شناسهٔ خبر: 44244761 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

اختلال نعوظ؛ شایع‌ترین علت ناتوانی جنسی

اختلال نعوظ، یکی از علت‌های شایع ناتوانی جنسی در آقایان است. به‌دلیل شایع بودن آن، امروز در این مطلب قصد داریم به‌این مشکل بپردازیم.

صاحب‌خبر -

برترین‌ها: اختلال نعوظ، یکی از علت‌های شایع ناتوانی جنسی در آقایان است. اختلال نعوظ بیماری نیست، بلکه علامت بیماری است که ممکن است در فرد وجود داشته باشد. اختلال نعوظ زمانی است که فرد قادر به ایجاد نعوظ کامل و کافی برای عمل جنسی نبوده و در نتیجه باعث اضطراب و اختلال فردی می گردد. اختلال نعوظ در فردی که حداقل سه ماه این مشکل را داشته باشد، مشکل تلقی می شود. بنابراین فردی که به کلنیک مراجعه می‌کند و ادعا می‌کند از دو هفته قبل دچار اختلال نعوظ گردیده، این فرد ناتوان جنسی تلقی نمی‌گردد و این حالت زودگذر است و بهبود می‌یابد.

به‌دلیل شایع بودن اختلال نعوظ در مردان، امروز در این مطلب قصد داریم به‌این مشکل بپردازیم.

اختلال نعوظ چیست؟

اختلال نعوظ (impotence) گونه‌ای ناکارآمدی جنسی در مردان است که در آن آلت مردی قادر نیست به وضعیت نعوظ برسد یا در آن حالت باقی بماند. یکی از شایع ترین مشکلات جنسی که بسیاری از مردان به آن دچار هستند. آلت تناسلی مرد توانایی ایجاد نعوذ و یا حفظ نعوذ را در هنگام برقراری رابطه جنسی را ندارد به زبان ساده تر یعنی هنگام مقاربت جنسی آلت مردان سفت و بزرگ نمی شود.

اینکه گهگاه فرد دچار این مشکل شود، نگرانی ایجاد نمی‌کند. با این همه این مشکل علاوه بر ایجاد استرس، روی اعتماد به نفس فرد اثر گذاشته و در روابط عاطفی فرد مشکلاتی ایجاد می‌کند. از طرفی دیگر اختلال نعوظ گاهی نشانه‌ای از مشکلات زمینه‌ای و عامل خطری برای بیماری قلبی است و به‌همین خاطر باید درمان شود.

اختلال نعوظ؛ شایع‌ترین علت ناتوانی جنسی

علائم اختلال نعوظ

علائم و نشانه‌های این مشکل عبارتند از:

  • مشکل در نعوظ آلت
  • مشکل در حفظ آلت در حالت نعوظ
  • کاهش میل جنسی

دلایل اختلال نعوظ

تحریک جنسی مردان، فرآیند پیچیده‌ای است که مغز، هورمون‌ها، احساسات، اعصاب، عضلات و عروق خونی در آن درگیر هستند؛ بروز مشکل در هر کدام از این عوامل می‌تواند منجر به اختلال نعوظ شود. استرس و مشکلات روانی نیز می‌تواند سبب ایجاد یا وخیم‌تر شدن اختلال نعوظ گردد.

گاهی اوقات، ترکیبی از مشکلات جسمی و روانی باعث ایجاد اختلال نعوظ می‌شوند؛ مثلاً: یک مشکل جسمی کوچک که از سرعت چرخه‌ی واکنش جنسی شما می‌کاهد، ممکن است سبب ایجاد اضطراب راجع به نگه‌داشتن نعوظ شود؛ این اضطراب هم می‌تواند منجر به اختلال نعوظ شود یا آن را وخیم‌تر سازد.

اختلال در نعوظ دلایل بسیار زیادی دارد که می‌تواند به دلیل مشکلات روانی و یا جسمی باشد. در ادامه به برخی از آن دلایل اشاره می‌کنیم:

۱. مصرف الکل

الکل با تضعیف سیستم عصبی مرکزی بدست آوردن نعوظ در مرد‌ها را مشکل می‌کند. مردانی که در حالت عادی دارای مشکل نعوظ نیستند، ممکن است با مصرف الکل در به‌دست آوردن و نگهداشتن نعوظ مشکل پیدا کنند.

۲. افسردگی

از علل اختلال نعوظ در مردان می‌توان به افسردگی اشاره کرد. برای یک نعوظ خوب در مردان باید سیستم عصبی طبیعی باشد. نعوظ در مردان دارای دو نوع رفلکسی و روانی یا سایکوژنیک است. نعوظ رفلکسی با تماس ایجاد می‌شود، ولی نعوظ روانی از طریق ذهن و فانتزی است. در افرادی که دچار افسردگی هستند، افسردگی، میل و برانگیختگی جنسی را مهار می‌کند. علاوه بر آن افسردگی سبب تاخیر در به ارگاسم رسیدن می‌شود.

۳. مصرف بعضی از دارو‌ها

تعدادی از دارو‌ها از دارو‌های سرماخوردگی گرفته تا دارو‌های ضد فشارخون و روانپزشکی ممکن است عملکرد جنسی مرد را مختل کنند و در واقع فرد به اختلال نعوظ دچار شود. در همچون مواردی می‌توان با مشورت با پزشک معالج راه درمان مناسب را پیدا کرد. این روز‌ها مصرف مکمل‌ها بین مردم خیلی رواج پیدا کرده در صورتی که استفاده بی مورد از آن‌ها سلامتی را به خطر می‌اندازد.

۴. خشم

خشم سبب برافروختگی چهره به علت ورود خون زیاد می‌شود. خشم جریان خون دستگاه تناسلی را کاهش می‌دهد. اگر این خشم بر علیه شریک جنسی باشد، دیگر برقرار کردن رابطه جنسی غیر ممکن خواهد بود.

اختلال نعوظ؛ شایع‌ترین علت ناتوانی جنسی

۵. اضطراب

هر مردی اضطراب داشته باشد که نکند در رابطه زناشوئی ناموفق خواهد شد، حتما ناموفق می‌شود. اضطراب از هر نوع می‌تواند بر عملکرد جنسی اثر سوء داشته باشد و منجر به اختلال نعوظ شود. مردانی که بعلت اضطراب از برقرار کردن رابطه زناشوئی طفره می‌روند، رابطه عاطفی آن‌ها با همسرشان کم کم مختل شده و مرد را وارد یک حلقه معیوب می‌کند که در آن با بدترشدن رابطه عاطفی عملکرد جنسی نیز بدتر می‌شود.

۶. استرس

استرس از عوامل موثر بر اختلال نعوظ می‌باشد. در واقع استرس با آزاد کردن موادی بنام کاتکول آمین‌ها سبب از بین رفتن نعوظ مرد می‌شود. استرس امروزه جزو زندگی انسان‌ها شده است و بسیاری از آن‌ها توسط خود ما و اطرافیان ما ایجاد می‌شوند بدون اینکه نیازی به ایجاد و تحمل آن باشد. یک عده استرس‌ها در زندگی روزمره غیر قابل اجتناب هستند، ولی روش برخورد افراد و واکنش افراد در مقابل آن‌ها نیز متفاوت است.

۷. چاقی

چاقی و اضافه وزن از جهات مختلف اثر سوء بر عملکرد جنسی مردان دارد و منجر به اختلال نعوظ می‌شود. چاقی باعث کاهش اعتماد به نفس، دیابت، کاهش هورمون‌های مردانه، کم تحرکی، افزایش فشار خون، تنگی عروق خونی و کاهش جریان خون ناحیه تناسلی می‌شود.

اختلال نعوظ؛ شایع‌ترین علت ناتوانی جنسی

۸. کاهش میل جنسی

کاهش میل جنسی را نباید با ناتوانی جنسی اشتباه کرد، مردانیکه دچار کاهش میل جنسی هستند در عملکرد جنسی مشکل ندارند بلکه تمایلی به برقرار کردن رابطه جنسی ندارند. علل کاهش میل جنسی در مردان و زنان زیاد هستند.

۹. خود بد انگاری

عده‌ای از مردان و زنان وقتی در آینه خود را نگاه می‌کنند فکر می‌کنند که ظاهر زشت، اندام نامناسب و مورد تمسخر دیگران دارند. عده‌ای نیز انتظارات بی مورد از خود دارند، در صورتیکه دارای مشکل نیستند. بخاطر داشته باشیم که انسان‌ها بیشتر از آنچه که به ظاهر اهمیت بدهند به باطن اهمیت می‌دهند. مردان و زنان بزرگ با گذشت زمان چنان در دل همسر خود جای می‌گیرند که هیچکس نمی‌تواند جای آن‌ها را بگیرد. به یاد داشته باشید که اگر ظاهر شما سبب جلب افراد شود، به راحتی قابل جایگزین با فرد دیگری خواهید بود.

۱۰. نداشتن جسم و روان سالم

داشتن جسم و روان سالم لازمه یک عملکرد طبیعی جنسی در مردان است، وزن طبیعی، فشارخون طبیعی، قلب و عروق سالم، سبک زندگی سالم، تغذیه مناسب و ... همگی دارای تاثیرات بسزا در روابط زناشوئی هستند.

علل جسمی اختلال نعوظ

در موارد بسیاری، اختلال نعوظ علت جسمی دارد. عمده‌ترینِ این علت‌ها عبارتند از:

  • بیماری قلبی
  • گرفتگی عروق خونی 
  • کلسترول بالا
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • چاقی
  • بیماری پارکینسون
  • مالتیپل اسکلروز (MS)
  • بیماری پیرونی (Peyronie’s disease) – تشکیل بافت اسکار داخل آلت
  • روش‌های درمانی برای سرطان یا بزرگ‌شدگی پروستات
  • عمل‌های جراحی در ناحیه‌ی لگن و نخاع یا وارد آمدن آسیب به آن‌ها

اختلال نعوظ؛ شایع‌ترین علت ناتوانی جنسی

پیشگیری از بروز اختلال نعوظ

بهترین راه جلوگیری از بروز این مشکل داشتن گزینه‌های سالم در سبک زندگی و مدیریت مشکلات احتمالی در حوزه سلامتی است، برای مثال:

۱. در صورت داشتن دیابت، بیماری قلبی و هر گونه بیماری مزمن دیگر، حتما آن را با مشورت با پزشک مدیریت کنید.

۲. برای چک‌اپ‌های منظم و انجام تست‌های پزشکی به پزشک مراجعه کنید.

۳. سیگار نکشید، مصرف الکل را محدود کرده و از دارو‌های مخدر غیر قانونی استفاده نکنید

۴. مرتب ورزش کنید.

۵. برای کاهش استرس راه‌کار‌های عملی را اجرا کنید.

۶. اضطراب، افسردگی و دیگر مشکلات روانی خود را درمان کنید.

اختلال نعوظ؛ شایع‌ترین علت ناتوانی جنسی

درمان اختلال در نعوظ

برای حل این مشکل وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید، با توجه به شرایط و دلیل به‌وجود آمدن مشکل در شما، شیوه‌های درمانی متفاوتی ممکن است صورت بپذیرد. از راه‌های درمان این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. دارو درمانی

۲. تزریق آمپول

۳. تمرینات ورزشی مانند کگل مردان

۴. درمان‌های خوراکی مانند: انبه، جنسینگ، فلفل قرمز تند و ...

۵. جراحی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

 اگر اختلال در نعوظ شما بیش از دو هفته طول کشید و یا در صورت تکرار آن حتما به پزشک مراجعه کنید.

نظر شما