شناسهٔ خبر: 44245439 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

درآمد ریالی، هزینه دلاری!/افزایش تورم در زنجان

برخی از تولیدکنندگان کالاهای سرمایه‌ای یا مصرفی خود را تنها به بهانه افزایش نرخ ارز یا کاهش واردات، نسبت به افزایش قیمت محصولات تولیدی خود اقدام کرده و با افزایش بیشتر قیمت‌ها و با کمک برخی واسطه‌ها، احتکار و انبار کردن محصولات تولیدی را در دستور کار قرار داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، از ابتدای امسال مثل سال‌های قبل گرانی و گرانفروشی تقریبا به رویه‌ای جاری در بازار تبدیل شده است.

معضلی که این روزها همه مصرف‌کنندگان به‌ ویژه حقوق‌بگیران و اقشار کم‌درآمد با مبنا قرار گرفتن نرخ ارز برای تعیین قیمت کالاها بیش از پیش آن را احساس می‌کنند.

خانوارهایی که با درآمد کم سفره‌هایشان کوچک و کوچکتر می‌شود و قادر به تامین حتی نیازهای اساسی خانواده خود هم نیستند.

یک بار مرغ، یک بار گوشت، یک بار روغن، یک بار برنج، یک بار کمبود نان، مشخص نیست فردا چه کالایی گران خواهد شد.

 این روزها علاوه بر مجوزهای رسمی ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت کالاها، عرضه چند نرخی، گرانفروشی و کم‌فروشی نیز به اصلی پذیرفته برای متقاضیان خرید تبدیل شده است.

فشار گرانی، گرانفروشی و افزایش رسمی قیمت کالاها و خدمات بر دوش مصرف‌کنندگان ایرانی در شرایطی تحمیل می‌شود که امسال سال جهش تولید نام‌گذاری شده است.

برخی از تولیدکنندگان کالاهای سرمایه‌ای یا مصرفی خود را تنها به بهانه افزایش نرخ ارز یا کاهش واردات، نسبت به افزایش قیمت محصولات تولیدی خود اقدام کرده و با افزایش بیشتر قیمت‌ها و با کمک برخی واسطه‌ها، احتکار و انبار کردن محصولات تولیدی را در دستور کار قرار داده‌اند.

تغییر دلاری نرخ کالاها، ممنوعیت واردات و تغییر مبنای ارز تخصیص یافته به اغلب کالاهای مصرفی، سرمایه‌ای و حتی نهاده‌های تولید، شرایطی را موجب شده است که بیشترین فشار به خانوارهای با درآمد پایین وارد شود، خانوارهایی که میزان افزایش درآمدهای ریالی آنها به ‌مراتب کمتر از شتاب گرانی دلاری کالاها است.

برخی مردم اقدام به احتکار کالا کرده‌اند

استاندار زنجان در این رابطه با بیان اینکه علت کمبود برخی اقلام اساسی با وجود توزیع بیش از مورد نیاز در بازار این است که مردم، کالاها را خریده و انبار می‌کنند، اظهار کرد: باید جامعه را توجیه کنیم که ما مشکلی نداریم و این موضوع را مردم نیز باید بدانند.

فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه کالاهای اساسی به میزان مورد نیاز در استان وجود دارد، گفت: مردم کالاها را خریداری و انبار می‌کنند، در حالی ‌که کمبودی در بازار نداریم.

استاندار زنجان با بیان اینکه مردم نیز باید به اندازه کفایت خرید کنند و نباید تحت تاثیر اخبار نادرست قرار گیرند، گفت: دراین شرایط بد کرونایی باید مردم از نظر معیشت مشکلی نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اثر و رسالت کار ستاد تنظیم بازار در این شرایط کمتر از ستاد مقابله با کرونا نیست، گفت: ایجاد آرامش ذهنی و روانی مردم با تنظیم بازار محقق می شود و مدیران نسبت به تحقق این امر مهم تلاش کنند.

استاندار زنجان با اشاره به مشکلات معیشتی مردم در ایام کرونا گفت: در شرایط فعلی کشور به بانک‌ها توصیه می‌شود برای دریافت اقساط به کسبه و مردم فشار نیاورند.

گرانفروشی بیشترین تخلف اصناف زنجانی

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان نیز درباره گرانفروشی در شهر زنجان گفت: بیشترین پرونده‌ای که از سوی سازمان صمت به تعزیرات ارجاع می‌شود، مربوط به گرانفروشی است.

مرتضی ممیزی با بیان اینکه تیم‌های مشترک بازرسی اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات در سطح استان فعالیت دارند و با متخلفان به جد برخورد می‌شود، گفت: متاسفانه امسال با افزایش قیمت کالاها و نوسانات قیمت ارز برخی‌ها از این موقعیت سوء استفاده کرده و کالاها را با چند برابر قیمت به مردم عرضه می‌کنند که گزارش‌های مردمی در کشف و جریمه این تخلفات تاثیر به‌سزایی دارد.

وی در ارتباط با شیوه برخورد با گرانفروشی نیز گفت:  بر اساس قانون، اگر صنفی که تخلف گران‌فروشی داشته بیش از سه بار تخلف خود را تکرار کند، متخلف با پلمب واحد تنبیه خواهد شد.

ممیزی گفت: البته باید توجه داشت حتما باید سه بار در طول یک سال پرونده تشکیل شود و مرتبه چهارم تخلف در سال بعد تکرار شود، مجازات پلمب برای آن در نظر گرفته نمی‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان با بیان اینکه  ۴۱ بازرس در امر نظارت از بازار در زنجان فعالیت می‌کنند، گفت: با بازرسی‌های انجام گرفته طی هفت ماه گذشته از  سال‌جاری گران‌فروشی با ۵۳۱ پرونده بیشترین تخلفات صنفی در استان را به خود اختصاص داده است.

ممیزی با بیان اینکه همه بازرسان و رؤسای شعب تعزیرات حکومتی استان زنجان در آماده‌باش هستند، تصریح کرد: تعزیرات حکومتی استان با هرگونه گران‌فروشی و افزایش قیمت کالا مقابله کرده و با متخلفان برخورد می‌کند و از شهروندان تقاضا می‌شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف با سامانه ۱۲۴ تماس بگیرند.

گران شدن نان در زنجان صحت ندارد

رئیس سازمان صمت استان زنجان نیز با اشاره به اینکه طی چند هفته اخیر بازرسی‌های متعدد در حوزه اصناف انجام شده است، اضافه کرد: با توجه به تخلفات صورت گرفته تعداد پلمبی‌ها در این ایام 37 مورد بوده است.

ناصر فغفوری با اشاره به اینکه نظارت‌های سازمان صمت استان زنجان محدود به صرف رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست و به بحث گرانفروشی و سایر تخلفات نیز نظارت می‌شود، گفت: قطعا در این حوزه نیز با متخلفان برخورد می‌شود.

وی با اشاره به مشکل برخی از بیمارستان‌ها در تهیه روغن خوراکی گفت: روغن به حد کافی در بازار وجود دارد در حال رایزنی برای تامین روغن این بیمارستان‌ها از محل تولیدات کارخانه روغن نباتی جهان به قیمت کارخانه هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان در زنجان وجود ندارد چرا که طی چند ماه گذشته قیمت نان افزایش یافته است، گفت: همه نانوایی‌ها مکلف به رعایت این قیمت هستند و با توجه به بازرسی‌های که انجام می‌شود با متخلفان برخورد خواهد شد.

فغفوری با بیان اینکه به علت گرانی قیمت آرد آزاد و اختلاف قیمت آن با آرد یارانه‌ای، نظارت بر نانوایی‌ها در استان به طور جدی تشدید شده تا جلوی تخلفات گرفته شود، افزود: اینکه گفته می‌شود آرد در استان کم است، صحیح نبوده و سهمیه مازاد نیاز ذخیره شده و برای همه نانوایی‌ها سهمیه‌ مورد نیازشان تخصیص داده می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در زمینه وضعیت شکر در بازار افزود: شکر خانوار در تمامی خوار و بارفروش‌ها به قیمت مصوب موجود است و با هیچ گونه کمبود در این زمینه مواجه نیستیم.

وی با بیان اینکه روغن مایع نیز در تمامی شهرستان‌ها با قیمت‌های مناسبی تزریق شده و هم اکنون به اندازه کافی در بازار موجود است، اضافه کرد: از نظر تامین کالاهای اساسی مشکلی در استان نداریم.

فغفوری تصریح کرد: از مردم زنجان درخواست می‌شود هرگونه تخلف در بخش نانوایی‌ها را از طریق سامانه ۱۲۴ به اطلاع بازرسان این سازمان برسانند.

درآمد به ریال، خرید به دلار!

یکی از شهروندان درباره افزایش قیمت کالاها طی چند هفته اخیر گفت: درآمد پایین، قیمت بالای اجناس و همچنین پرداخت سایر هزینه‌های زندگی، مشکلات فراوانی را به وجود آورده است.
محمود احمدی با اشاره به اینکه اگر در این شرایط با گرانفروشی و نبود نظارت‌ها در بازار مواجه شویم مشکلات ما کارگران دو چندان می‌شود، اضافه کرد: قیمت اجناس در بازار و مغازه‌ها با هم متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه قیمت‌ها حتی از مغازه‌ای به مغازه دیگر هم باهم متفاوت است، افزود: در این ایام که مردم درگیر کرونا هستند، اجناس مانند برنج و لبنیات قیمت بالایی دارند، در این شرایط و با وجود قیمت بالای اجناس انتظار می‌رود نظارت‌ها توسط نهادهای ذی‌ربط برای جلوگیری از سوءاستفاده از قیمت‌ها بیشتر شود.

یکی دیگر از همشهریان نیز به خبرنگار فارس گفت:  برخی کسبه قیمت کالاها و اجناس را متناسب با سلیقه خود به فروش می‌رسانند و قیمت‌های مصوب را نادیده گرفته و حتی قیمت فروش با قیمت درج شده بر روی کالا متفاوت است.

 وی با اشاره به اینکه درآمد مردم در ایام کرونا بسیار کاهش یافته است، تصریح کرد: در واقع درآمد مردم به ریال و خرید کالا به دلار است، نظارتی وجود ندارد و هر زمان که از گرانی کالا گلایه‌ای می‌کنیم، فروشندگان اذعان می‌کنند که به خاطر افزایش قیمت دلار، کالا گران شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان درباره تورم مهرماه گفت: در مهرماه امسال، عدد شاخص کل به ۲۵۰.۱ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۷.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

ایرج امینی با بیان اینکه در مهرماه امسال، درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۷ درصد بوده است، گفت: این یعنی خانوارهای استان به ‌طور میانگین ۴۰.۷ درصد بیشتر از مهرماه سال گذشته برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در سال ۹۹ نرخ تورم سالانه روند کاهشی به خود گرفت، به طوری که در مردادماه به عدد ۲۳.۳ درصد رسید که این روند در شهریورماه متوقف و شاهد افزایش تاکنون هستیم.

انتهای پیام/73005/ق

نظر شما