شناسهٔ خبر: 44222059 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۹ آذر

مژگان رساپور

بررسی حادثه ترور شهید فخری‌زاده در جلسه غیرعلنی/ تصویب دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها/ اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده و... از جمله مهمترین اخبار امروز(یکشنبه) نهم آذرماه ۱۳۹۹ مجلس هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جلسه علنی  مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده ( اعاده شده از شورای نگهبان)، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و ... در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات رییسه مجلس هم از برگزاری نشست غیرعلنی مجلس برای بررسی ابعاد حادثه ترور شهید محسن فخری‌زاده خبر داد.

محمد باقر قالیباف در آغاز جلسه علنی با اشاره به بررسی ها پیرامون ابعاد حادثه ترور شهید فخری‌زاده و حادثه نطنز در جلسه غیرعلنی امروز گفت: ان شاءالله مصوبات و توافقاتی که در این جلسه انجام شد و نتیجه بررسی ابعاد ترور شهید فخری‌زاده بزودی به اطلاع مردم می‌رسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: دشمن جنایتکار پشیمان نمی شود مگر با واکنشی قوی که هم در مقابل خطاهای احتمالی آینده دشمن بازدارندگی ایجاد کند و هم بابت این جنایات از آنها انتقام بگیرد.

سخنگوی هیات رئیسه هم از تشکیل جلسه فوق العاده مجلس برای تصمیم گیری در خصوص اقدام متقابل در راستای ترور شهید فخری زاده خبر داد و گفت: مقرر شد در برنامه ریزی هایی که قرار است انجام شود با نیت خوانی اراده دشمنان در عرصه بین المللی اقداماتی انجام شود که در جهت پاسخ متقابل متناسب با رفتار آنان باشد.

در ادامه جلسه، علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رییسه بیانیه نمایندگان مجلس در محکومیت ترور شهید فخری‌زاده را قرائت کرد.

فراکسیون مستقلین ولایی و فراکسیون مهدویت مجلس شورای اسلامی هم در پیام های جداگانه ترور شهید فخری زاده را محکوم کرد.

پس از تنفس نیم ساعته به منظور رعایت تدابیر بهداشتی،‌ اعمال ماده ۱۳۰ برای رسیدگی مجدد به طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۸ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستور کار جلسه علنی قرار گرفت که نمایندگان با آن موافقت کردند. بر این اساس طرح افزایش سقف عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مجددا در دستور کار مجلس قرار می گیرد.

نمایندگان گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه مالیات بر ارزش افزوده را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان تغییراتی در آن اعمال کردند.

با ۲۳۲ رای، دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب شد و نمایندگان بعد از آن شعار «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «الله‌ اکبر» سر دادند.

محمد باقر قالیباف بعد از تصویب این طرح گفت که ان شاء‌الله تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بتواند جلوی یاوه‌گویی‌ها و اقدامات تروریستی دشمنان را بگیرد.

پیش از این یک فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصویب شده بود که با توجه به ترور شهید فخری‌زاده نمایندگان درخواست بررسی این طرح به صورت دو فوریت را مطرح کردند تا پاسخی به این اقدام تروریستی بدهند.

اظهارات موافقان و مخالفان طرح دو فوریتی اقدام برای لغو تحریم‌ها

دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در شرایطی تصویب شد که موافقان آن بر لزوم توقف اجرای پروتکل الحاقی تاکید داشته و مخالفان، این طرح را واکنش قاطعی برای مقابله با اقدامات آمریکا نمی‌دانستند.

قالیباف ضمن اعلام پایان جلسه علنی امروز گفت: به دلیل بالا بودن تعداد دستور جلسات مجلس در روز سه شنبه نیز مجلس شورای اسلامی جلسه علنی خواهد داشت و نمایندگانی که قرار بود امروز نطق میان دستور داشته باشند در روز سه شنبه انجام خواهد شد.

علی کریمی فیروزجایی، عضو هیات رییسه مجلس هم تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

نظر شما