شناسهٔ خبر: 44249096 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

روایت 2 روزنامه پاکستانی از نقش ترامپ و تل‌آویو در ترور فخری‌زاده

ایرنا/ روزنامه‌های «نیشن و دیلی‌تایمز» پاکستان سکوت واشنگتن در قبال ترور دانشمند صنعت دفاعی ایران و سابقه خصمانه رژیم صهیونیستی را به ضرر صلح منطقه‌ای عنوان کرده و نوشتند: ترامپ همچنان درپی تخریب فرصت‌ها برای بهبود روابط آمریکا با ایران است.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:

دو روزنامه انگلیسی زبان نیشن و دیلی‌تایمز صفحه سرمقاله‌های روز دوشنبه خود را به حمله تروریستی تهران و شهادت دکتر محسن فخری‌زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع کشورمان اختصاص داده و بر احتمال دست داشتن رژیم صهیونیستی در این عملیات تاکید کردند.
نیشن در سرمقاله خود نوشت: ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایرانی خبر بدی برای صلح منطقه‌ای است که  روابط ایران و آمریکا نیز تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد.

این روزنامه افزود: غربی‌ها علی رغم انکار ایران درباره اهداف نظامی در توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود و فتوای آیت الله خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب علیه سلاح‌های اتمی، جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند. حتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز دوسال پیش دکتر فخری زاده را به عنوان یک تهدید معرفی کرد.

به نوشته این روزنامه پاکستانی، اگرچه هیچ کشوری مسئولیت ترور دانشمند ایرانی را به عهده نگرفته است اما این واقعیت را پذیرفتند که ایران دلایل محکمی برای مشکوک شدن به دخالت اسرائیل در پشت این عملیات دارد. در واقع عدم انکار اسرائیل و سکوت ترامپ وضعیت را خصمانه تر می‌کند.

روزنامه نیشن ترور شهیدفخری‌زاده را اقدامی تأسف برانگیز دانست و افزود: انتظار می‌رفت با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، آمریکا بتواند به نقطه عطفی در بهبود روابط خود با ایران برسد اما دولت ترامپ خصومت‌ها را به بدترین سطح در مقایسه با سالهای گذشته رساند تا جایی که منطقه پر از شایعات مربوط به جنگ شد.

روزنامه پاکستانی نیشن اضافه کرد: به نظر می رسد که در چند ماه گذشته دولت ترامپ همچنان در حال آسیب زدن به روابط ایران و آمریکا است. اقدامی که کار را برای جو بایدن و برنامه‌های اعلام شده وی برای تعامل مجدد با ایران  بسیار دشوارتر می کند و می‌تواند دولت جدید آمریکا را در موقعیت بدی قرار دهد.

تبانی ترامپ و اسرائیل بر سر ترور شهید فخری‌زاده 
روزنامه پاکستانی «دیلی‌تایمز» نیز در سرمقاله خود نوشت: ترور محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته هسته‌ای ایران ترس از بی ثباتی در منطقه را برانگیخته است.

در این سرمقاله آمده است: اسرائیل یک رژیم دارای تسلیحات اتمی در منطقه خلیج فارس است ولی از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران طی ۲۰ سال گذشته ضمن مخالفت با نظامی‌گری هسته‌ای، درصدد توسعه برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز است.

دیلی‌تایمز نوشت: زمانی که ترامپ به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد اعضای اروپایی تصمیم به ادامه همکاری با تهران را گرفتند. این درحالی است که جو بایدن با شکست دادن ترامپ در انتخابات آمریکا پیش‌تر قول داده بود که توافق با ایران را احیا می‌کند.

این روزنامه انگلیسی زبان افزود: وضعیت فعلی نشان می‌دهد که دولت ترامپ ممکن است در عملیات ترور دانشمند هسته‌ای ایران در کنار اسرائیل قرار گرفته باشد که هدف آن ایجاد باتلاقی جدید برای دولت بایدن است.

روزنامه دیلی‌تایمز پیش بینی کرد که ممکن است دولت جدید آمریکا کار خود در منطقه را با درگیری و خشونت‌های جدید آغاز کند.

عوامل تروریستی عصر جمعه- هفتم آذرماه- محسن فخری‌زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را در عملیاتی انتحاری و مسلحانه، به شهادت رساندند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش به ترور و شهادت فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع به نقش رژیم صهیونیستی در این عملیات تروریستی اشاره کرد و از جامعه جهانی و بخصوص اتحادیه اروپا خواست تا استانداردهای دوگانه شرم آور خود را پایان دهند و این اقدام تروریستی دولتی را محکوم کنند.

امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز از شهید فخری زاده به عنوان یک عنصر موثر در نوآوری های دفاعی یاد کرد و افزود: دشمن هر جایی که برای ملت عزیز ایران یک گام موثر و بلند برداشته شود، آنجا را هدف قرار می‌دهد و وزارت دفاع به عنوان یک حوزه کاملا موثر همواره مورد نظر و تهاجم دشمن بوده است.

 

نظر شما