شناسهٔ خبر: 44214350 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در ادامه رمان «چایت را من شیرین می‌کنم»؛

«مثل بیروت بود» منتشر شد

رمان «مثل بیروت بود» که جلد دوم «من چایت را شیرین می‌کنم» است به قلم زهرا اسعد بلنددوست منتشر شد.

صاحب‌خبر -
جلد دوم رمان «چایت را من شیرین می‌کنم» منتشر شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ رمان «مثل بیروت بود» جلد دوم رمان «من چایت را شیرین می‌کنم» نوشته زهرا اسعد بلنددوست است که به تازگی از سوی انتشارات کتابستان راهی بازار نشر شده است.
 
نوشتن رمان برپایه اتفاقات واقعی کار راحتی نیست. چرا که هم باید از جنبه هنری و داستانی عناصر جذاب را داشته باشد و هم واقع‌بین ماند و واقعیت را به نفع تخیلات مصادره نکرد. نوشتن چنین اثری، راه رفتن بر لبه تیغ است. اما زهرا اسعد بلنددوست مانند اولین رمان خود، هم تصمیم گرفته است بر لبه تیغ راه برود. هم به تخیلاتش تا آنجا که توان دارد مجال پرواز دهد و هم از واقعیت بگوید بی‌آنکه آن را بخواهد به نفع خود مصادره کند. 
 
راوی ماجرا در این رمان، زهرا، دوست جدید سارا است. دوستی که مجال زیادی بر رشد پیدا می‌کند. سارا که همسر یکی از شهدای مدافع حرم است مغموم از غربت و تنهایی و درک نشدن از سوی دیگران، زیر فشار کمر خم کرده است و سرانجام در برابر آن تاب نمی‌آورد و به همسر شهیدش می‌پیوندد. 
 
اما این تمام ماجرا نیست. دانیال، برادر سارا که حالا به سبزپوشان سپاه پاسداران پیوسته است ناگهان مفقود می‌شود. خبر قتل او از سوی اعضای سپاه پاسداران در فضای رسانه‌ای می‌پیچد و فضایی مه‌آلود شکل می‌دهد. در این میان، زهرا که او نیز پدر و برادری سپاهی دارد، با فردی ناشناس آشنا می‌شود که او را درگیر ماجرا‌های پیچیده‌تری می‌کند.
 
نویسنده تلاش کرده است با نگاهی منتقدانه، بی‌آنکه طرفداری از گروه و مسلک خاصی کند، روایتی داستانی از اتفاقات آبان ۹۸ پیش چشم مخاطب بگذارد. روایتی که سرشار از نثری دلنشین و احساسی است. نثری که نویسنده آن را جلا داده و متناسب با فضای فکری و روحی راوی داستان است.
 
شخصیت‌های کتاب نیز جان‌دار و زنده هستند. زنده بودنشان تنها به نفس کشیدن و توصیفات ظاهر و اخلاقشان نیست، در تصمیم‌هایشان است. آنجا که در دوراهی‌های سخت قرار می‌گیرند. در واقع از جذابیت‌های رمان «مثل بیروت بود» همین دوراهی‌های سخت بین انتخاب بد و بدتر است. انتخاب‌هایی که لحظه‌به‌لحظه بر هیجان داستان می‌افزاید و پرده دیگری را از چشمان مخاطب کنار می‌زند.
 
یادآور می‌شود؛ رمان «چایت را من شیرین می‌کنم» اولین رمان زهرا اسعد بلنددوست است که در قالب داستانی جذاب از زندگی سارا دختری ایرانی می‌گوید که از کودکی به همراه خانواده‌اش در آلمان زندگی می‌کند. پدر خانواده از اعضای قدیمی سازمان مجاهدین خلق است و میانه خوبی با دین و اسلام و تشیع ندارد و همین مسئله نیز به فرزندانش سرایت کرده است. بعد از مدتی پسر خانواده ناپدید می‌شود و سارا برای پیدا کردن برادرش دانیال به آب و آتش می‌زند و در جستجوهایش متوجه می‌شود دانیال جذب گروه داعش شده و به سوریه رفته است. اما این آغاز ماجرا‌هایی پیچیده و تودرتو در زندگی سارا می‌شود که او را از آلمان به ترکیه و سوریه می‌کشاند.
 
کتابستان معرفت، رمان «مثل بیروت بود» را در ۳۵۴ صفحه و به قیمت ۵۴ هزارتومان روی پیشخوان کتابفروشی‌ها آورده است. جلد نخست این رمان نیز به تازگی به چاپ ششم رسیده است.
انتهای پیام

نظر شما