات می‌گیرد،  توسعه همکاری‌های تجاری ایران با بلغارستان در هشت ماه گذشته به میزان ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافت که این خود آمار قابل توجهی است و نشان می‌دهد که در روابط تجاری دو کشور، یکسری تعاملات پایه‌ای وجود دارد.

وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی به عنوان بخشی از دولت وظیفه ایجاد هماهنگی و تسهیل در روابط تجاری بین دو کشور را برعهده گرفته است و انتظار است که این روان‌سازی و تسهیل روابط در حوزه‌های حمل و نقل، تجارت، ‌ صنعت، گمرک، گردشگری، کار و امور اجتماعی، IT، تمامی حوزه های بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، به وجود بیاید.

بشیرگبندی گفت: کمیته بانکی، کمیته انرژی در حوزه نفت و گاز، حوزه همکاری‌های تجاری و اتاق‌های بازرگانی، حوزه گردشگری و IT، امروز ۱۰ آذر، تشکیل جلسه دادند و به بحث و تبادل‌نظر در خصوص همکاری‌های آتی پرداختند. فردا ۱۱ آذر نیز کمیته‌های حمل‌و‌نقل هوایی، حمل‌و‌نقل ریلی ایران و بلغارستان برگزار  خواهد شد.

مدیرکل توسعه امور بین‌الملل همچنین از تشکیل جلسه جمع‌بندی نشست در روز چهارشنبه ۱۲ آذر، خبر داد. به گفته وی، بعد از جلسه جمع بندی، نتایج این نشست ها در قالب سند مجزایی به تفاهم خواهد رسید.

وی تصریح کرد: بلغارستان یکی از شرکای تجاری و همکار روان جمهوری اسلامی ایران حتی در دوران تحریم است. بلغارستان جمهوری اسلامی ایران در دهه‌های گذشته حجم روابط تجاری تا ۵۰۰ میلیون دلار را با بلغارستان تجربه کرد. اگرچه اخیرا شرکای دیگر تجاری جای بلغارستان را گرفتند اما این به معنای کم شدن روابط تجاری با بلغارستان نبود. بلکه بلغارستان در مقعطی به منظور عضویت در اتحادیه اروپا، همکاری تجاری اش با ایران تحت تاثیر قرار گرفت.

بشیر گنبدی گفت: بلغارستان یکی از اعضای اتحادیه اروپا در شرق اروپاست که با جمهوری اسلامی ایران همکاری مناسبی دارد و در حوزه های حمل و نقل و کریدورهای حمل و نقل، منافع مشترک بین دو کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد: ایران همواره در صدد است به منظور ایجاد شرایط برد- برد همکاری خود را با بلغارستان افزایش دهد.

نظر شما