شناسهٔ خبر: 44244692 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس نسبت به افزایش مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن هشدار داد

گروه استان‌ها- مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس با هشدار نسبت به افزایش مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در نیمه دوم سال بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن هر ساله در فصول سرد باعث مسمومیت و تلفات جانی می‌شود، گر چه وسایل گرمازا، گرمابخش محیط زندگی هستند اما رعایت نکردن اصول ایمنی در کاربرد آن‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد، گاز مونوکسید کربن یک گاز بی‌رنگ و بی‌بو است و همین ویژگی به نامگذاری آن به عنوان قاتل پنهان منجر شده است.

این گاز از اجاق‌ها، وسایل گازی پخت و پز، دستگاه‌های حرارتی و هنگام سوزاندن چوب و زغال تولید می‌شود، اگر این گاز سمی در یک فضای بسته و بدون تهویه جمع شود، بسیار خطرناک است، این گاز سبک‌تر از هوا است و قابلیت انتشار آن در محیط بسیار زیاد است، به همین دلیل در تمام نقاط به سرعت متراکم شده و چون هموگلوبین خون تمایل زیادی برای ترکیب با این گاز دارد، بنابراین مانع رسیدن اکسیژن به بافت‌های بدن شده و به سرعت موجب مسمومیت می‌شود.

کارشناس پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز در خصوص نشانه‌های گاز CO در منزل، می‌گوید: شناخت علائم وجود گاز CO در منزل یا محیط کار، بهترین راه برای فرار از دست این قاتل نامریی و بی‌رحم است، شاید مهم‌ترین علت بروز گاز گرفتگی بی‌اطلاعی و غفلت باشد، هنوز بسیاری از مردم کشنده بودن این گاز را باور ندارند و توصیه‌های ایمنی را جدی نمی‌گیرند گاز CO قربانیان خود را در محیط‌های بسته و بدون تهویه مناسب به دام می‌اندازد و آرام و بی‌صدا فرد را می‌کشد.

محبوبه دهقان با بیان اینکه علائم اولیه ناشی از این گاز تا حدی شبیه به آنفلوآنزا است با این تفاوت که در آن تب وجود ندارد، افزود: اثرات آن شامل خواب‌آلودگی و خمیازه کشیدن بیش از حد، گیجی، ضعف و بی‌حالی، امکان بروز سردرد شدید، گاهی تهوع و استفراغ، پرش‌های عضلانی و اختلال حرکتی، احساس نبض پر و صدادار در ناحیه شقیقه، افزایش فشار خون، گشاد شدن مردمک چشم و کاهش دید، تیره شدن رنگ پوست، رنگ پریدگی یا صورتی شدن دور لب‌ها، گاهی سفتی عضلات به خصوص عضلات فک، قطع تنفس، تشنج، اغما و مرگ است که در مسمومیت با گاز CO ممکن است ایجاد شود.

وی ادامه داد: زمانی که فردی بر اثر گاز CO مسموم می‌شود به سرعت این گاز با گلبول‌های قرمز خون ترکیب شده که تمایل ترکیب گاز CO با هموگلوبین خون 250 برابر بیشتر از تمایل ترکیب اکسیژن با هموگلوبین خون است به همین دلیل جایگزین اکسیژن بافت شده و در نهایت منجر به خفگی در همه بافت‌های بدن می‌شود، در ضمن غلظت گاز CO در فضا در ایجاد مسمومیت بسیار موثر است.

دهقان درباره چگونگی برخورد با مسمومیت ناشی از گاز CO، عنوان کرد: تنفس هوای آزاد، باز کردن در‌ها و پنجره‌ها، خاموش کردن وسایل گازسوز، باز کردن یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ، آغاز عملیات اکسیژن‌دهی به فرد مسموم، باز نگه‌داشتن راه‌های هوایی و تماس با اورژانس، خارج کردن افراد مصدوم از محیط آلوده و قرار دادن آن‌ها در محیط باز از مهم‌ترین اقدامات است.

حسن همتی مدیر روابط عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: از ابتدای امسال تا پایان مهرماه 157 مورد گاز گرفتگی به اورژانس 115 فارس گزارش شده است که 74 مورد از مصدومان به مراکز درمانی منتقل شدند.

علیرضا درودچی مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس نیز در گفت‌وگو با تسنیم گفت: از ابتدای امسال تا پایان مهرماه امسال 19 نفر به دلیل مسمومیت با گازمنواکسید کربن (CO) فوت کردند و به پزشکی قانونی ارجاع شدند که از تعداد فوتی‌های امسال 2 نفر زن و 17 نفر مرد بودند.

درودچی با هشدار نسبت به افزایش مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در نیمه دوم سال بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تاکید و به هم میهنان توصیه می‌کند که در فصل پاییز و زمستان در استفاده از وسایل گرمازا که بیشتر به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند.

به گزارش تسنیم، قاتل خاموش و پنهان که بیشتر در فصل سرما جان شماری از مردم را می‌گیرد گویا همچنان در کمین بسیاری از خانه‌ها است و باید مراقب بود.

انتهای پیام/422

نظر شما