شناسهٔ خبر: 44246295 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

وزیر آموزش‌وپرورش در گفتگو با ماهنامه بهره‌وری ملي؛

جهت‌گیری‌های نادرست مانع بهره‌وری مطلوب در تعلیم و تربیت است

وزیر آموزش‌وپرورش مانع اصلی در مســیر تربیت افراد بهره‌ور در حوزه آموزش را نظام استخدام در کشور و نیز نحوه ارزیابی دانش‌آموزان برای ورود به دانشــگاه دانست و افزود: جهت‌گیری‌های نادرست مانع بهره‌وری مطلوب از سرمایه‌گذاری‌ها در تعلیم و تربیت است.

صاحب‌خبر -

 محسن حاجی میرزایی در گفت‌وگوی اختصاصي با ماهنامه بهره‌وری، اظهاركرد:آموزش‌وپــرورش مأموریــت تربیــت شــهروندان مطلوب و تراز جامعه و نظام اسـلامی بر مبنای اســتانداردهای مدنظر ســند تحــول بنیادیــن را در ساحت‌های شــش‌گانه این سند بر عهده دارد.

وی افزود: فرایند تربیت دانش آموزان در چهار دوره سه‌ساله با توجه به اهداف هریک از دوره‌های تحصیلی و بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش انجام می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: با توجه به اینکه فرایند تدوین اسنادی مانند سند تحول بنیادین یا اهداف دوره‌های تحصیلی، فرایندهای اطمینان‌بخشــی هستند که مورد تائید مراجع ذی‌صلاح در آموزش‌وپرورش و در سطح کلان نظام واقع‌شده‌اند، به نظر می‌رسد مأموریت‌ها و اهداف تربیت انسان مطلوب که نشان‌دهنده اثربخشی نظام آموزشی است به‌درستی تدوین‌شده است.

وی ادامه داد: آنچه باید در توجه به بهره‌وری در نظام تربیتــی، موردتوجه قرار گیرد، کارایی الزام دستگاه رسمی تعلیم و تربیت در تحقق این مأموریت‌ها اســت و برای پاسخ به اینکه آیا نظام تعلیم و تربیت از کارایی مطلوب برخوردار اســت یا خیر؟ باید دید در هریک از دوره‌های چهارگانه تربیتی طی 12 سال توقف دانش‌آموزان و هنرجویان در مدرسه، محتوای تربیتی و آموزشی ارائه‌شــده تا چه اندازه به تحقق اهداف و مأموریت‌های نظام جمهوری اسـلامی منجر می‌شود.

حاجی میرزایی ادامه داد: این امر مستلزم توجه به عناصر و ارکان اصلی تربیت در مدرسه؛ معلم، محتوای آموزشی، برنامه درسی، فضا و تجهیزات آموزشی و کیفیت دانش‌آموز ورودی به‌عنوان یکی از نهادهای اصلی است.

وی خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی گام‌های بلندی ازجمله تربیت‌معلمان مطلوب از طریق دانشگاه‌های ماموریت‌گرای این وزارتخانه، احداث، نوسازی و تجهیز بیشتر مدارس، انطباق یا همسوسازی محتوای آموزشی با اهداف و منویات سند تحول بنیادین در جهت اجرای مطلــوب مأموریت‌های خویش برداشته است.

عضو کابینه تدبیر و امید افزود: وجه دیگر بهره‌وری نیروی انسانی، تمهیداتی است که باید در سطح جامعه و در نظام‌های اشتغال کشور برای بهره‌گیری از توان فارغ‌التحصیلان مدارس فراهم شود تا هریک از آن‌ها در حوزه شغلی موردعلاقه خویش اشتغال داشته باشند و چون نقصان عمده‌ای در فضای اشتغال کشور وجود داشته، متأسفانه در دهه‌های گذشته اقبال زیادی از سوی نسل‌های مختلف فارغ ‌التحصیلان مدارس برای ورود به دانشــگاه و آموزش‌های عالی شده که این امر منجر به انباشت نیروی انسانی دارای تحصیلات عالیه در کشور شده و عملاً کشور را از نیروی کار ماهر اعم از کارگر و تکنیسین محروم کرده است.

وی ادامه داد: البته آموزش‌وپرورش برای تربیت نیروی کار ماهر در توسعه رشته‌های تحصیلی در شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش تلاش زیادی کرده و در چارچوب برنامه‌های توسعه ملی، به سهم این آموزش‌ها افزوده اســت، به‌نحوی‌که اکنون متقاضیــان تحصیل در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش بیش از توان و ظرفیت و امکانات موجود آموزش‌وپرورش است.

وزير آموزش‌وپرورش تصريح كرد: موفقیت بیشتر مســتلزم تغییرات وســیع‌تری در عملکرد کلی نظام آموزش و نظام‌های مرتبط با آن است.

وی عنوان کرد: سند تحول بنیادین به‌جای تمرکز بر حافظه محوری بر پرورش تفکر منطقی و حل مسئله، افزایش مهارت و تربیت دانش‌آموزان تأکید دارد که طبیعتاً در پرتو چنین نگرشی، خروجی آموزش‌وپرورش، افراد توانمندتری خواهد بود.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: در شــرایط حاضر جهت‌گیری‌های کلی نظام اشتغال و نحوه سنجش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه، پشتیبانی رویکرد سند تحول نیست، درنتیجه به دلیل جهت‌گیری‌های نادرست، بهره‌وری کامل از سرمایه‌گذاری در نظام تعلیم و تربیت آسیب می‌بیند که چرخش از این وضعیت به وضعیت مطلوب از سوی آموزش‌وپرورش مستلزم تحول در محتوای یادگیری و اصلاح نگرش درباره شرایط استخدام و به‌کارگیری افراد و سنجش تحصیلی است.

نظر شما