شناسهٔ خبر: 44229837 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:

تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریمها در کمیسیون امنیت ملی

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در این کمیسیون خبر داد و گفت: در صورت پایبند نبودن طرف‌های اروپایی به تعهدهای برجامی، این کمیسیون مصوب کرد که ایران ظرف ۲ ماه از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «ابوالفضل عمویی» یکشنبه شب و در جمع خبرنگاران درباره نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در پی تصویب دو فوریت طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها که امروز در صحن علنی با حداکثر موافقت آرا نمایندگان همراه بود، جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تشکیل شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: این جلسه از ساعت ۱۴ امروز آغاز و بعد از ساعت ۱۹ پایان یافت و ۹ ماده این طرح و کلیات آن به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه طبق ماده یک طرح، سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در کشور تولید و ذخیره خواهد شد، عنوان کرد: طبق ماده دو نیز سازمان انرژی اتمی مکلف می‌شود ماهانه ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با سطح پایین تولید و نگهداری کند.

عمویی افزود: طبق ماده ۳ سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی مکلف به بهره گیری از ماشین‌های نسل جدید سانترفیوژهای IR۲M و IR۶ است. همچنین طبق ماده ۴ سازمان مکلف به بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان شده است.

وی ادامه داد: طبق ماده ۵ نیز سازمان انرژی اتمی مکلف است همزمان با عملیات بهینه سازی راکتور آب سنگین اراک، یک راکتور آب سنگین ۴۰ مگاواتی دیگر با هدف تولید رادیو ایزوتوپ‌های بیمارستانی، طراحی کند و زمان راه اندازی این راکتور را نیز به مجلس اعلام کند.

عمویی با بیان اینکه این ۵ ماده پیش از این در کمیسیون بررسی و تصویب شده بود و سایر مواد طرح امروز به تصویب اعضای کمیسیون رسید، عنوان کرد: بر اساس ماده ۶ دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم عمل به تعهدای کشورهای ۴ به علاوه یک در قبال ایران و عادی نشدن روابط بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران، ۲ ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ماده ۷ نیز اعلام می‌کند چنانچه اعضای ۴ به علاوه یک به اجرای تعهدهای خود برای رفع تحریم‌ها اقدام کنند، دولت گزارش این اقدامات را به مجلس ارائه داده و مجلس واکنش احتمالی خود را به موضوع بر اساس بند یک ماده ۴۵ قانون آئین نامه داخلی مجلس بررسی می‌کند.

وی ادامه داد: ماده ۸ و ۹ این قانون نیز به ترتیب درباره الزام اجرای این قانون و حمایت از آن و تأمین اعتبارات لازم است.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: این طرح اصلاحات مختلفی داشته است که پس از تصویب اصلاحات که امروز انجام شد، طرح در هفته جاری به صحن علنی ارجاع خواهد شد تا بررسی شود.

نظر شما