شناسهٔ خبر: 44245842 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محمود صادقی در گفت‌وگو با ایرناپلاس:

تندروی‌ها، پیام واحدی از ایران به صحنه بین‌الملل ارسال نمی‌کند

تهران- ایرناپلاس- محمود صادقی نماینده پیشین مجلس، رفتارها و رویکردهای کنونی در تخریب و هجمه علیه دولتمردان و واکنش‌های برخی نمایندگان درباره برجام را برای وجهه کلی حاکمیت مناسب ندانست و تاکید کرد که این رفتارها پیام واحدی از ایران به صحنه بین‌الملل ارسال نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرناپلاس، واکنش‎های تقابلی علیه دولت هرچه پیش می‌رویم، دوچندان می‌شود به گونه‌ای که شیب تند تخریب علیه رئیس‌جمهوری، آن هم به بهانه‌ ملی اما در واقع برای منافع حزبی و جناحی، بیش از پیش در دستور کار تندروهای مخالف دولت قرار دارد.

در کنار این مساله، اقدام تروریستی در به شهادت رساندن محسن فخری‌زاده دانشمند صنعت دفاعی کشور، با واکنش نمایندگان برای انجام اقدامی با هدف خروج از برجام همراه شده در حالی که چندی پیش نیز طرح هسته‌ای جدید مجلس یازدهم با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» تصویب شد.

درباره این تحولات با محمود صادقی نماینده پیشین مجلس گفت‌وگو کردیم.

صادقی با یادآوری برخی از سخنان روحانی در یکی از جلسه‌های اخیر هفته دولت مبنی بر اینکه «دولت آینده آمریکا می‌تواند اقدامات ضد حقوق بشری و تروریستی و سیاست‌های نادرست چهار سال گذشته دولت قبلی آمریکا را محکوم و جبران کند. اگر چنین اراده‌ای در دولت آینده آمریکا باشد، ایران و آمریکا می‌توانند اعلام کنند به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ بازمی‌گردند. گره اصلی با یک اراده و تصمیم می‌تواند باز شود». گفت: «معنای سخن آقای روحانی که به نظر می‌رسد از موضع نظام مطرح شده این است که آمریکا به برجام برگردد، چنانچه پیش از این نیز ایشان و وزیر امور خارجه علاوه بر بازگشت به برجام بحث تادیه خسارات و هزینه‌های خروج غیرقانونی ترامپ از توافق هسته‌ای را خواستار شده بودند».

استاد حقوق دانشگاه اضافه کرد: «دو سال و نیم پیش در اردیبهشت ۹۸ نیز در همین راستا رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به اروپایی‌ها، اعلام کردند به دلیل عمل نکردن آنها به تعهدات برجامی و خروج غیرقانونی آمریکا، ایران در ۵ مرحله تعهدهای متقابل خود را کاهش می‌دهد و درصورت عمل طرف¬های مقابل به تعهداتش، ما نیز به وضع سابق برخواهیم گشت.

این نامه در راستای بند ۲۶ و ۳۶ برجام تنظیم شده بود که براساس آن ایران می‌توانست با این استدلال که طرف دیگر با عدم پایبندی به تعهداتش، زمینه بهره‌مندی آن از مزایای این توافق را مخدوش کرده است، از اجرای بخشی از تعهدهای جزئی یا کلی خود سرباز زند.»

این نماینده پیشین مجلس، درباره تخریب و هجمه‌ها به دولتمردان و ربط دادن سخنان روحانی به ترور دانشمند هسته‌ای کشور نیز گفت: «این افراد آسمان ریسمان به هم می‌بافند، عملیات ترور چنان پیچیده است که بسیاری از کارشناسان نیز در تحلیل آن مانده‌اند؛ ساده‌اندیشی است که گمان کنیم حرف یا پیام یک نفر زمینه‌ساز ترور بوده؛ زیرا پیداست دشمن برای چنین جنایتی، مدت‌ها برنامه‌ریزی کرده است.»

اظهار عقیده، آری؛ برچسب و اتهام‌زنی، خیر
وی افزود: «این‌گونه اظهارنظرها از موضع رقابت سیاسی مطرح و از جانب جریانی مطرح می‌شود که از ابتدا هم با برجام مخالف بودند؛ البته هر گروهی حق اظهار عقیده مخالف را دارد اما برچسب و ایراد اتهام خیر».

این فعال سیاسی درباره پیامی که این برچسب‌زدن و اظهارنظرها به خارج ارسال می‌کند، گفت:« اگرچه دنیا با وضعیت و معادلات سیاسی داخلی ما بیگانه و این‌گونه سخنان هم بی‌سابقه نیست؛ چنانچه در مجلس نهم در جریان تصویب مصوبه برجامی، از این دست اظهارنظرها بسیار مطرح شده بود، اما به هر حال این برای وجهه کلی حاکمیت خوب نیست چون پیام واحدی از ایران به صحنه بین‌الملل مخابره نمی‌کند».

وی افزود: «انتقاد و مخالفت با رئیس‌جمهوری لازمه دموکراسی و چندصدایی است اما آقای روحانی و ظریف نگفتند بازگشت آمریکا به برجام نیازمند مذاکره است؛ زیرا ترامپ نه با مصوبه کنگره یا سنا بلکه با فرمان اجرایی از برجام خارج شد و بایدن می‌تواند با همان اختیار به توافق قبلی برگردد.
از طرفی، معتقدم سخنان رئیس‌جمهوری درباره بازگشت آمریکا به برجام با هماهنگی و مشورت با رهبر معظم انقلاب مطرح شده؛ چنانچه رهبری به تازگی ضمن ابراز  ناخوشنودی از عهدشکنی و رفتارهای غیرقانونی آمریکا، گفتند ما مذاکره کردیم و نتیجه نگرفتیم؛ تلقی من و دیگر کارشناسان از این سخن ایشان منع یا نفی مذاکره نبود».

مصوبه برجامی مجلس، اقدامی بر ضد منافع ملی
صادقی درباره طرح هسته‌ای جدید مجلس یازدهم با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» نیز گفت: «بارها گفته‌ام توافق برجام مانند هر موضوع دیگری از همان ابتدا موافقان و مخالفانی داشته که اقتضای جامعه چندصدایی و دموکراسی است؛ مجلس همیشه حق قانونگذاری دارد و ای کاش ما مجلسی داشته باشیم که واجد اقتدار برای تقنین و عمل به وظایفش باشد؛ اما درباره طرح جدید مجلس شورای اسلامی که با هدف رفع تحریم‌ها مطرح شده، این نگرانی وجود دارد که به ضد خودش تبدیل شود.»

وی افزود: «ما محدودیت‌های برجامی را پذیرفته‌ایم، اگر کاری کنیم که نشانه خروج از آن باشد به معنی عدم استفاده از مزایای آن بوده و خوردن همزمان چوب و پیاز است».

نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه «همانند تجربه آمریکا، هر طرح یا تصمیمی که منتهی به خروج ایران از برجام شود، حق بازگشت به آن را غیرممکن می‌کند، هشدار داد: «هرگونه اقدامی که به منزله خروج ما از برجام باشد کاملا مغایر با منافع ملی است و طرح جدید مجلس در صورت تصویب نهایی مغایر با هدف اصلی آن یعنی رفع تحریم‌ها است».

نظر شما