شناسهٔ خبر: 44213730 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نهایی شدن دستورکار مذاکرات بین‌الافغانی در قطر/ هنوز اختلاف‌ها باقی است

تیم‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان پس از حدود سه ماه درباره ۲۱ ماده به عنوان دستورکار مذاکرات بین‌الافغانی توافق کردند اما اختلافات همچنان باقی مانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «نادر نادری» سخنگوی تیم مذاکره کننده دولت افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که تیم‌های مذاکراتی دو طرف «صرفاً در مورد 21 ماده دستورکار مذاکرات، به استثنای مقدمه آن، در اصول به توافق رسیدند».

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی افزود: «اما چون متن مقدمه این دستورکار به روشنی و بحث بیشتر هیئت‌ها نیاز دارد، در جلسه مشترک به تاریخ 17 نوامبر در حضور میزبان تصمیم گرفته شد که دستورکار به جلسه عمومی ارائه شود و تنها پس از تصویب هر دو هیئت در آن جلسه نهایی پنداشته شود».

نادری ادامه داد که «تیم مذاکره کننده دولت درک خویش از عناصر مقدمه را با طرف طالبان به اشتراک گذاشته است».

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

«محمد نعیم» سخنگوی تیم مذاکره کننده طالبان و دفتر سیاسی این گروه در قطر اما می‌گوید: همه دستورکار مذاکرات بین‌الافغانی از جمله مقدمه آن به توافق دو طرف مذاکرات نهایی و تکمیل شده است.

سخنگوی طالبان افزود که «دستورکار 15 نوامبر نهایی و تکمیل شد و متن آن در حضور تسهیل کننده/میزبان مذاکرات به پشتو و دری قرائت گردید و پس از تایید هر دو تیم مذاکراتی یک نسخه از آن به تسهیل کننده/میزبان سپرده شد».

نعیم در حالی از توافق بر سر مقدمه دستورکار مذاکرات می‌گوید که نادری تنها توافق بر سر 21 ماده دستورکار را تایید و توافق بر سر مقدمه را رد کرده که حاکی از ادامه اختلافات دو طرف است.

دو طرف 22 شهریور ماه مذاکرات بر سر دستورکار گفت‌وگوها را آغاز کردند و انتظار می‌رود پس از تعیین دستورکار مذاکرات رسمی بر سر اصول آغاز گردد.

انتهای پیام/.

نظر شما