موعد تحویل خودرو همچنان نامعلوم است
پیشفروشهای مبهم!
صاحبخبر - ازمانی که برای سر و سامان دادن به بازار خودرو طرح فروش خودرو به صورت قرعهکشی برگزار شد، اماواگرهایی پیش آمد و عدهای به شدت مخالف این طرح شدند و آن را به ضرر مردم و خودروسازان دانستند و عدهای هم موافق بودند چراکه ادعا داشتند این طرح باعث میشود خودرو به دست نیازمند واقعی برسد. از اولین طرح قرعهکشی تاکنون خودروسازان اقدام به ثبتنام خودرو و اجرای طرحهای پیشفروش و فروش فوقالعاده کردهاند. به گزارش اقتصاد24، از اردیبهشت ماه تاکنون که طرحهای مختلفی از فروش فوقالعاده و پیشفروش و فروش مشارکتی اجرا شد، خودروسازان سه بار قیمت خودرو را افزایش دادند که این روند مشکلات زیادی را برای افرادی که در طرحهای پیشفروش شرکت کرده بودند، ایجاد کرد. در سالهای گذشته افراد زیادی اقدام به خرید مشارکتی خودرو کردهاند و سود اندکی هم برای آنها در نظر گرفته شده که این سود بین ۶ تا ۹درصد بوده است. حال مشکلی که پیش آمده این است که خودروسازان اکنون به تحویل خودروهای معوق در سالهای گذشته اقدام کردهاند و به این تعداد خودروهای فروش فوقالعاده هم اضافه شده است. از طرفی برای جذب نقدینگی اقدام به اجرا طرح پیشفروش و فروش مشارکتی کردهاند که در اوایل برپایی این طرح قرعهکشی، مدت زمان تحویل خودرو نهایت یک سال بود اما اکنون خودروسازان اقدام به ثبتنام برای پیشفروش خودرو و تحویل دوساله خودرو کردهاند که در آن مبلغ بالایی هم از فرد دریافت میشود. درحالی که پیش از این مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت موعد تعیین تکلیف خودروهای پیشفروش شده را پایان نیمه نخست سال۹۹ اعلام کرده بودند اما هنوز خریداران خودروهای پیشفروش شده در بلاتکلیفی به سر میبرند. پیشفروش خودرو اشتباه است شیوا، رئیس شورای رقابت آن طور که بیان کرده با این طرحهای پیشفروش و فروش مشارکتی کاملاً مخالف است و وزارت صمت را مسئول اجرایی شدن این طرح میداند. به گفته این مقام مسئول، قرار بر این بود ۶۰درصد تولید خودرو به تعهدات گذشته خودروسازان اختصاص پیدا کند. اگر خودروسازان این تعهدات که به سالهای گذشته برمیگردد، را نداشتند کل تولیدی آنها اکنون به بازار تزریق میشد در حالی که در حال حاضر تنها ۴۰درصد تولید به بازار تزریق میشود و ۶۰درصد تزریقی دیگر به معوقات بازمیگردد. شیوا معتقد است که تا دو سال دیگر مشخص نیست چه اتفاقاتی در حوزه صنعت خودرو رخ داده است و این طرحهای پیشفروش مشکلاتی را به وجود خواهد آورد، علاوه بر این معلوم نیست وزرای کنونی در سمت خود باشند که تعهد به وجود میآورند. او درخصوص پیشفروش خودروهایی که نام مشخص و نشان مشخصی ندارند،گفت: پیشفروش خودروهایی که چارچوب و شناسنامه ندارند اشتباه است و وزارت صمت باید به اینماجرا ورود کند. شیوا گفت: وظیفه ما این است که قیمت منصفانه را اعلام کنیم. این مقام مسئول گفت: تولیدکننده برای ادامه حیات نیاز به سود دارد در غیر این صورت به بنبست میرسد، برخی هم میگویند چرا سه ماه یک بار باید افزایش قیمت داشته باشیم، چون قیمت نهادههای تولید سه ماه یک بار افزایش مییابد، در حالی که خود خودروسازان در نظر داشتند هر ماه افزایش قیمت داشته باشند. رئیس شورای رقابت گفت: اکنون وضعیت طوری است که مصرف کننده و تولید کننده راضی نیستند. اما موضوع دیگر مورد بحث به پیشفروش خودروهایی بازمیگردد که هویتی ندارند، اما آن را پیشفروش میکنند. جای تأسف دارد وقتی خودرویی ماهیت مشخصی ندارد وعده پیشفروش میدهند در صورتی که قیمت مشخصی هم ندارد. میلاد بیگی کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازان برای تأمین نیاز مالی خود اقدام به برپایی طرحهای پیشفروش میکنند. هزینه خودروسازان افزایش یافته به همین دلیل خودرو را پیشفروش میکنند تا تأمین مالی صورت گیرد. این کارشناس صنعت خودرو گفت: تقاضا برای خودرو زیاد است، از طرفی آنها نمیتوانند به اندازه تقاضا خودرو تولید کنند از این رو طرحهای پیشفروش را اجرا میکنند تا هم تأمین مالی کنند و تعداد متقاضیانی که نیاز واقعی به خودرو دارند، شرکت خواهند کرد. از طرفی کارشناسان صنعت خودرو و مسئولان، میگویند که عرضه خودرو به بازار کم است و همین عامل باعث بروز افزایش قیمت و مشکلات در این صنعت شده است، اما از طرفی آن طور که گمرک اعلام کرده ما نه تنها کمبود بلکه صادرات خودرو هم داریم.∎
نظر شما