شناسهٔ خبر: 44241793 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

سوییس، ترور شهید فخری‌زاده را محکوم کرد +فیلم

فارس

وزیر خارجه سوئیس با محکوم کردن جنایت تروریستی در به شهادت رساندن دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران، خواستار تنش‌زدایی بین همه طرف‌ها شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، در ادامه موج محکومیت‌ها و ابراز انزجار کردن چهره‌های جهانی از ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای و دفاعی جمهوری اسلامی ایران، «ایگنازیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوئیس نیز این جنایت تروریستی را محکوم کرد.

بیشتر بخوانید:

ضعف وزارت خارجه در ماجرای ترور شهید فخری‌زاده

کاسیس امروز (دوشنبه) در مصاحبه با شبکه صهیونیستی «کان‌نیوز»، گفت: «ابتدا می‌خواهم هر اقدام خشونت‌بار، از جمله این ترور (شهید فخری‌زاده) را محکوم کنم و اینکه ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از هر نوع اقدام خشونت‌بار آتی اجتناب کنند».

دانلود

وی با تاکید بر لزوم کاهش تنش در این موضوع، افزود:‌ «هر اقدامی برای تنش‌زدایی از این وضعیت باید مورد حمایت قرار بگیرد و ما آماده‌ایم که به حمایت از این اقدامات کمک کنیم».

پیش از این نیز وزارت خارجه ترکیه، با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران، مخالفت آنکارا با هر نوع اقدام تروریستی را ابراز کرد.

روز جمعه بود که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بعدازظهر امروز (جمعه) عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری زاده را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست ها آقای محسن فخری زاده به شدت مجروح شد و به بیمارستان منتقل شد. متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود و دقایقی قبل این مدیر خدوم و دانشمند پس از سال ها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد».

وزیر خارجه سوئیس که به فلسطین اشغالی سفر کرده و روز گذشته نیز بازدیدی از «رام‌الله» در کرانه باختری داشت، درباره مناقشات فلسطین-اسرائیل گفت: «چیزی که ما همواره پیشنهاد می‌دهیم این است که به دو طرف کمک کنیم با یکدیگر گفت‌وگو نمایند، آنها را به پای میز (مذاکره) بیاوریم».

کاسیس همچنین افزود: «البته که هر دو [طرف] باید به انجام این کار تمایل داشته باشند و ما در موقعیتی نیستیم که به کسی بگوییم به پای میز (مذاکره) بیاید. اما این نقش سنتی سوئیس است که چنین گفت‌وگوهایی را تسهیل کند».

وی درباره لزوم کمک به تشکیلات خودگردان فلسطین برای مقابله با همه‌گیری ویروس «کووید۱۹» نیز گفت: «همکاری خوبی با سرزمین‌های اشغالی (کرانه باختری) داریم و به دلیل عواقب این بیماری باید حمایت مالی خود را به میزان ۳۰ تا ۳۸ میلیون افزایش دهیم».

نظر شما