شناسهٔ خبر: 44227052 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی:

خسارت کرونا به گردشگری به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید

تیموری، معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی گفت: حداقل خسارت وارده کرونا به صنعت گردشگری تا پایان شهریور ۹۹، بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است و طبق آمار رسمی ۸۸ هزار و ۵۰۰ نفر از فعالان این بخش تاکنون بیکار شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: گردشگری جزو حوزه‌هایی بود که نه فقط در ایران که در همه دنیا بیش از سایر بخش‌های اقتصادی از کرونا خسارت دید.

ولی تیموری گفت: دلیل این موضوع هم‌مشخص است زیرا در گردشگری دو مولفه اساسی مطرح است، اول اینکه سفر در ذات خود جابه‌جایی به همراه دارد و همین امر منجر به شیوع بیشتر کرونا می‌شود. دومین مولفه هم این حقیقت است که گردشگری یک فرآیند انسان محور است و فقط با فعالیت انسانی شکل می‌گیرد. عنی به هیچ عنوان خدمات گردشگری مبتنی بر فضای مجازی نیست بنابراین هر دو مولفه تحت تاثیر مستقیم کرونا قرار دارند.

او گفت: کرونا خسارت قابل توجهی به صنعت گردشگری وارد کرد و حداقل میزان خسارت وارد شده تا پایان شهریور ماه امسال بیش از ۳۰ هزارمیلیارد تومان است

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وضعیت نابسامان حوزه گردشگری قبل از کرونا اشاره کرد و توضیح داد: نکته مهم در بخش گردشگری وضعیت رکودی بود که قبل از کرونا به دلایل مختلف این حوزه تجربه می‌کرد.

حوزه گردشگری نیمه دوم سال ۹۸ را پر تلاطم آغاز کرد. ناآرامی‌های اجتماعی آبان سال گذشته، شهادت سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی، گردشگری را تقریبا تعطیل کرده بود و ورود و خروج به کشور عملا وجود نداشت. بنابراین رکود ۶ ماه دوم سال ۹۸ با شیوع کرونا تشدید شد و تا امروز ادامه داشته است.

درست است بسیاری بازار شب عید را از دست دادند و مثلا فروشندگان لباس، شب عید، فروشی نداشتند اما بعد از تعطیلات کرونایی لباسی که شب عید ۲۰ هزار تومان میفروختند ۳۰ هزار تومان فروختند و ضررها جبران شد اما در حوزه گردشگری اگر امروز اتاقی خالی بماند دیگر فرصت جبرانی نیست بنابراین این حوزه بسیار متضرر شده است

حمایت دو مرحله‌ای دولت از گردشگری
تیموری در توضیح اقدامات حمایتی دولت در این حوزه نیز گفت: دولت در دو نوبت از بخش گردشگری حمایت کرده است. در بخش اول، بر اساس تصمیم دولت برای کمک به ۱۴ رسته شغلی بیشتر آسیب دیده از کرونا، فعالان گردشگری نیز با پرداخت تسهیلات حمایت شدند. در همان مرحله ۳۸۰ میلیارد تومان تسهیلاتی حمایتی پرداخت شد. البته ثبت نام متقاضیان در مراحل اولیه بیشتر از این رقم بود، در واقع ابتدا مجموع وام درخواستی متقاضیان ۶۷۰ میلیارد تومان بود که برای دریافت این مقدار وام نیز در بانک ها پروند تشکیل شد اما در در نهایت فقط نیمی از این تعداد، مراحل کار را تا پایان به انجام رساندند و نیم دیگر فعالان از دریافت این وام منصرف شدند. زیرا ایراد این بسته حمایتی، اشتغال محور تنظیم شدن آن بود. یعنی اگر کارگاهی قبل از کرونا ۵۰ نیروی کار داشت و می‌توانست آنها را نگاه دارد به تعداد نیروهای کارگاه می‌توانست درخواست دریافت تسهیلات داشته باشد اگر تعداد کارکنان کاهش می‌یافت فقط به تعداد کارکنان باقی مانده می‌توانست تقاضای دریافت تسهیلات داشته باشد.

تیموری در توضیح شرایط بسته دوم حمایتی گفت: با توجه به شرایط خاص گردشگری بسته حمایتی دوم برنامه ریزی شد. این بسته حمایتی بنگاه محور است و با نرخ سود ۱۲ درصد و بدور از نگاه اشتغال محوری که در بسته اول وجود داشت پرداخت خواهد شد. در واقع کلیه کسب و کارهای گردشگری با توجه به نوع فعالیت، بزرگی و کوچکی واحد، درجه و ستاره می‌توانند از حداقل ۱۶ میلیون تومان تا ۹۰۰ میلیون تومان وام بانکی با دوره تنفس حدود شش ماه بهره‌مند شوند.

تیموری گفت: همچنین در کارگروه مقابله با تبعات اقتصادی کرونا مقرر شد هزینه‌های بنگاه‌های فعال در حوزه گردشگری را به حداقل برسانیم. از اینرو علاوه بر امهال بازپرداخت تسهیلات بانکی، کمک هزینه برای حامل‌های انرژی، مساعدت در بحث مالیات و حق بیمه کارفرما هم در نظر گرفته شده است.

او در توضیح مشکلات در موضوع حمایت از صنعت گردشگری تاکید کرد: یکی از مشکلات ما عدم همکاری سازمان‌ها و نهادها در شهرستان‌ها است به این صورت که دستورالعمل ستاد ملی کرونا ابلاغ شده است و بانک مرکزی آن را برای بانک‌های عامل فرستاده اما مراکز استان برای مثال دستورالعمل امهال وام‌ها و غیره را به شعبه‌ها و  زیر مجموعه‌های خود ابلاغ نکرده‌اند. در جلسه قبلی کارگروه ستاد کرونا هم از این موضوع گلایه داشتیم و مساله را مطرح کردیم. ابهامات در اجرای دستورالعمل‌ها باید رفع شود تا فعالان حوزه گردشگری بتوانند از سازکار حداقلی دولت در شرایط سخت کرونایی بهره‌مند شوند.

تیموری در ادامه یادآور شد: عملا در نیمه دوم سال که در شرایط عادی هم سفر کاهش می‌یابد، ادامه شیوع کرونا همچنان مشکل گردشگری را تشدید کرده است و برای جلوگیری از بیکاری بیشتر فعالان این حوزه نیازمند حمایت هستند. ما به معقوله سفر یک طرفه نگاه نمی‌کنیم بلکه سفر موجب نشاط و شادابی افراد می‌شود و انبساط خاطر برای گردشگر ایجاد می‌کند تا بتوانند بعد از پایان سفر با انرژی بیشتر و بهتر به محیط کار وزندگی معمولش باز گردند.

۸۸ هزار شاغل گردشگری بیکار شدند
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در رابطه با آمار بیکاری ناشی از کرونا در صنعت گردشگری هم گفت: باید بگویم که آمار رسمی مربوط به آمار افرادی است که بیمه تامین اجتماعی داشته‌اند و اکنون بیکار شده‌اند آمار این افراد ۸۸ هزار و پانصد نفر است که در اثر کرونا بیکار شده اند.

اما آمار غیر رسمی بسیار بیش از این آمار است زیرا در این بخش تعداد بسیاری نیروی فصلی هستند مثلا یک هتل ۵۰ نیروی کار دارد که ۱۰ نفر بیمه هستند مابقی در فصل اوج سفر و گردشگری به کار گرفته می‌شوند در این دوران کرونایی بخش مهمی از این نیروهای فصلی و غیر رسمی منبع درآمد خود را ازدست داده و بیکار شده‌اند.

نظر شما