شناسهٔ خبر: 44224399 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرماندار آران و بیدگل:

کریدور گردشگری کویر - کوهستان شمال اصفهان را توسعه می‌دهد

کاشان - ایرنا - فرماندار آران و بیدگل گفت: گردشگری نقش عمده‌ای در توسعه پایدار شمال استان اصفهان دارد و همکاری مدیران شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل و نطنز برای فعال کردن کریدور گردشگری کویر - کوهستان این مهم را محقق می‌کند.

صاحب‌خبر -

اسماعیل بایبوردی که به همراه بخشدار مرکزی شهرستان آران و بیدگل در نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در کاشان حضور یافته بود در گفت ‌و گوی تفصیلی با ایرنا افزود: کریدور گردشگری کویر - کوهستان می‌تواند به صورت مشترک اجرا شود در این راستا مذاکره‌هایی بین مدیران شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل و نطنز در جریان است.

وی بیان کرد: منطقه شمال استان اصفهان طبیعتی چهار فصل دارد و در صورت برنامه‌ریزی می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور مطرح و مقصد گردشگران داخلی و خارجی شود.

وی تصریح کرد: سالانه افزون بر سه و نیم میلیون نفر گردشگر از جاذبه‌های کاشان، آران و بیدگل و نطنز بازدید می‌کنند که برنامه‌ریزی برای مدیریت این تعداد گردشگر در شمال استان اصفهان تحول‌آفرین است و به توسعه بیش از پیش منطقه کمک می‌کند.

بایبوردی با اشاره به گردشگر پایه بودن آران و بیدگل تصریح کرد: این شهرستان با توجه گستره اکوسیستم‌های بیابانی و کویری و کریدورهای گردشگری، دریاچه نمک، خانه‌ها و ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی شناسایی شده و تعدد مراکز بوم‌گردی و کمپینگ می‌تواند با برنامه‌ریزی به قطب گردشگری کویری کشور تبدیل شود.

فرماندار آران ‌و بیدگل اضافه کرد: این شهرستان ۱۰۰ درصد کویری دارای آسمان صاف و شب‌های پرستاره است که ظرفیت خوبی برای شکوفایی اقتصاد شب منطقه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: آران و بیدگل با بیش از ۶ هزار کیلومتر وسعت بر روی زمین به همین میزان فضا ظرفیت نجوم دارد که می‌تواند پارک و دهکده نجوم یا رصدخانه‌ای را میزبانی کند.

 وی خاطر نشان کرد: هفت کریدور گردشگری در شهرستان آران‌ و بیدگل تعریف شده است و کریدور گردشگری کوهستان - کویر و دریاچه نمک در آینده نزدیک با همکاری دستگاه‌های اجرایی منطقه شمال اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد.

راه‌اندازی قطار گردشگری، ابزار تقویت مسیرها

فرماندار آران ‌و بیدگل با یادآوری پیشنهاد راه‌اندازی قطار گردشگری و فراهم شدن تجربه‌ای جدید برای سفر به دل کویرهای نقاط شمالی استان اصفهان اظهار داشت: این قطار در قالب تور گردشگری می‌تواند ابزاری برای تقویت سایر مسیرها و مقصدهای گردشگری کشور باشد.

وی بر لزوم برنامه‌ریزی برای رونق گردشگری مذهبی در آران ‌و بیدگل تاکید و خاطر نشان کرد: این شهرستان با برخورداری از ۴۲ بقعه متبرکه می‌تواند مقصد نخست مسلمانان و گردشگران خارجی علاقه‌مند باشد، چنان که در سال‌های گذشته نیز شاهد رشد ۱۰۰ درصدی بازدید از این اماکن بودیم.

بایبوردی تصریح کرد: آینده شهرستان آران ‌و بیدگل در گردشگری بسیار روشن است و می‌توان با ترویج گردشگری فاخر و بهره‌گیری از دیدگاه‌های متخصصان به جایگاهی ویژه در این حوزه رسید.

وی یادآور شد: شهرستان آران و بیدگل ظرفیت‌های بالایی در زمینه گردشگری، مذهبی، طبیعت گردی، نجوم، سافاری، ریگ درمانی و نمک درمانی دارد که البته بهره برداری مناسب نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.

فراهم بودن زمینه سرمایه‌گذاری در دریاچه نمک

فرماندار آران و بیدگل با اشاره به ظرفیت و سهم این شهرستان از دریاچه نمک گفت: دریاچه نمک با وسعتی حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع یکی از معدن‌های بزرگ کشور به شمار می‌آید و زمینه سرمایه‌گذاری در آن فراهم است.

بایبوردی افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده، ارزش تخمینی ذخایر دریاچه نمک به بیش از ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد که ۴۱ درصد دریاچه نمک متعلق به شهرستان آران و بیدگل، ۲۸ درصد متعلق به استان قم و ۳۱ درصد در محدوده استان سمنان است.

وی با بیان اینکه دریاچه نمک ظرفیت ترویج و توسعه گردشگری طبیعی نیز دارد اظهار داشت: این دریاچه امکان جذب سالانه هزاران نفر طبیعت‌گرد داخلی و خارجی را دارد و می‌تواند با ایجاد اشتغال پایدار و تحقق توسعه همه‌جانبه در منطقه، رونق و جهش تولید را رقم بزند.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های دریاچه نمک باید در راستای تحقق جهش تولید شناسایی شود و با برنامه‌ریزی برای جلب و جذب سرمایه‌گذاری، از ظرفیت‌های بالقوه آن بهره‌برداری‌های دانش‌بنیان، هوشمندانه و اثربخش به‌عمل آید.

این مسوول با اشاره به اثربخشی دریاچه نمک در تولید، اشتغال و کارآفرینی، بر فراهم‌سازی بستر بهره‌برداری از ظرفیت‌های معدنی مواد کمیاب و راهبردی مورد نیاز در صنایع شیمیایی و غیرشیمیایی از این منبع تاکید کرد.

۹۰۰ میلیون دلار، ارزش صادرات آران و بیدگل

فرماندار آران و بیدگل گفت: حدود ۹۰۰ میلیون دلار کالای غیرنفتی با وزن تقریبی حدود ۸۰۰ میلیون کیلوگرم از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون به سایر کشورها صادر شده است که از جایگاه ویژه این شهرستان در اقتصاد کشور حکایت دارد.

بایبوردی با اشاره به شرایط خاص کرونایی در کشور و جهان گفت: شهرستان آران و بیدگل با این شرایط هم توانسته حدود ۷۶ میلیون و ۴۹۳ هزار دلار کالا در ۶ ماهه نخست سال‌جاری به مقصد چندین کشور جهان صادرات داشته باشد.

وی بیان کرد: وزن این مقدار کالا نزدیک به ۷۶ میلیون کیلوگرم بود که میلگرد و فرش ماشینی به ترتیب بیشترین سهم را از کالاهای صادراتی داشتند.
وی از کشورهای افغانستان، عراق و چین به عنوان بخشی از بازارهای هدف صادرات کالا از آران و بیدگل یاد کرد و افزود: نزدیک به ۶۰ میلیون مترمربع فرش ماشینی و گلیم سال گذشته در این شهرستان تولید شده بود.

این مسوول اجرایی با اشاره به لزوم حمایت جدی دولت از صنعت فرش ماشینی در حوزه‌های تامین ارز، واردات مواد اولیه و صادرات محصول اضافه کرد: برای گذر از اقتصاد تک محصولی در آران و بیدگل، توسعه گردشگری، راه‌اندازی و ایجاد طرح‌های زودبازده اقتصادی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات ضروری است.

نقش مهم ۸۱۰ واحد صنعتی در چرخه تولید

فرماندار آران و بیدگل یادآور شد: شهرستان آران‌ و بیدگل با ۸۱۰ واحد صنعتی و حدود ۲۰ هزار کارگر شاغل که بیشتر آنها در صنعت فرش ماشینی شاغل هستند، نقش مهمی در چرخه تولید کشور، تحقق رونق و جهش تولید و نیز کاهش نرخ بیکاری ایفا می‌کنند.

بایبوردی تغییر نگرش مدیران شهرستانی نسبت به مقوله جهش تولید را ضروری دانست و گفت: تحقق شعار سال در گرو همکاری‌های دولت و مجلس و با تسهیل قوانین و مقررات امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه دولت به معنای قوه مجریه در راستای تحقق جهش تولید نیازمند همراهی‌ قوه‌های مقننه و قضاییه است، افزود: با جهش تولید می‌توانیم سایه تحریم‌ها را بر اقتصاد ایران مدیریت کنیم و در میان مدت از بین ببریم.

این مسوول تغییر نگاه تصمیم‌گیران در بخش خصوصی را مهم دانست و تقویت زمینه‌های حضور حداکثری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران آران و بیدگل در اقتصاد گردشگری، تولید محصولات دانش‌بنیان، صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی و خدمات در راستای تحقق شعار سال خواستار شد.

بایبوردی محقق شدن جهش تولید در شهرستان آران‌ و بیدگل با تسهیل‌سازی و رفع قوانین و مقررات دست و پاگیر و مزاحم تولید را ضروری دانست و تصریح کرد: این مهم نیازمند جهش فکری تصمیم‌گیران و مدیران است.

لزوم تسهیل فرایند اخذ مجوز کسب و کار

فرماندار آران و بیدگل تصریح کرد: یکی از پیش‌نیازهای جهش تولید تسهیل مقررات و فرآیند اخذ مجوزهای کسب و کار به این مفهوم است که در صدور مجوزها، جهش تولید داشته باشیم و این مهم به معنای تفویض اختیارهای بیشتر به مدیران شهرستانی است.

وی با تاکید بر اینکه جهش تولید نباید تنها به درج شعاری در سر برگ نامه‌های اداری محدود شود، اضافه کرد: فرمانداری برای جهش تولید تسهیل‌گری می‌کند و باید در این راستا از ظرفیت کویر و گردشگری به عنوان صنعت جایگزین فرش در این شهرستان نیز استفاده بیشتری صورت گیرد.

بایبوردی فرهنگ‌سازی مصرف تولیدات داخلی و کالاهای ایرانی را گامی دیگر در تحقق جهش تولید نام برد و بیان کرد: اقتصاد ایران با صبر  و استقامت مردم باید از اسارت تحریم‌ها و قوانین دست و پاگیر رهایی یابد و با تقویت اعتماد بین تولیدکنندگان و کارآفرینان به رونق و جهش تولید کمک کنیم.

وی خاطر نشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در ریل‌گذاری جهش تولید نقش مهمی دارند و تک‌ محصولی بودن آران و بیدگل یکی از نقاط قابل تامل برای مسوولان شهرستان است تا علاوه بر حفظ جایگاه صنعت فرش ماشینی به سمت استقرار صنایع نوین با فناوری‌های برتر و پیشرفته و نیز راه‌اندازی و ایجاد شغل‌های زودبازده در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، صنعت و خدمات حرکت کنند.

وی ادامه داد: راه‌اندازی کسب و کارهای نوین، فناورپایه و اینترنتی، پیشرفت هرچه بیشتر آران‌ و بیدگل را به دنبال خواهد داشت.

ضرورت ترویج کشت گلخانه‌ای

فرماندار آران‌ و بیدگل با اشاره به تولید سالانه ۱۲۶ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در آران و بیدگل اظهار داشت: ۸۶ هزار تن از مجموع محصول‌های این شهرستان تولیدهای باغی و زراعی و ۴۰ هزار تن تولیدات دامی و پروتئینی بود.

بایبوردی مهم‌ترین محصولات زراعی را شامل گندم، جو، سبزی، صیفی و گیاهان دارویی عنوان کرد و افزود: نزدیک به ۸۱ هزار تن از این محصولات در سال گذشته تولید شد.

وی ادامه داد: محصولات باغی مهم آران و بیدگل شامل پسته، انار، گل محمدی و زعفران است.

فرماندار آران و بیدگل با اشاره به ۴۰ هزار تن تولید دامی و پروتینی یادآور شد: این میزان تولید شامل ۳۰ هزار تن شیر، سه هزار و ۶۰۰ تن گوشت سفید، یک هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، پنج هزار تن تخم‌مرغ، هفت و نیم تن عسل، ۶۰ تن ماهی و ۱۳ کیلوگرم خاویار بود.

وی به اجرای سیستم آبیاری نوین و تجمیعی در سطح ۶۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی در حوزه کشاورزی این شهرستان رفتن به سمت ترویج کشت گلخانه‌ای است که تنها راه مقابله با کم آبی و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

بایبوردی تاکید کرد: تعریف علمی از الگوی تولید و مصرف آب ضروری است، چرا که کشاورزی دانش‌بنیان و مهارت محور می‌تواند از تخریب خاک و هدر رفتن آب جلوگیری و از محیط زیست حفاظت کند؛ چنان که کشاورزان در گذشته بدون مشکل، نیاز جامعه خود را تامین می‌کردند اما امروز این گونه نیست.

وی تصریح کرد: باید موتور محرک کشاورزی یافته و بر روی آن تمرکز شود، چرا که حرکت به سوی دانش‌بنیان شدن انگیزه لازم را ایجاد می‌کند.

امکان سنجی ایجاد چهار شهرک جدید صنعتی

فرماندار شهرستان آران و بیدگل افزود: این چهار شهرک‌ شامل شهرک صنعتی نمک و مواد معدنی، شهرک پرورش دام‌های سبک و سنگین، شهرک کشاورزی - گلخانه‌ای و شهرک پوشاک و پارچه خواهد بود که برنامه‌ریزی در این زمینه در جریان است.

بایبوردی ادامه داد: طرح ساخت شهرک صنعتی نمک و مواد معدنی حاصل از دریاچه نمک و کویر در این شهرستان از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان تایید شده و از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در حال پیگیری است.

وی اضافه کرد: طرح ساخت این شهرک با هدف جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، اشتغال‌زایی، کارآفرینی و جلوگیری از مهاجرت جوانان و دانش‌آموختگان دانشگاهی در شهرستان کویری و نمکی آران و بیدگل امکان‌سنجی می‌شود.

وی از امکان‌سنجی راه‌اندازی شهرک پرورش دام‌های سنگین (شهرک لبن) و شهرک کشاورزی - گلخانه‌ای با رویکرد اشتغال‌زایی و کارآفرینی در این شهرستان خبر داد و گفت: امکان‌سنجی راه‌اندازی این شهرک به منظور استفاده بهینه از منابع آبی منطقه و به پیشنهاد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال بخش کشاورزی و وفق سند طرح‌ها و طرح ‌های اولویت‌دار  این شهرستان مطرح شده است.

فرماندار آران و بیدگل با اشاره به وجود ۲۰ هزار راس دام سنگین، ۸۰ هزار راس دام سبک و ۲ هزار دامدار در این شهرستان، بیان کرد: می‌توان با ساخت شهرک پرورش دام‌های سنگین (شهرک لبن) در تولید فرآورده‌های مربوط به شیر، گوشت و چرم ضمن اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای جوانان، از محصولات لبنی و گوشتی برندسازی کرد.

بایبوردی خاطر نشان کرد: راه‌اندازی شهرک کشاورزی - گلخانه‌ای با هدف مدیریت بهینه مصرف آب کشاورزی و اجرایی کردن مدل‌های مختلف کشت گلخانه‌ای مانند هیدروپونیک (آب‌کشت) و آیروپونیک (هوا کشت) برای کشت محصولاتی مانند زعفران، گیاهان دارویی و صیفی‌جات  امکان‌سنجی شده است.

وی یادآور شد: شهرستان آران و بیدگل در بخش تولیدات زراعی و باغی، سالانه ۸۶ هزار تن محصول شامل ۸۱ هزار تن گندم، جو، سبزی، صیفی‌جات و پنبه در بخش زراعی و پنج هزار تن محصول در بخش باغی شامل پسته، انار، گل‌محمدی، زعفران، خرما و محصولات گلخانه‌ای روانه بازار می‌کند.

این مسوول همچنین از امکان سنجی ایجاد شهرک پوشاک در این شهرستان نیز خبر داد و گفت: راه‌اندازی چنین شهرکی با توجه به وجود افزون بر ۶۰۰ واحد تولید فرش ماشینی و ریسندگی می‌تواند منطقه را به قطب تولید فرش و پوشاک در کشور تبدیل کند.

تدوین سند توسعه شتابزای شهرستان

فرماندار آران و بیدگل گفت: سند اجرایی توسعه شتاب‌زای این شهرستان با رویکرد علمی و اجرایی تدوین شد که نقشه راهی برای آینده و پیشرفت همه جانبه منطقه خواهد بود.

بایبوردی بیان کرد: این سند اجرایی در ۹ فصل و در بخش‌های شهری و روستایی، گردشگری، صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی تدوین شده است.

وی افزود: این سند با همکاری تعدادی از استادان دانشگاهی تدوین شد و وضعیت جغرافیایی، کلیات سند، توسعه شهری و روستایی، توسعه صنعتی، گردشگری و ساماندهی ساخت و سازها از جمله بخش‌های مهم آن به شمار می‌رود.

فرماندار آران و بیدگل به امکان‌سنجی راه‌اندازی ۹ خوشه‌ و شبکه‌های کسب و کار در شهرستان اشاره و اضافه کرد: آران و بیدگل ظرفیت‌های بی‌مانندی در حوزه‌های نمک، ماسه، گل محمدی، زعفران و گیاهان دارویی، پسته، فولاد و گردشگری دارد که تاکنون مورد غفلت بوده و ضروری است در این زمینه‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

لزوم رفع قوانین مزاحم و زمان‌بر

فرماندار آران و بیدگل با یادآوری زمان‌بر بودن صدور برخی مجوزها، قوانین مزاحم و انباشت قوانین در حوزه سرمایه‌گذاری اظهار داشت: آران و بیدگل آماده پذیرش سرمایه گذاری در حوزه های گردشگری، صنایع نوین، پایین دستی فولاد، مکمل صنعت فرش ماشینی و دستباف و دستی، پرورش ماهی آرتمیا، هتل کومه‌ای فرش ایران، مرکز ریگ درمانی(ماسه درمانی) و نمک ‌درمانی (هالوتراپی)، خورشید درمانی (نور درمانی)، احیا و بهسازی خانه های تاریخی و سنتی، ساخت نیروگاه‌های خورشیدی، بسته‌بندی زعفران و پسته، راه‌اندازی سینما و سایر حوزه‌های مربوطه است.

بایبوردی بر ضرورت تدوین نظام اولویت های کسب و کار، تولید و سرمایه گذاری در شهرستان آران و بیدگل اشاره کرد و گفت: تسهیل سازی مقررات و مقررات زدایی موانع تولید و کسب و کار از سوی مدیران و روسای دستگاه‌های اجرایی در شهرستان آران و بیدگل از ضروریات رونق تولید محسوب می شود.

وی به ضرورت تدوین برنامه های حمایتی از تولیدکنندگان و صنعتگران شهرستان آران و بیدگل اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای به حداقل رساندن سهم واسطه‌های غیر ضرور از فعالیت‌های تولید و توزیع محصولات کشاورزی و صنعتی به منظور افزایش درآمد روستاییان، صنعتگران و تولیدکنندگان از ضروریات رونق تولید است.

شهرستان آران و بیدگل با جمعیت افزون بر ۱۰۳ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

این شهرستان ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی شناسایی شده دارد که۱۳۵ مورد تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آران و بیدگل دارای نزدیک به ۲۱ هزار هکتار زمین قابل کشت است که از این میزان، ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین زیر کشت با ۲۴۴ حلقه چاه آبیاری می‌شود.

نظر شما