شناسهٔ خبر: 44220562 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

عضو مجلس افغانستان در گفت و گو با شفقنا: حملات تروریستی افغانستان فقط کار گروه طالبان است

صاحب‌خبر -

شفقناافغانستان – حملات تروریستی در ماه های اخیر در کشور افغانستان بسیار زیاد شده است. مراکز آموزشی، تاسیسات عام المنفعه و مراکز خرید اهداف جدید تروریست هاست که در روزهای اخیر در این کشور هدف قرار گرفته است و موجب مرگ صدها غیر نظامی شده است.

به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان؛ یکی از اهداف اصلی تروریست ها حمله به مراکز شیعیان در افغانستان می باشد که در تازه ترین این واقایع می توان به حمله تروریستی چند روز گذشته به شهر بامیان اشاره کرد که منجر به شهادت ۱۷ تن و زخمی شدن ۵۶ نفر گردید.

استان بامیان به مرکزیت شهری با همین نام در مرکز افغانستان استانی شیعه نشین می باشد که در طول ۱۸ سال اخیر یک مورد واقعه تروریستی هم در آن رخ نداده است.

بر همین اساس خبرنگار شفقناافغانستان در گفت و گو با «سید محمد جمال بهشتی فکوری» نماینده مردم بامیان در مجلس نمایندگان افغانستان به ابعاد مختلف این حمله تروریستی به شرح زیر پرداخته است:

 

حمله تروریستی بامیان بی سابقه بود

فکوری:حمله تروریستی که در هفته گذشته در بامیان رخ داد؛ در نوع خود بی سابقه بوده و می توان گفت اولین حمله طی ۱۸ سال گذشته در این شهر است، چرا که طی این مدت مردم با حکومت همکار بوده اند و به دلیل همین همکاری این گونه حوادث پیش از وقوع خنثی شده است.
فکوری اظهار داشت که حادثه تروریستی در بامیان باعث نگرانی بیش از پیش مردم افغانستان به ویژه مردم بامیان شده است.

 

مسئولین امنیتی بامیان باید پاسخگو باشند

بهشتی فکور، مسئولین امنیتی بامیان را به دلیل این که نتوانستند از وقوع این رویداد تروریستی آن هم در شهر کوچکی مانند بامیان که تنها دو دروازه ورودی دارد جلوگیری کنند مسئول دانست و اظهار داشت که این مسئولین باید پاسخگوی باشند.
فکوری بیان کرد: با توجه به همکاری مردم و تدابیر امنیتی که در دو دروازه شهر بامیان وجود دارد، جای سوال است که چنین حمله تروریستی در شهری که مخالفین کمتر توانایی قعالیت در آن داشته اند چگونه رخ داده است.

 

تنها طالبان در حملات تروریستی افغانستان نقش دارد

فکوری با استناد به این موضوع که در زمان آتش بس در ایام عید فطر، به دلیل مدیریت جنگ توسط طالبان هیچ‌گونه جنگ و رویداد تروریستی در افغانستان رخ نداد، طالبان را مسئول حملات تروریستی اخیر دانست.

اشاره فکوری به عید فطر سال گذشته است که طالبان آتش بس حکومت افغانستان را پذیرفتند و مقامات این گروه اعلام کردند که با قبول آتش بس هیچ عملیات نظامی از سوی طالبان صورت نخواهد گرفت.

فکوری می گوید این اظهارات نشان می دهد که اگر گروه دیگری در افغانستان به جز طالبان توان جنگ داشت در زمان آتش بس اعلام حضور می کرد.  با نگاهی عمیق تر به اوضاع متوجه خواهیم شد که طالبان هم توان جنگ دارند و هم توان صلح، دیگر گروه هایی که در سایه طالبان فعالیت می کنند، ضعیف هستند؛ پس به جز طالبان هیچ گروه مسلح دیگری در حملات تروریستی افغانستان دست ندارد.

حمله در بامیان هشداری به حکومت افغانستان بود

فکوری: بعد از آغاز مذاکرات بین الافغانی وضعیت امنیتی نتنها بهبود نیافت بلکه بحرانی تر شد و حمله تروریستی بامیان دقیقا گویای وخامت این اوضاع است.

وضعیت شکننده امنیتی هشداری به حکومت افغانستان محسوب می شود که اگر بهتر عمل نکند ممکن است باعث به وجود آمدن فجایع مرگبارترین از این خواهد شد.

همان گونه که افغانستان قلب آسیا است بامیان نیز قلب افغانستان است و زمانی که مخالفین قلب افغانستان را هدف قرار دهند طبیعی است که طالبان به مردم و غیر نظامیان نیز ترحم نخواهند کرد و به همین دلیل انتظار مردم بامیان این است که تدابیر امنیتی در بامیان بهتر گرفته شود.

نیروهای خارجی مسئولیت پذیر باشند
بهشتی همچنین با انتقاد از نیروهای خارجی اظهار داشت: از نیروهای ائتلاف به ویژه نیروهای ناتو و آمریکایی مستقر در افغانستان باید به توافق ها و معاهده های امنیتی خود با دولت افغانستان وفادار باشند.

نظر شما