شناسهٔ خبر: 44235094 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گام های مازندران در توسعه اقتصادی شیلات

راضیه عنایتی

ماهی و سایر گونه های آبزی در ذائقه و فرهنگ بخش عمده ای از مردم به عنوان غذایی لذیذ و اصلی مطرح هستند، به علاوه صنعت شیلات برای مناطقی که به دریا دسترسی دارند یکی از صنایع سودآور محسوب می شود و مازندران نیز یکی از مهم ترین مناطق مستعد برای توسعه اقتصاد شیلات است.

صاحب‌خبر -

 توجه به زیر ساخت ها در تولید و پرورش گونه های ماهیان خزر که یکی از راه های مهم تولید درآمد ناخالص ملی،ارتزاق معیشت مردم، افزایش درآمد زایی و حفظ و صیانت از مرزهای آبی بوده، یک امر ضروری است.

در مازندران به دلیل وجود دریای خزر، ظرفیت بزرگی برای توسعه اقتصادی در بستر شیلات وجود دارد؛توسعه شیلات در استان دارای توجیه اقتصادی بسیار زیادی است و با انجام برنامه ریزی منسجم و دقیق  می توان بهره وری حداکثری از هر متر مکعب مزارع پرورش ماهی و مجتمع‌های آبزی پروری داشت.

در همین راستا احمدحسین‌زادگان در ۲۵ فروردین سال ۹۹ در نشست با نمایندگان تشکل‌های شیلاتی و برخی تولیدکنندگان و آبزی‌پروران بخش خصوصی،با تاکید بر این که فرآوری محصولات شیلاتی باید از پیگیری های جدی باشد، گفته بود: "زمانی آبزی‌پروری به سودآوری مطلوب می‌رسد که صنایع تبدیلی در کنارش باشد"

وی با اشاره به این که ظرفیت‌های شیلاتی خصوصا ظرفیت های دریا دست نخورده است و باید بیشتر در این راستا تلاش شود، در آن زمان مطرح کرده بود که "از ظرفیت آب‌بندان‌ها نیز باید برای پرورش ماهی به نحو مطلوب‌تری بهره برد".

استاندار مازندران در آن نشست بر استفاده از بازارهای مستعد برای عرضه محصولات شیلاتی تاکید کرده و یادآور شده بود"بازار cis یکی از بازارهای خوب منطقه است و تسریع در اتمام پایانه صادراتی شیلاتی برای رونق اقتصادی در این حوزه باید انجام گیرد"

*مراکز فروش آبزیان باید مدرن شود

 اما مسعود رضایی کارشناس حوزه شیلات با بیان اینکه امروزه آبزیان سهم مهمی در تامین غذای مصرفی سالم در جامعه جهانی دارند، اظهارکرده که برای رسیدن به متوسط مصرف سرانه جهانی که حدود ۲۰ کیلوگرم در سال است، توجه ویژه ای به حوزه ی زیر ساخت ها با ایجاد مراکز کاملا بهداشتی به همراه تنوع محصول را طلب می کند، تا میزان مصرف آٰبزیان به عنوان غذای سلامتی بخش و با ارزش های دارویی و تغذیه ای زیاد،  افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر مصرف سرانه آبزیان در ایران ۱۰.۶ کیلوگرم در سال است،معتقد بوده ایجاد مراکز توزیع سالم فرآورده های آبزی علاوه بر تامین غذای سالم می تواند در توسعه خدمات اجتماعی،اشتغال و درآمد زایی، رونق اقتصاد محلی، توسعه صنایع شیلاتی و در نهایت افزایش سرانه مصرف آبزیان نقش موثری ایفا کند.

استاد گروه دانشگاه تربیت مدرس می گوید ۵۰ درصد ماهیان مازندران، در بازار ماهی فاسد شده و تبدیل به ماهی شور می شوند؛ مراکز فروش ماهیان در مازندران باید سالم، جدید و مدرن شود تا مصرف کننده رغبت برای خرید آبزیان را داشته باشد و میزان سرانه مصرفی ماهی در کشور بالا رود؛امروزه در بحث فروش مرغ تنوع عرضه را داریم و این تنوع عرضه در فروش آبزیان باید دید.

*مازندران جز استان های سرآمد در حوزه شیلات

اما حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران در گفت‌ و گو با ایسنا با اشاره به اینکه به دلیل شرایط جغرافیایی استان مازندران، اداره کل شیلات یکی از دستگاه‌های اجرایی تاثیر گذار در بحث توسعه مازندران است، اظهارکرد: در خصوص توسعه استان اقدامات زیادی در شیلات انجام شده و با وجود بیش از ۴۸۰ کیلومتر نوار ساحلی، پروژه‌های استراتژیک پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی، پرورش ماهی در قفس های دریایی به جهت توسعه و در راستای پروژه های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید در دریا انجام شده است.

 مدیرکل شیلات‌مازندران خاطرنشان کرد: وجود مناطق بکر در بالا دست و پای کوه مانند منطقه‌ دوهزار و سه هزار تنکابن و منطقه‌ سوادکوه و سوادکوه شمالی شرایط پرورش ماهیان‌گونه سردابی را فراهم‌کرده و در این راستا مازندران در اجرای این پروژه‌ها جزو استان‌های اول کشور قرار دارد.

اسحاقی با بیان اینکه شیلات، شرایط توسعه استان  مازندران را به وجود آورده، تصریح کرد: شیلات مازندران به عنوان یکی از مبانی توسعه استان بوده و از جهت بهره‌برداری از دریا بین ۳ استان شمالی در مقام نخست قرار دارد.

وی افزود: آمار تجمیعی صادرات استان مازندران حکایت از آن دارد که صادرات شیلات توانایی آن را دارد تا در کنار دیگر محصولات صادراتی استان جایگزین مناسبی برای افزایش درآمدهای غیرنفتی باشد.

*افزایش ۱۴درصدی صادرات شیلات در مازندران

مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه جدا از صادرات ماهیان پرورشی، صادرات ماهیان خاویاری پرورشی، خاویار و همچنین کیلکا نیز انجام می‌شود، گفت:مجموع صادرات شیلات استان در سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه  ۸ ماهه گذشته سال ۹۸، با افزایش ۱۴ درصدی همراه بوده است.

اسحاقی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه درحال حاضر یکی از بهترین شرایط و روش های ارزیابی بر درآمد کشور بحث صادرات فرآورده های غیرنفتی است و تولیدات غیر نفتی مانند شیلات بر صادرات تأثیرگذار بوده در این بخش فارغ از صادرات ماهیان پرورشی و کیلکا، خوراک آبزیان و کنسرو هم به کشورهای مختلف صادر کرده‌ایم.

* خاویار به چه کشورهایی صادر می شود؟

 وی ادامه داد: حجم صادرات ماهیان پرورشی گرمابی به کشورهای عراق و افغانستان بسیار بالاست و خاویار پرورشی مازندران را حتی به کشورهای اروپایی نیز صادر کردیم، به طوری که انگلیس، ژاپن و امارات از جمله کشورهایی هستند که بیشترین صادرات خاویار پرورشی به این کشورها انجام شده و همچنین  خوراک آبزیان نیز به کشورهایی مانند عراق، ارمنستان و تاجیکستان صادر شده است.

مدیرکل شیلات مازندران ادامه داد: متاسفانه شیوع کرونا به بخش صادرات فرآورده های شیلاتی آسیب زده، اما مطمئناً پس از مهار شدن ویروس کرونا با افزایش صادرات می توان گام های بلندی برای توسعه استان مازندران برداشت.

اسحاقی با بیان اینکه وجود موسسه تحقیقاتی شیلاتی، در جهاد کشاورزی موجب شده در سطح استان مازندران دو مرکز تحقیقاتی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: یک مرکز اکولوژی دریای خزر تحقیقات ماهیان سردآبی در غرب و دیگری در شرق استان بوده که همه فعالیت های شیلاتی از فیلتر کارشناسان خبره رد شده و از سوی اعضای  هیئت علمی  این دو مرکز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، همچنین تمام اتفاقات در مجموعه کلان موسسه تحقیقاتی کشور مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار گرفته و پس از به نتیجه رسیدن آزمایشات اولیه، پروژه ها به مرحله اجرایی می رسند.

مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه یکی از رسالت‌های اصلی سازمان شیلات ایران و در ادامه اداره کل شیلات استان مازندران، بازسازی ذخایر است، تصریح کرد: مشکلاتی از قبیل آلودگی رودخانه و تعدد صیادان غیرمجاز از جمله دلایلی است که منجر شده  صید تحت تأثیر قرار بگیرد.

 اسحاقی با تاکید بر بازارسازی داخلی  و اقدامات انجام شده در استان مازندران، گفت: در راستای بازارسازی داخلی، در مرکز شهید رجایی سمسکنده ساری تولید و تکثیر بچه ماهیان در حال انجام بوده و در مناطق مختلف رودخانه ها و همچنین مرکز شهید باهنر کلاردشت یک گونه استراتژیک از ماهی آزاد را برای تکثیر آماده سازی می‌کنیم؛ امسال هم تکثیر خوبی داشتیم و رهاسازی بچه ماهیان نیز به خوبی انجام شده به طوری که امسال توانستیم در سد شهید رجایی تکثیر گونه سفید و بالغ  را انجام دهیم.

وی با اشاره به اهمیت شیل گذاری و احداث استخر، خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه  ماهی  تکثیر و  در رودخانه‌های استان رهاسازی شد که ۴۰ درصد در منطقه شرق استان، ۳۰ درصد میانه و ۳۰ درصد نیز درغرب استان بوده که امیدواریم در رودخانه‌های شاخص شیلات در سال‌های نه چندان دور این نتیجه این اقدام دیده شود.

مدیرکل شیلات مازندران با تاکید بر اینکه موضوع شیلات و عرصه فعالیت آن فقط  در بحث دریا نیست، اظهارکرد: در فرادست و در آب بندان ها، پرورش گونه‌های گرمابی و در مجتمع‌های استخرهای بتونی، پرورش ماهیان خاویاری و سردابی انجام می‌شود.

اسحاقی به فعالیت های دیگر اداره کل شیلات اشاره کرد و گفت: مجموعه فعالیت‌های شیلات به همین دو استخر هم بسنده نشده و در شهرک صنعتی کنسرو ماهی نیز تولید می‌کنیم و جدا از آن در بحث بندر، شناورهای صیادی و لنج را داریم که حضور لنج های صیادی در حال حاضر اقدام خوبی در مجموعه فعالیت های شیلاتی است.

انتهای پیام

نظر شما