شناسهٔ خبر: 44246147 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

یک مشاور خانواده در گفت‌وگو با دانا؛

آموزش‌آنلاین در پیام‌ رسان‌های خارجی؛ نیازمند نظارت والدین/ کنجکاوی کودکان در اینترنت می‌تواند بلای جان آنان شود

یک مشاور خانواده گفت: کودک و نوجوان ذاتاً کنجکاو بوده و به دنبال اطلاعات و دسترسی‌های بیشتر هستند از این رو خانواده‌ها باید با برنامه آموزشی و ساعات استفاده فرزندان کودکان همراه باشند و آن‌ها را رها نکنند.

صاحب‌خبر -

دکتر اصغر کیهان‌نیا، مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به خطراتی که در حاشیه آموزش آنلاین در اینترنت ممکن است کودک و نوجوان را در دام بیندازد، اظهار کرد: کودک و نوجوان ذاتاً کنجکاو بوده و به دنبال اطلاعات و دسترسی‌های بیشتر هستند. بنابراین فضایی که در اینترنت با هدف آموزش در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گرفته، ممکن است در عین دارا بودن جنبه‌های مثبت، عوارض منفی و جبران‌ناپذیری برای کودک و نوجوان به همراه داشته باشد که به خاطر کنجکاوی این قشر این عوارض میتواند نمود کند.

 

خانواده ها دانش اینترنتی خود را بالا ببرند 

وی درباره راهکارهای کنترل این رفتارها، افزود: رسانه‌هایی مانند تلویزیون و رادیو باید برنامه‌های قابل‌استفاده ای برای نوجوانان و کودکان تولید و پخش کند. این برنامه ها باید با اثرات بیشتر درباره عواقب سرگرمی با تلفن همراه و اینترنت تهیه شوند. از طرفی والدین، مؤثرترین و در دسترس ترین الگو به فرزندان هستند. پدر و مادر به عنوان اولین الگوهای فرزندان نباید بیش‌ازحد در فضای مجازی مشغول باشند و خانواده‌ها باید برنامه آموزشی و ساعات استفاده فرزندان از ایمنترنت را کنترل کنند و فرزندان خود را رها نکنند.

کیهان‌نیا با اشاره به لزوم افزایش دانش اینترنتی اولیا و خانواده‌ها گفت: توصیه می‌شود خانواده‌ها دانش اینترنت و اطلاعاتی در این زمینه را فرا بگیرند؛ چرا که اگر فرزندان بفهمند که والدین دانش اینترنتی لازم را ندارند، امکان سوءاستفاده آنها دوچندان می‌شود.

 

اولیاء در بازی‌های اینترنتی فرزندان شرکت کنند

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: درگذشته استفاده از تلفن همراه و اینترنت تا سنین 15 سالگی ممنوع بود. اما امروز به سبب مسائل آموزشی، هیچ قاعده مشخصی در رابطه با سن کاربران اینترنت وجود ندارد. حتی روستاها که در گذشته سرگرمی‌ها و بازی‌های خوبی داشتند، امروزه به تلفن همراه گرایش پیداکرده اند و امروز حتی کودکان 3- 4 ساله نیز به‌راحتی می‌توانند با تلفن همراه ارتباط برقرار کرده و از این وسیله استفاده کنند.

این مشاور خانواده نقش بازی‌های اینترنتی را برای کودکان خطرناک عنوان کرد و گفت: بازی‌های اینترنتی برای این طیف سنی بسیار خطرناک هستند و برخی از آن‌ها  کودکان و نوجوانان را به درگیری و نزاع و حتی قتل و کشتن ترغیب می‌کنند، این‌ها در روان کودک عوارض بسیاری دارد و خشونت را در آنها پرورش می دهد.

وی در خاتمه این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: تأکید می‌کنم والدین نظارت دقیق و همراه بودن با فرزندان را به هنگام استفاده از اینترنت فراموش نکنند و حتی در انتخاب و بازی‌های اینترنتی فرزندان شرکت کنند، این کار مطلوب است و می تواند به تحکیم بنیان خانواده ها کمک کند.

انتهای پیام/ا


 

نظر شما