شناسهٔ خبر: 44248795 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

رویترز: واشنگتن نام ۲ شرکت چینی را به فهرست تحریمی می افزاید

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه بر اساس اسناد و منابع آگاه گزارش داد که واشنگتن قصد دارد نام ۲ شرکت نفتی و سازنده قطعات رایانه چین را به فهرست شرکت هایی بیافزاید که ادعا می شود به ارتش این کشور وابسته هستند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در فرمان اجرایی، سرمایه گذاران کشورش را از ماه های پایانی سال آینده (۲۰۲۱) از خرید اوراق بهادار شرکت های چینی درج شده در این فهرست ممنوع کرده است.

رویترز پیش از این گزارش داده بود که وزارت دفاع آمریکا قصد دارد نام چهار شرکت چینی دیگر را به فهرست نهادها و موسسات در مالکیت و یا زیر نظر ارتش چین بیفزاید که به این ترتیب شمار شرکت های چینی مشمول این قانون به ۳۵ عدد خواهد رسید که شرکت های ساخت و ساز، مشاوره مهندسی، ساخت نیمه هادی و استخراج و تولید نفت را دربرمی گیرد.

شرکت اس ام آی سی چین که پیش بینی می شود مشمول تحریم قرار گیرد، با تکذیب داشتن ارتباط با ارتش چین، اعلان کرد که به تعامل و همکاری سازنده و آشکار با دولت ایالات متحده ادامه می دهد و محصولات و خدمات آن صرفا کاربردهای غیرنظامی و بازرگانی دارد.

شرکت ملی نفت فراساحلی چین (سی ان او او سی) نیز اعلام کرده که شرکت های مادر آن، هیچ گونه ابلاغ رسمی از مقام های مربوطه در ایالات متحده دریافت نکرده اند.

وزارت امور خارجه چین نیز در واکنش به اقدام واشنگتن، ابراز امیدواری کرد که آمریکا موانعی در مسیر همکاری و تبعیض علیه شرکت های چینی، ایجاد نکند.

تاکنون وزارت دفاع آمریکا و سفارت چین در واشنگتن به درخواست ها برای اظهارنظر در این باره پاسخی نداده اند.

اس ام آی سی که به شدت به دریافت تجهیزات از شرکت های آمریکایی برای فعالیت وابستگی دارد، پیش از این هم تحت فشار واشنگتن قرار داشت و وزارت بازرگانی آمریکا در ماه سپتامبر(شهریور) به برخی شرکت های این کشور ابلاغ کرده بود که به علت احتمال کاربرد تجهیزات صادراتی به این شرکت برای اهداف نظامی در چین، باید برای فروش کالا و خدمات به آن، مجوز دریافت کنند.

رویترز افزود: به نظر می رسد این اقدام آتی به همراه سیاست های همانند آن در کاخ سفید، تلاشی برای تحکیم میراث سیاست فشار دولت ترامپ علیه پکن باشد که دوره ریاست جمهوری آن در ۲۰ ژانویه (اول بهمن ماه) به پایان خواهد رسید و جای خود را به جو بایدن نامزد دموکرات پیروز در انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) خواهد داد.

این فهرست همچنین بخشی از فعالیت های گسترده تر واشنگتن برای مقابله با تلاش های پکن برای بهره برداری نظامی از فناوری های نوپدید غیرنظامی به نظر می رسد.

رویترز چند روز پیش گزارش داده بود که دولت ترامپ به زودی خرید کالا و خدمات ۸۹ شرکت هوافضا و دیگر شرکت های چینی را از ایالات متحده با ادعای داشتن ارتباط با ارتش چین، محدود خواهد کرد.

نظر شما