شناسهٔ خبر: 44244711 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

یحیی آل‌اسحاق در یادداشتی نوشت:

اهمیت قدرت داخلی ایران

جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ بیش از چهار دهه‌ای خود، ثابت کرده که با وجود تمام دشمنی‌هایی که در سطح منطقه و جهان وجود دارد، قدرت خود را حفظ کرده و امروز به عنوان یک بازیگر قدرتمند در سطح منطقه ایفای نقش می‌کند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ بیش از چهار دهه‌ای خود، ثابت کرده که با وجود تمام دشمنی‌هایی که در سطح منطقه و جهان وجود دارد، قدرت خود را حفظ کرده و امروز به عنوان یک بازیگر قدرتمند در سطح منطقه ایفای نقش می‌کند.

 

در کنار قدرت نظامی و سیاسی، از نظر اقتصادی نیز جایگاه ایران در منطقه غیرقابل انکار است. برای مثال در رابطه با عراق، امروز دو ملت در کنار هم چه در عرصه سیاسی و چه در عرصه اقتصادی همکاری‌های قابل توجهی دارند. ایران در طول سال‌های گذشته تحت فشار گسترده‌ترین تحریم‌ها قرار داشته و اقدام رییس‌جمهور امریکا در خروج از برجام، راه تبادلات تجاری ایران را بسیار محدود کرد اما با این وجود تلاش‌هایی که برای حفظ آمار صادرات غیرنفتی به کار بسته شد توانست بخشی از نیازهای کشور را برطرف کند.

 

در شرایط فعلی نیز باید شرایط را در فضایی دوگانه بررسی کرد. از سویی با توجه به تغییرات پیش‌رو در کاخ سفید و روی کار آمدن جو بایدن، قطعا فضا نسبت به دوران ترامپ تغییراتی خواهد داشت. بایدن وعده بازگشت به برجام را داده و باید دید در آینده چگونه قرار است به این وعده عمل کند. آنچه در این فضا نباید فراموش کرد، نگاه کلان امریکا به ایران است. حتی با وجود تفاوت‌هایی که میان بایدن و ترامپ وجود دارد، روسای جمهور امریکا بر اساس فضای حزبی‌شان عمل می‌کنند و قطعا بنا نیست معجزه‌ای در این زمینه رخ دهد. امریکا در دل منطقه با ایران اختلاف نظرهای جدی دارد و کشورهای همراستا با سیاست‌های امریکا نیز برخلاف ایران عمل می‌کنند.

 

با این وجود کشورهای غربی چاره‌ای جز پذیرش قدرت ایران ندارند و این آنها هستند که باید با پذیرش این قدرت، رویکرد خود را تغییر دهند. در کنار مسائل خارجی اما آنچه که بیشترین اهمیت را دارد، شرایط داخلی کشور است. ما باید صرف‌نظر از اختلاف نظرهای سیاسی، با رسیدن به یک هم نظری همه‌جانبه و قرارگرفتن تمام ظرفیت‌های کشور در کنار یکدیگر به سمت اهداف کلان کشور کنیم. اینکه قوای سه‌گانه کشور و سایر نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی در کنار هم قرار گیرند و در مسائل کلان به جمع‌بندی برسیم، اهمیت فراوانی برای کشور خواهد داشت. ما در ایران ظرفیت‌های قابل توجهی داریم و در طول دهه‌های گذشته با وجود فشارها و تحریم‌ها، راهبردهایی را اجرایی کرده‌ایم که نتیجه‌بخش بوده‌اند، باید تلاش شود که این روند در آینده نیز ادامه پیدا کند و با توجه جدی به ظرفیت‌های داخلی، در مقابل فشارهای خارجی بایستیم و مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

 

منبع: تعادل

نظر شما