شناسهٔ خبر: 44234233 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

حذف یادداشت علیرضا داوودنژاد درباره شهید فخری‌زاده توسط اینستاگرام

اگر این عمل سانسور نیست پس چیست؟

صاحب‌خبر -


فرهنگی/ «مملکتی که بنیه دفاعی قوی نداشته باشد باید بازی را واگذار کند ولی اگر بخواهد در بازی اثر‌گذار باشد باید بنیه دفاعی قوی و توان باز دارندگی مناسب داشته باشد و دستیابی به این بنیه و توان معمولاً با مقاومت و کارشکنی قدرت‌هایی که از پیش توان بازدارندگی دارند مواجه می‌شود.» این عبارات بخشی از یادداشت اینستاگرامی علیرضا داوودنژاد در واکنش به ماجرای ترور شهید محسن فخری‌زاده است.
این فیلمساز اجتماعی در بخش دیگر این یادداشت به داستان‌ها و قصه‌های روایت شده از مادربزرگش استناد کرده و در ادامه آورده است: «به مادر بزرگم گفتم می‌خواهم مخترع بشوم گفت هرگز به‌دنبال چنین چیزی نباش مادر جان چون سر راه مخترعان چاه می‌کنند و در آن نیزه می‌کارند و روی آن را با خاک می‌پوشانند تا آنها در حالی که به اختراع خود فکر می‌کنند در آن چاه بیفتند و تکه پاره شوند. ناگفته نماند که او عاشق «هزار و یک شب» بود و اغلب اوقاتش را با رمان‌های مفصلی نظیر «به سوی رم» و «ده نفر قزلباش» می‌گذراند.» بخش پایانی یادداشت و آنچه مدنظر داوودنژاد از این روایت است در این عبارات پایانی خلاصه می‌شود: «خلاصه اگر این روزها بر سر راه مردمان دانا و توانا و مبتکر این سرزمین که به هر نحو دنبال تقویت بنیه دفاعی مملکت هستند، چاه آتشین می‌کنند و بر آنها نیزه و گلوله می‌بارند این همان داستان مادر بزرگ است که از دیروزها ادامه داشته و بالاخره اگر به دست امروزی‌ها برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود خواه‌ناخواه در فرداها نیز همچنان ادامه پیدا می‌کند و برای فرزندان این سرزمین تکرار خواهد شد.» این پست اما فقط دقایقی در دسترس دنبال‌کنندگان صفحه او قرار می‌گیرد و پس‌از مدتی حذف می‌شود. آن طور که داوودنژاد می‌گوید پست در صفحه او موجود است اما فالورهایش نمی‌توانند یادداشت را ببینند. اینستاگرام پست او را حذف کرده است.
علیرضا داوودنژاد برای بار سوم و این بار با این عبارات به جای عکس شهید محسن فخری‌زاده یادداشتش را بازنشر می‌کند: «تا به حال اینستاگرام سه بار تصویر شهید محسن فخری‌زاده را همراه با متن زیر از صفحه من حذف کرده است. اگر این عمل سانسور نیست پس چیست؟» به‌گفته علیرضا داوودنژاد، او برای این پست از هشتگی هم استفاده نکرده است: «پستی مربوط به وقایع این روزها در اینستاگرام گذاشتم که بار اول حذف شد، بار دوم گذاشتم و برای بار دوم نیز حذف شد، در حالی که فکر می‌کردم این اتفاق به‌دلیل اشتباه من باشد، برای بار سوم پست را ارسال کردم، پست در اینستاگرام خودم هست اما برخی از دوستان می‌گویند که این پست را نمی‌توانند ببینند. این احتمال را می‌دهم که این پست توسط اینستاگرام حذف شده باشد، البته این را هم باید بگویم از هشتگی هم برای این پست استفاده نکرده‌ام.» این کارگردان شناخته شده با اظهار شگفتی از سانسور در اینستاگرام به مهر گفته است: «این حذف برای من بسیار عجیب بود و به نوعی می‌توان آن را یک سانسور در فضای مجازی دانست. مسأله جالب این است که صفحه من در اینستاگرام به‌روز هم نمی‌شود.»‌


بیانیه

جمعی از هنرمندان و سینماگران در پی ترور شهید محسن فخری‌زاده از دانشمندان هسته‌ای کشورمان در بیانیه‌ای عنوان کردند که به این شخصیت برجسته افتخار می‌کنند. در این بیانیه آمده:«خطاب به تویی که نمی‌شناختمت.خبر ترور ناجوانمردانه‌ات را شنیدیم و افسوس خوردیم که چرا به قدر بدخواهان میهن‌مان تو را نمی‌شناختیم. کمی دیر شده ولی به پاس یک عمر تلاش علمی بی‌منت و بی‌نام و نشان برای اقتدار کشور عزیزمان ایران، به تو افتخار می‌کنیم.» امضاکنندگان این بیانیه عبارتند از؛ پرویز پرستویی، ابراهیم حاتمی کیا، کمال تبریزی، مجید مجیدی، همایون اسعدیان، منوچهر محمدی، منوچهر شاهسواری، مازیار میری، رضا میرکریمی، فرشته طائرپور، محمدمهدی عسگرپور، کامران ملکی، رسول صدرعاملی، مجتبی راعی، محمدحسین حقیقی، حسن برزیده، محمدعلی نجفی، حبیب احمد‌زاده، آتیلا پسیانی، فرهاد توحیدی، اکبر نبوی، فرهاد قائمیان، ایرج تقی‌پور، محمد داوودی، عبدالحمید قدیریان، علی قائم مقامی، مهرداد فرید، نوید محمودی، بهمن اردلان، حافظ احمدی، محمد قاسمی و محمدحسین مهدویان.

نظر شما