شناسهٔ خبر: 44237406 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

جمعی از هنرمندان ومراکز سینمایی به شهادت شهید فخری‌زاده واکنش نشان دادند

سینماگران بامعرفت

پس از شهادت دانشمند ممتاز کشورمان شهید محسن فخری‌زاده بسیاری از مردم در فضای مجازی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند. اما با گذشت یک‌روز از این اتفاق تلخ به‌جز چند مورد خاص، واکنشی از اهالی سینما در این زمینه منتشر نشده بود.

صاحب‌خبر -

سکوت برخی سینماگران باعث رنجش بسیاری از کاربران فضای مجازی شده بود. اما ظاهرا  درهمین زمان تعدادی از هنرمندان مشغول تهیه بیانیه جمعی بودند. بیانیه‌ای در محکومیت ترور دانشمند ممتاز کشورمان و همچنین ابراز ارادت و قدردانی از مقام و جایگاه این شهید بزرگوار.
 
 کاش به قدر بدخواهان می‌شناختیمت
در پی ترور ناجوانمردانه دانشمند شهید محسن فخری‌زاده، جمعی از سینماگران با صدور بیانیه‌ای از این اقدام ابراز تأسف کردند.
جمعی از هنرمندان و سینماگران در پی ترور ناجوانمردانه شهید محسن فخری‌زاده از دانشمندان هسته‌ای کشورمان در بیانیه‌ای عنوان کردند که به این شخصیت برجسته افتخار می‌کنند.
در متن این بیانیه آمده است:
«به نام خدا
خطاب به تویی که نمی‌شناختمت
خبر ترور ناجوانمردانه‌ات را شنیدیم و افسوس خوردیم که چرا به قدر بدخواهان میهن‌مان تو را نمی‌شناختیم. کمی دیر شده ولی به پاس یک عمر تلاش علمی بی‌منت و بی‌نام و نشان برای اقتدار کشور عزیزمان ایران، به تو افتخار می‌کنیم.
روحت شاد».
امضاکنندگان این بیانیه عبارتند از؛ خانم‌ها و آقایان پرویز پرستویی، ابراهیم حاتمی‌کیا، کمال تبریزی، مجید مجیدی، همایون اسعدیان، منوچهر محمدی، منوچهر شاهسواری، مازیار میری، رضا میرکریمی، نرگس آبیار، فرشته طائرپور، محمد‌مهدی عسکرپور، کامران ملکی، رسول صدرعاملی، مجتبی راعی، محمدحسین حقیقی، حسن برزیده، محمد علی نجفی، حبیب احمدزاده، آتیلا پسیانی، فرهاد توحیدی، اکبر نبوی، فرهاد قائمیان، ایرج تقی‌پور، محمد داودی، عبدالحمید قدیریان، 
علی قائم مقامی، مهرداد فرید، نوید محمودی، بهمن اردلان، حافظ احمدی، محمد قاسمی، محمد‌حسین مهدویان، مهدی فخیم‌زاده.
لازم به ذکر است که اسامی سینماگران امضاکننده این بیانیه درحال تکمیل است.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز روز گذشته با انتشار پیامی شهادت دکتر فخری‌زاده را تسلیت گفت.

پیام تسلیت «مرکز گسترش» 
به مناسبت شهادت دکتر فخری‌زاده
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با انتشار پیامی اعلام کرد: ترور ناجوانمردانه دانشمند برجسته کشور و رییس فقید سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شهید دکتر محسن فخری‌زاده، توسط سازمان‌های تروریستی موجب تأسف و تأثر فراوان شد. این شهادت مظلومانه که نشان از رسوایی متجاوزانی دارد که هرگز به حقوق بین‌المللی پایبند نیستند را به ملت بزرگ ایران تسلیت و تعزیت می‌گوییم.
ایران همیشه سربلند، یاد و نام شهید عالی‌مقام دکتر محسن فخری‌زاده را همواره بزرگ خواهد داشت.
روح بلند آن مرحوم شاد و قرین رحمت الهی باد.
دبیرخانه و ستاد برگزاری هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت هم ضمن محکومیت ترور ناجوانمردانه دانشمند شهید محسن فخری‌زاده پیام تسلیتی صادر کرد.
پیام تسلیت جشنواره تئاتر مقاومت درپی ترور ناجوانمردانه دانشمند شهید محسن فخری‌زاده
هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در پی شهادت دانشمند شهید محسن فخری‌زاده، پیام تسلیتی بدین شرح صادر کرد:
مِنَ‌الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُواللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیل ا
«حرکت رو به تعالی و پیشرفت‌های روزافزون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علمی و دستیابی به فناوری‌های روز دنیا که به برکت مجاهدت‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی جوانان این مرز و بوم صورت گرفته‌است، بار دیگر موجبات خشم و انزجار نظام سلطه و ایادی استکبار جهانی را
 پدید آورد.
شهادت دانشمند برجسته شهید محسن فخری‌زاده توسط مزدوران و جیره‌خواران رژیم غاصب و ضدبشری صهیونیستی برگ دیگری به کتاب جنایات این دولت ضدانسانی افزود.
بی‌شک ریختن خون پاک این جوانان که دل در گرو سعادت و پیشرفت و آبادانی ایران عزیز داشته و دارند، آینده‌ای روشن و پرامید را برای ملت سرافراز و قهرمان ایران رقم خواهد زد.
دبیرخانه و ستاد برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت به نمایندگی از سوی فعالان حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، ضمن تقبیح و انزجار شدید از این حرکت تروریستی و تبریک و تسلیت به مقام معظم رهبری، خانواده و بازماندگان آن شهید والامقام و همکاران و همرزمان ایشان در سنگر علم و پژوهش، بر ضرورت ادامه راه این شهید در عرصه فرهنگ و هنر مقاومت تاکید می‌نماید.»
 
بازتاب ترور شهید فخری‌زاده 
در روزنامه‌های دنیا
یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که رسانه‌های جهان در دو روز اخیر مورد توجه قرار داده‌اند، ترور شهید محسن فخری‌زاده است. برخی از رسانه‌ها با نگاهی تحلیلی به این حادثه تروریستی، تأثیر آن را بر روابط بین‌الملل کشورها، مورد بررسی قرار داده‌اند.
آلبرت کوچویی، گوینده پیشکسوت رادیو 
هر روز با مرور تیترها و سرفصل‌های رسانه‌های جهان، مهم‌ترین اخبار دنیا را روایت می‌کند:
«اکونومیست» با عنوان پدر برنامه‌های هسته‌ای ترور شد، از ترور شهید محسن فخری‌زاده نوشت؛ ترور محسن فخری‌زاده، تلاش‌های جو بایدن را برای بازسازی پیمان هسته‌ای، پیچیده کرده و در هم ریخت. این روزنامه عنوان کرده است که ترور دانشمندان ایرانی، بیش از هر مرگی، ایران را برآشفته می‌سازد.
روزنامه «گاردین» نیز با اشاره به ملامت‌ها علیه رژیم صهیونیستی در صفحه نخست از ترور دانشمند ایرانی می‌گوید.
روزنامه فرانسوی «لوموند» هم با عنوان تندروهای دولت ترامپ رو در رو با ایران، از ترور دانشمند ایرانی می‌نویسد؛ البته با نگاهی دیگر به پیمان برجام در‌۲۰۱۵. ترامپ مانع بازگشت آمریکا به این پیمان است حال 
آن که، جو بایدن وعده کرده است به گفتمان با تهران، رو خواهد آورد.
«لوموند»، روزنامه فرانسه در نگاهی دیگر نوشت: ترور محسن فخری‌زاده، شخصیت کلیدی برنامه هسته‌ای ایران؛ تهران، رژیم اسرائیل را عامل حمله خواند و عهد کرد انتقام سخت در پیش است. 
 

نظر شما