شناسهٔ خبر: 44230590 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

احتمال بروز آنفلوآنزای حاد پرندگان در ازنا

خرم‌آباد - ایرنا - رییس حفاظت محیط زیست ازنا گفت: بروز آنفلوآنزای حاد پرندگان در استان مرکزی و همجواری با این شهرستان، احتمال شیوع این بیماری در منطقه را بسیار زیاد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، "منصور درویشی" شامگاه یکشنبه با اعلام این مطلب افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که در گستره وسیع شمال و غرب ایران مشاهده شده است قابلیت سرایت به انسان را دارد و از طریق پرندگان مهاجر انتشار می‌یابد.

وی با بیان اینکه این بیماری به صورت قطعی در استان مرکزی گزارش شده است اظهار داشت: شهر ازنا در همجواری این استان قرار دارد و تالاب‌، رودخانه و دریاچه‌های آن هرساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگان کوچنده هستند که شکار و صید این پرندگان توسط مردم، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را تبدیل به یک بحران در حوزه بهداشت و سلامت می‌کند.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود عموم مردم از شکار پرندگان مهاجر خودداری کنند و ساکنین روستاهای اطراف رودخانه‌، تالاب و دریاچه‌ها از نگهداری مرغابی و ماکیان را به صورتی نگهداری کنند که با پرندگان وحشی تماس نداشته باشند.

درویشی اضافه کرد: مردم باید در صورت مشاهده تلفات در پرندگان اهلی یا وحشی موضوع را به شبکه دامپزشکی یا اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان نیز امروز اعلام کرد حضور و تردد در نزدیکی تالاب‌های این استان به دلیل مشاهده آنفلوآنزای پرندگان در برخی مناطق کشور ممنوع است.

بر این اساس ساکنان مناطق تالابی، سدها و پرورش دهندگان طیور باید مراقب انتقال این بیماری از پرندگان مهاجر به طیور و ماکیان خود باشند و در صورت بروز هر گونه تغییر در رفتار طیور و یا تلفات، مراتب به دامپزشکی یا محیط زیست اطلاع رسانی شود تا اقدامات لازم صورت گیرد.

حدود ۱۵ تالاب و بیش از ۱۰ سد و آب بند در این استان وجود دارد که احتمال ورود پرندگان مهاجر به آنها دور از انتظار نیست همچنین شهروندان به هیچ عنوان نباید از گوشت پرندگان صید شده استفاده کنند چرا که هرگونه تماس با پرندگان آلوده احتمال انتقال بیماری را به همراه دارد.

ویروس آنفلوآنزا سندرم‌های متعددی از آلودگی‌های بدون علامت تا آلودگی خفیف دستگاه تنفسی فوقانی و کاهش تولید تخم، بیماری عمومیت یافته با علائم تنفسی، رال (خس خس سینه)، ریزش اشک، سینوزیت، سیاه شدن قسمت‌های بدون پر مانند تاج و ریش، تورم سر و صورت، ژولیدگی پرها، اسهال، و بروز درگیری سیستم عصبی همراه با مرگ سریع را در پرندگان ایجاد می‌کند.

دوره نهفتگی در اشکال مختلف بیماری متفاوت و بین چند ساعت تا سه روز در یک پرنده و در یک گله تا ۱۴ روز است. طول این دوره به میزان آلودگی ویروسی، راه عفونت، گونه پرنده، قدرت بیماری‌زایی ویروس و عوامل محیطی مانند گرد و غبار و آمونیاک بستگی دارد.

بیماری آنفلوآنزا فوق حاد در طیور تخم‌گذار و مادر شروعی ناگهانی و دوره‌ای کوتاه بین سه تا ۷ روز دارد.

نظر شما