شناسهٔ خبر: 44223896 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

نبویان در صحن مجلس:

لازم است اجرای پروتکل الحاقی متوقف شود

موج نیوز

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: با اجرای پروتکل الحاقی بازرسان آژانس حتی از اماکن نظامی ما هم می‌توانند بازدید کنند و به آن دسترسی دارند که خطر جدی در ابعاد نظامی و هسته ای است و باید اجرای پروتکل الحاقی متوقف شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج، حجت الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با بررسی دو فوریتی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، گفت: نظارت آژانس انرژی اتمی نسبت به فعالیت کشورهای هسته ای به چند نوع تقسیم می شود که اولین مرحله آن پادمان است و نوع نظارت پادمان درباره مواد و فعالیت های اعلام شده است.

وی بیان کرد: کشورهای هسته ای فعالیت هایی را هم انجام می دهند که اعلام نمی کنند و از این جهت آژانس بین المللی انرژی اتمی پروتکل الحاقی را برای مواد و فعالیت های اعلام نشده در نظر گرفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: بر این اساس و بر مبنای اجرای پروتکل الحاقی، هر جایی که به آژانس اعلام شود که در آن فعالیت هسته ای انجام می شود، باید در دسترس بازرسان آنان قرار گیرد.

نبویان متذکر شد: روحانی و ظریف دو بار مسئول پرونده هسته ای کشورمان شدند و در مرداد سال ۸۲ و به دستور آنان، این دسترسی ها به آژانس داده شد.

وی گفت: طبق اظهارات روحانی در کتابش، بازرسان آژانس جاسوس هستند و دسترسی هایی به مراکزی مانند پارچین، سایت شهید کلاهدوز، سایت شیان و لویزان، شهید کاظمی، مرکز نوین و مرکز صنایع دفاع و همچنین مرکز تولید روتور داده شد و همچنین دسترسی به متخصصان هم صورت گرفت و باید از این مسئولان پرسید آیا دسترسی به شهید فخری زاده هم به آنان داده شد؟

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در واقع دسترسی به اماکن نظامی به بازرسان آژانس داده شد و آنان بر اساس پروتکل الحاقی هر موقع و در هر جایی می توانند اماکن ما را مورد نظارت خود قرار دهند در حالی که تا پیش از سال ۸۲، هیچ فردی این موضوعات را نپذیرفت اما در سال ۹۲ مجددا این دسترسی ها در اختیار آنان قرار گرفت که خطر جدی در ابعاد نظامی و هسته ای است و باید اجرای پروتکل الحاقی متوقف شود.

نبویان گفت: با خروج از پروتکل الحاقی، بازدید از تمام مراکز نظامی برای بازرسان آژانس ممنوع خواهد بود و دولت را هم ملزم می کنیم که اجازه بازدید از مراکز نظامی را ندهد.

نظر شما