شناسهٔ خبر: 44229893 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی طی هشت روز در خراسان رضوی

مشهد-ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با فعال سازی واحدهای تولیدی راکد در حوزه تولید مرغ، از ابتدای آذرماه تا روز گذشته ۲ میلیون و ۹۵ هزار و ۸۸۰ قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام شد.

صاحب‌خبر -

محمدرضا اورانی عصر یکشنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی افزود: این طرح برای جبران کاهش جوجه ریزی در استان در نامه ای به مدیران شهرستانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی ابلاغ شد که بر اساس آن واحدهای غیرفعال را شناسایی کنند و آنها را به جوجه ریزی اختصاص دهند.

وی اظهار کرد: ۱۲۹ واحد مرغداری در خراسان رضوی امکان پرورش مرغ ۴۵ روزه با ظرفیت تولید ۲ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۴۳۵ قطعه جوجه ریزی و تولید پنج هزار و ۲۶ تن گوشت دارند که با توجه به فعال سازی آنها باید در ۱۲ روز آینده این میزان گوشت مرغ در استان تولید و در بازار توزیع شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در هشت ماه نخست امسال ۵۲ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۳۷۲ قطعه جوجه ریزی در استان انجام گرفته که با احتساب وزن هر قطعه ۱.۹ کیلوگرم منجر به تولید ۹۲ هزار تن گوشت مرغ شده که نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

اورانی افزود: در هشت ماه نخست سال گذشته ۵۹ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۶۶۹ قطعه جوجه ریزی در استان انجام شد که منجر به تولید ۱۱۲ هزار و ۳۶۱ تن تولید گوشت مرغ در استان گردید.

وی افزایش یکباره قیمت گوشت مرغ را در نتیجه کمبود عرضه آن در استانهای مختلف برشمرد و ادامه داد: در صورتی که مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها درصدی از نهاده دامی ۱۲۹ واحد مرغداری موجود در استان را تامین کنند و به ازای آن ۵۰ درصد از گوشت مرغ تولیدی این واحدها با قیمت مصوب در بازار عرضه شود به کاهش قیمت کمک شایانی خواهد کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: روز گذشته ۲۸ تن گوشت گرم مرغ به نرخ مصوب طرح تنظیم بازار به ازای هر کیلوگرم ۲۰۴ هزار ریال در فروشگاه‌های مربوط به زنجیره‌های تولید مرغ در مشهد توزیع شد.

اورانی افزود: در صورتی که سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز فروشگاه‌های منتخب خود را معرفی کند، گوشت گرم مرغ با قیمت مصوب در این فروشگاه‌ها هم توزیع خواهد شد.

وی اظهار کرد: در هشت ماه نخست امسال ۵۲۴ هزار و ۳۶۰ تن نهاده دامی به استان تخصیص یافت که این میزان به طور متوسط ۵۲ درصد از نهاده‌های دامی مورد نیاز واحدهای مرغ گوشتی استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از مجموع این نهاده های دامی ۱۳۱ هزار و ۶۱۴ تن معادل ۲۲.۴ درصد در اختیار واحدهای تولیدی مرغ گوشتی، ۱۰۱ هزار و ۴۹ تن معادل ۱۷.۲ درصد در اختیار واحدهای مرغ تخمگذار، ۲۸۸ هزار و ۹۷۴ تن معادل ۶۰.۴ درصد در اختیار گاوداری‌های شیری و دامداری‌های صنعتی، واحدهای پرواربندی و واحدهای دام سنگین و سبک روستایی استان قرار گرفته است.

به گفته اورانی در هشت ماه نخست امسال ورودی گوشت منجمد مرغ، گوشت گرم مرغ و گوشت مرغ قطعه بندی شده و مرغ زنده به خراسان رضوی پنج هزار تن نسبت به خروجی آنها از استان بیشتر بوده است.

تداوم کاهش قیمت گوشت مرغ در خراسان رضوی

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار استان مبنی بر ممنوعیت خروج گوشت منجمد مرغ و قطعه بندی گوشت، باعث کاهش قیمت گوشت مرغ و رسیدن آن به هر کیلوگرم ۲۵۰ هزار ریال در استان شده که این روند کاهشی ادامه دارد.

احمد شریعتی اضافه کرد: ممنوعیت قطعه بندی گوشت منجر به تعطیلی برخی کارگاه‌ها یا تعدیل نیروی انسانی در آنها شده که باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

وی پیشنهاد کرد یا قطعه بندی گوشت مرغ در خراسان رضوی نیز مشمول قیمتگذاری مصوب کارگروه تنظیم بازار گردد یا تسهیلاتی فراهم شود که نظارت بر قیمتها در این بخش تشدید گردد.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: هم اینک شرایط خاصی ناشی از نظر احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان وجود دارد که در این راستا نیازمند همکاری فرمانداران با شبکه‌های دامپزشکی در شهرستانها برای پیشگیری از شیوع این بیماری هستیم.

شریعتی با اشاره به مصوبه کارگروه تنظیم بازار استان مبنی بر ممنوعیت خروج دام از استان گفت: هرچند این مصوبه در راستای کنترل قیمت دام و گوشت انجام گرفت و از مهرماه نیز هیچ مجوزی برای خروج دام از استان صادر نشد اما ادامه این روند مشکلاتی را برای دامداران ایجاد خواهد کرد.

نظر شما