شناسهٔ خبر: 44215931 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد

الزام همراه داشتن کارت ملی برای مراجعه به ادارات و حمل و نقل عمومی

صاحب‌خبر -

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از الزام همراه داشتن کارت ملی برای گرفتن خدمت در ادارات و همچنین استفاده از حمل و نقل عمومی، جهت کنترل افراد کرونا مثبت خبر داد.به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رییسی در حاشیه ستاد ملی مقابله با کرونا، با بیان اینکه گزارشات متعددی در ستاد کرونا ارائه شد، گفت: گزارشی از روند درمان و اقداماتی که طی 9 ماه در حوزه درمان و مراقبت از بیماران انجام شده، ارائه شد که این اقدامات جای افتخار دارد. گزارشات دیگری هم در زمینه ارزیابی محدودیت‌ها انجام شد و جا دارد صمیمانه از مردم‌مان سپاسگزاری کنم که بسیار با دقت رعایت کردند.رییسی گفت: در عین حال امروز هم خبرهای خوبی داریم؛ به طور کلی با توجه به رعایتی که مردم انجام دادند و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی که به بالای 90 درصد رسیده است، روند بیماری رو به کاهش گذاشته و در حال حاضر در 160 شهر و شهرستان قرمز، حدود 145 شهر روند رو به کاهش دارند و روند کاهشی شروع شده که بسیار جای خوشحالی است و در 15 شهر باقی مانده نیز فکر می‌کنم طی این هفته روند کاهش آغاز خواهد شد.وی ادامه داد: خبر خوب دیگر این است که 89 شهری که قرمز بودند که از 5 آبان 43 شهر بود و 14 آبان 46 شهر دیگر به آن اضافه شد، آن 89 شهر به جز دو شهر همه این شهرها از حالت قرمز خارج شده و به نارنجی و زرد بدل شده‌اند که نشان‌دهنده رعایت بسیار خوب مردم است.رییسی تاکید کرد: برای کاهش روند فوتی‌ها هم باید منتظر باشیم. با توجه به اینکه در حال حاضر میزان ورودی به بیمارستان‌ها و بستری رو به کاهش گذاشته،حدود دو تا سه هفته دیگر آثار این موضوع را خواهیم دید. میزان فوتی‌ها نیز کاهش می‌یابد.وی تاکید کرد: نباید دوباره فریب این را بخوریم که چون روند بیماری رو به کاهش گذاشته دیگر نیاز به اقدامات خاصی نیست، بلکه آقای رییس جمهور هم تاکید کردند که اقدامات زیادی باید انجام شود. همچنان باید بحث استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و... را باید جدی بگیریم. ترددهای غیر ضروری را حذف کرده و از حضور در جشن‌ها و مراسم‌های پرتجمع به ویژه در فضاهای بسته باید پرهیز کرد. با توجه به سرد شدن هوا و بسته شدن درب و پنجره و کاهش تهویه، این مضوع می‌تواند برای شیوع بیماری بسیار موثر باشد. خوشبختانه ما میزان تست‌ها را تا پایان این ماه به 100 تا 120 هزار تست در روز خواهیم رساند.رییسی گفت: همچنین با توجه به سامانه یکپارچه رصد آزمایش‌هایی که ایجاد کردیم، تمام آزمایش‌های مثبت در یک بانک اطلاعاتی جمع آوری می‌شود و طی چهار روز گذشته از حضور و سفر 1748 نفر فردی که مثبت بودند و قصد خرید بلیت و مسافرت با اتوبوس، هواپیما و قطار داشتند جلوگیری کردیم. زیرا توانستیم از این سامانه استفاده کنیم.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: یکی از مصوبات امروز ستاد ملی کرونا که یکی از مصوبات خوب است، این است که فکر می‌کنم برای اینکه بتوانیم از حضور افراد کرونا مثبت در حمل و نقل عمومی و ادارات جلوگیری کنیم، این است که همراه داشتن کارت ملی برای گرفتن خدمت، الزامی است. بنابراین هموطنان اگر قرار است به اداره ای برای گرفتن خدمت مراجعه کنند، باید کارت ملی به همراه داشته باشند.وی افزود: این اقدام برای حفظ سلامت خودشان و دیگران است. در این صورت اگر آزمایش مثبت داشته باشند، با کارت ملی قابل چک کرن است و می‌توانند از افراد در معرض خطر محافظت کنند.رییسی اظهار کرد: ادارات دولتی همه تعطیل هستند، مگر اینکه بالاترین مقام مسئول یک دستگاه یا اداره الزامی برای حضور حداقلی کارکنان داشته باشد.  بنابراین یک حضور حداقلی برای کارکنان دولت در این هفته مد نظر است.وی تاکید کرد: برنامه ما یک محدودیت هوشمند است. به طوری که دوشنبه هفته جاری مجددا وضعیت شیوع و بروز بیماری را رصد می‌کنیم و اگر شهرهایی در وضعیت قرمز یا نارنجی باشند، اعمال محدودیت می‌کنیم و اگر شهر یا شهرستانی از قرمز به نارنجی یا زرد بدل شده باشد، محدودیت‌ها به همان نسبت کاهش می‌یابد.
۳۹۱ فوتی جدید کرونا در کشور
سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۱۳۴۰۲ مورد جدید کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت خبر داد.به گزارش ایسنا، دکتر سیماسادات لاری گفت: از روز7 آذر تا روز ۸ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۴۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۲۴ نفر از آنها بستری شدند.وی گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۳۵ هزار و ۷۹۹ نفر رسید.وی ادامه داد: متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت،  ۳۹۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۷ هزار و ۴۸۶ نفر رسید.به گفته لاری، خوشبختانه تا روز ۸ آذر، ۶۴۸ هزار و ۸۳۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.لاری افزود: ۵۸۶۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تا روز ۸ آذر، ۶ میلیون و ۳۸ هزار و ۵۵۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.به گفته وی، استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.لاری افزود: استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.
همچنین سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت بیماری کرونا طی هفته اخیر در کشور، گفت: بیشترین میزان مرگ و میر کرونا طی هفته گذشته مربوط به استان‌های یزد، سمنان و خراسان جنوبی بوده است.به گزارش ایسنا، دکتر سیما سادات لاری، گفت: میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری در هفته گذشته در کشور حدود ۲۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزارنفر جمعیت گزارش شده است که بیشترین میزان بروز به ترتیب در استان‌های ایلام، یزد، سمنان، کهگیلویه و بویر احمد و خراسان جنوبی گزارش شده است. میانگین بروز در استان‌های یادشده با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میانگین کشوری است.وی افزود:میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور در هفته قبل حدود ۴۰ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است که بیشترین میزان بروز مربوط به یزد، سمنان و خراسان جنوبی بوده است.لاری تاکید کرد: شمار مبتلایان قطعی کرونا در جهان از مرز ۶۲ میلیون نفر عبور کرد و تاکنون بیش از یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر در دنیا جانشان را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. با توجه به عدم کشف واکسن و داروی قطعی برای بیماری تنها راه پایدار مقابله با این بیماری نوپدید خودمراقبتی است که هر یک از ما به منظور حفظ سلامت خود و عزیزانمان ملزم به رعایت آن هستیم. 
تعطیلات یک هفته‌ای دستگاه‌های دولتی تهران ابلاغ شد
معاون توسعه و مدیریت منابع استاندار تهران از ابلاغ تعطیلات یک هفته‌ای دستگاه‌های دولتی تهران خبر داد.به گزارش ایسنا، غلامرضا عباس پاشا در توضیح ابلاغ تعطیلی یک هفته ای دستگاه های دولتی گفت: با توجه به اعلام معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، حداقل حضور کارکنان در شهرهای با وضعیت هشدار قرمز با توجه به میزان فراگیری و شیوع بیماری کرونا در نظر گرفته شده است که به شرح ذیل است:
«از روز شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ به منظور قطع انتقال شیوع بیماری کرونا، در اجرای بند یک قسمت الف بخشنامه شماره ۳۷۴۸۹۹ مورخ ۲۷ آبان ۹۹ سازمان اداری و استخدامی کشور (تصویر پیوست) حضور حداقل ممکن کارکنان کلیه دستگاه های اجرایی مشمول ماده ۵ قانون خدمات کشوری حسب تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی صرفا برای خدمات ضروری الزامی است.»وی افزود: در این راستا و طبق این مصوبه کلیه کارکنان به منظور ارائه خدمات عادی تا تاریخ ۱۴ آذر ۹۹ (مطابق بند یک قسمت ب بخشنامه فوق الذکر از حضور فیزیکی در محل کار معاف می باشند، بدیهی است حضور کارکنان در موارد ضروری بنا به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی (حداقل حضور ممکن تا سقف ۱۳) می باشد. همچنین صرفا حضور مدیران و معاونین دستگاه های اجرایی استانی و شهرستانی الزامی است.وی ادامه داد: حضور کارکنان برای ارائه خدمات ضروری بر اساس تشخیص بالاترین مقام اجرایی صورت می پذیرد. مسئولیت حسن انجام امور مذکور به عهده بالاترین مقام دستگاه می باشد.وی تاکید کرد: در این ایام به منظور تشدید نظارت، بازرسین ویژه ای از طریق نهادهای نظارتی، استانداری و فرمانداری ها جهت رصد شرایط ذکر شده فعال می باشند و در صورت مشاهده عدم اجرای کامل دستورالعمل های بهداشتی مطابق مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اعمال قانون (معرفی به هیئت تخلفات اداری) توسط دستگاه مربوطه صورت می گیرد.
مراجعه ۷۸ هزار بیمار مشکوک کرونایی 
به مراکز درمانی شهرداری
مدیرعامل شرکت شهر سالم با اشاره به مراجعه ۷۸ هزار بیمار مشکوک به کرونا به مراکز درمانی شهرداری گفت: هنوز تست کرونای سریع در اختیار مراکز درمانی شهرداری قرار نگرفته، اما نیاز است که این تست‌ها در اختیار ما نیز قرار گیرد.حمید چوبینهدر گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تست‌های سریع کرونا در اختیار درمانگاه‌های شهرداری قرار می‌گیرد یا خیر؟ گفت: هنوز کیتی در اختیار ما قرار نگرفته و ابلاغی هم در این زمینه نشده است، اما نیاز است که این تست‌ها در اختیار شهرداری نیز قرار گیرد. ما فضاهایی را در مناطق ۵ و ۲۱ در اختیار وزارت بهداشت برای انجام تست‌های pcr گذاشته‌ایم که به صورت رایگان این تست‌ها را برای مردم انجام می‌دهند.او با تاکید بر اینکه هر اقدامی که در درمانگاه‌های شهرداری انجام می‌شود، کمکی به حوزه بهداشت و درمان کشور است، گفت: تمامی کلینیک‌ها و مراکز درمانی ما علاوه بر پرسنل و بازنشستگان شهرداری به عموم مردم نیز خدمات ارائه می‌دهند و تاکنون بیش از ۷۸ هزار بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی شهرداری سرویس‌های اولیه درمانی و تشخیص‌های اولیه را دریافت کردند. چوبینه با اشاره به همکاری مراکز بهداشتی و درمانی شهرداری با وزرات بهداشت گفت: هفته آینده با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران جلسه‌ای برای بررسی اقدامات مشترکی داریم که می‌توانیم انجام دهیم.
 

برچسب‌ها:

نظر شما