شناسهٔ خبر: 44243945 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:

فناوران به میدان آمدند

تجهیزات حرارتی مانند کوره‌های حرارتی، دانش فنی بالا و تجهیزات پیشرفته‌ای را می‌طلبد. این تجهیزات توسط یک شرکت داخلی تولید شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، اسماعیل گنجه مدیرعامل شرکت آرتینه صنعت پرتو با اشاره به فعالیت فناوران این صنعت در دو حوزه طراحی و ساخت سیستم‌های تابشی پیشرفته مادون قرمز و بازرسی سازه‌های فلزی شامل جوش و بتن گفت: این شرکت با مشارکت جمعی از دانش‌آموخته‌های ممتاز در حوزه بازرسی‌های غیر مخرب از سازه‌های فلزی و قطعات صنعتی و نیز ساخت سامانه‌های پیشرفته حرارتی طراحی، ساخت و ارائه خدمات در زمینه جوشکاری، اتصالات و فراوری مواد در زمینه متالورژی پودر و نانو مواد فعال است.

این فعال فناور، مهم‌ترین هدف این شرکت فناور را ساخت کوره‌های حرارتی پیشرفته عنوان کرد و ادامه داد: فناوری ساخت این کوره‌ها بسیار پیشرفته است و نمونه مشابه داخلی از این محصول پیشرفته در کشور موجود نیست. خوشبختانه توانستیم پس از کسب تائیدیه های علمی فاز تجاری سازی و توسعه محصولات تابشی حرارتی مادون قرمز مانند کوره‌های عملیات حرارتی سطحی، خشک کن رنگ خودرو، خشک کن میوه و سبزیجات را آغاز کنیم.

 

نیاز کشور به سامانه‌های حرارتی صنعتی تامین شد

گنجه، ارائه خدمات تست و بازرسی فنی را یکی دیگر از توانمندی‌های فعالان فناور آرتینه صنعت برشمرد و گفت: با استفاده از دانش و تجربه اعضای خود قابلیت ارائه خدمات آزمایشگاهی، مشاوره ای و صنعتی به سایر مراکز دولتی و خصوصی را برخوردار هستیم و فناوران این شرکت، ضمن توانمندی در طراحی و ساخت کوره‌ها، خشک‌کن‌ها و محفظه‌های تابشی مادون قرمز،  ساخت کوره‌های حرارتی دما و خلاء بالا را در شمار فعالیت‌هایشان دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که خدمات آزمایشگاهی به گروه های عملیات حرارتی، خواص مکانیکی، بازرسی های غیر مخرب و آنالیز مواد تقسیم می شود، درباره این خدمات گفت: فرآیندهای گوناگونی مانند لحیم کاری سخت و نرم اتصالات هم جنس و غیر همجنس، اتصال‌های نفوذی در دماهای بالا مانند جوشکاری و لحیم کاری نفوذی، آسیاب مکانیکی انواع پودرهای فلزی و سرامیکی برای تولید مواد کامپوزیتی در این مجموعه فناور انجام می‌شود

 

گنجه از خدمات تخصصی متعددی در حوزه عملیات حرارتی گفت وادامه داد: علاوه بر تولید محصول، خدمات حرارتی مواد مانند سخت کاری سطحی، سنتژ نانو مواد، آلیاژسازی سطحی، آنالیز شوک حرارتی، انجام فرآیندهای بریزینگ و TLP به دانشجویان، اعضای هیات علمی و صنعتگران ارائه می‌شود.

 

وی با اشاره به اشتغال 5 متخصص در این شرکت فناور گفت: هریک از این افرادتا کنون 5 نفر در طول زمان به نوبه خود دارای کسب و کار شده اند.

این فعال فناور، ایجاد زمینه ارائه محصولات شرکت‌های خصوصی را راه‌کار کمک به جهش تولید دانش‌بنیان دانست و گفت: برای رونق ساخت داخل می بایست شرکتهای بزرگ دولتی را از واردات دستگاه هایی که توسط شرکت طراحی و ساخته می شود منع کرد. روندی که تا تحقق کامل آن باید گام‌های زیادی پیموده شود.

نظر شما