شناسهٔ خبر: 44224173 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش بازار ارز به تصمیم جدید مجلس

قرار شده بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای و اجرای پروتکل الحاقی لغو شود. این تصمیم چه سیگنالی به معامله‌گران می‌دهد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، صبح امروز در نشست غیر علنی مجلس با ۲۳۲ رای دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب رساند. بر اساس این طرح بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای و اجرای پروتکل الحاقی لغو می‌شود که نتیجه آن خروج از پروتکل الحاقی و برجام است.

گفته می‌شود مجلس به روند بازرسی‌های آژانس خوشبین نیست و به بازرسان این سازمان مشکوک است چرا که منشأ ترور فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای، کشور را همین رژیم بازرسی‌های آژانس می‌داند.

عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرده که اجرای پروتکل الحاقی از ابتدا هم داوطلبانه بوده که براساس این طرح باید لغو شود.

به اعتقاد او پاس گل هایی که ایران در بحث بازرسی‌ها به آژانس می‌دهد هیچ نتیجه مثبتی برای ما نداشته و تنها ثمرش ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان بوده است.

گذشته از علت این تصمیم باید دید این خبر چه سیگنالی را به بازار ارز ارسال می‌کند و این سیگنال از سوی معامله‌گران چقدر جدی گرفته می‌شود؟

سهراب اشرفی، کارشناس بازار ارز، در گفتگو با تجارت‌نیوز در پاسخ به این سوال می‌گوید: شواهد و قیمت‌ها نشان می‌دهد این خبر امروز در بازار تاثیری نداشته است. بنابراین احتمالا بازار کلا توجهی به این طرح نداشته باشد چون اگر قرار بود توجهی بکند امروز خودش را نشان می‌داد چرا که معامله‌گران همیشه بسیار سریع نسبت به اتفاقات واکنش نشان می‌دهند.

به گفته او در حال حاضر اخبار مثبت از برجام می‌تواند سیگنال مثبتی برای تقویت ارزش پول ملی و بازار ارز ما باشد اما این دست اخبار آن هم با این همه اما و اگر تاثیری نخواهد داشت. او می‌گوید: در بازار ما این نگرش وجود دارد که بالاتر از سیاهی رنگی نیست. از برجام چیزی باقی نمانده و هر چه بکنند از این بدتر نخواهد شد. ضمنا این تصمیم کلی اما و اگر شرایط دارد که موجب می‌شود چندان جدی نباشد.

به اعتقاد این کارشناس در حال حاضر بازار منتظر اول بهمن و آمدن بایدن است تا ببیند چه اتفاقی خواهد افتاد و احتمالا معامله‌گران از تصمیم جدید مجلس نیز این طور برداشت کرده‌اند که این تصمیم اتخاذ شده تا دو ماه دیگر ایران در برابر آمریکا چیزی در دستانش داشته باشد و در برابر نقض تعهدات آمریکا از این طریق طلب امتیاز کند، پس تاثیر آنچنانی نخواهد داشت.

اشرفی علت اصلی ایجاد روند کاهشی در بازار ارز طی دو هفته اخیر را دستگیری دلالان بازارهای فردایی و کاغذی عنوان می‌کند و می‌گوید: معاملات کاغذی تاثیر چشم‌گیری در نوسانات داشت.

او ادامه می‌دهد: البته همزمان با آن بانک مرکزی هم روی سامانه‌ نیما تمرکز کرده و بیشتر در بازار مداخله کرد. حالا هم در اثر تعطیلات، حجم معاملات پایین آمده و این خودش بازار را در حالت انتظار نگه می‌دارد.

 

نظر شما