شناسهٔ خبر: 44249510 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس گمرک ایران:

 شهید فخری زاده،گمرک را از وابستگی به اسکنرهای خارج نجات داد

رئیس گمرک گفت: گمرک بیش از ۱۱ دستگاه اسکنر دارد که ۳ دستگاه آن تولید داخلی است ضمن اینکه ۲ دستگاه دیگر را هم قرار بود با حضور شهید فخری‌زاده به بهره‌برداری برسانیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس گمرک ایران در برنامه‌ای در شبکه پنج سیما درباره دستاوردهای علمی ایران در زمینه تولید دستگاه‌های اسکنر مورد نیاز برای گمرک و سازمان‌های کنترلی کشور صحبت کرد.

مهدی میراشرفی در خصوص آشنایی خود با شهید محسن فخری‌زاده و همکاری با ایشان در زمینه ساخت دستگاه‌های اسکنر لازم برای گمرک گفت: در حال حاضر سازمان‌های کنترلی دنیا از کنترل‌های مزاحم و محسوس به سمت کنترل‌های نامحسوس و غیر مزاحم پیش رفته‌اند. این پیش‌روی هم نیازمند دستگاه‌هایی مانند اسکنر است که در گذشته و قبل از تحریم‌ها، گمرک ایران و برخی سازمان‌ها این دستگاه‌ها را از خارج خریداری کردند.

وی افزود: هزینه خرید این دستگاه‌ها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود، از طرفی بعد از اینکه به تحریم‌ها برخورد کردیم، بحث نگهداری و تأمین قطعات دستگاه‌های خارجی جزو دغدغه‌هایمان به حساب می‌رفت. تا اینکه فناوری ساخت این دستگاه‌ها در ایران به دست آمد و دستگاه‌های تولید شده با ۲ منبع انرژی قوی و طیف‌های رنگی و بازتاب آنها، در عالی‌ترین سطح از تکنولوژی جهانی قرار گرفتند. در حال حاضر ۵ سال است که گمرک با این ابتکار و تکنولوژی کار می‌کند.

این مقام مسئول در خصوص شخصیت شهید فخری‌زاده بیان کرد: ایشان در زمینه دانش علمی بسیار توانمند و در عین حال بسیار بی‌ادعا بودند. در حال حاضر گمرک ایران بیش از ۱۱ دستگاه دارد که ۳ دستگاه آن تولید داخلی است و بهره‌برداری کرده‌ایم، ۲ دستگاه دیگر را هم قرار بود با حضور شهید فخری‌زاده بهره‌برداری کنیم که متأسفانه این اتفاق افتاد.

وی افزود: ما به ۵۲ دستگاه در مراکز کنترلی و گمرک نیاز داریم که با توجه به شرایط فعلی اقتصاد، قرار شده که بخش خصوصی سرمایه را تأمین کند، در وزارت دفاع ساخته شود و دولت هم بهره‌برداری کند. در فاز اول ۳۰ دستگاه را با مشارکت بخش خصوصی به تولید می‌رسانیم.

میراشرفی در پایان یادآور شد: تولید این دستگاه‌ها علاوه بر اینکه جلوی قاچاق کالا که امنیت و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد می‌گیرد، در بحث ارتقای امنیت هم مؤثر است و با توجه به هجمه‌هایی که علیه ماست بهتر است به تولیدات داخل اعتماد کنیم.

نظر شما