شناسهٔ خبر: 44213444 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ارزیابی ماینیچی ژاپن از ترور شهید فخری‌زاده؛ افزایش تنش درخاورمیانه

تهران- ایرنا- روزنامه ماینیچی ژاپن در مورد ترور شهید دکتر « محسن فخری زاده» دانشمند ممتاز صنعت هسته ای و دفاعی ایران نوشت:با توجه به اینکه انگشت اتهام این ترور به سوی رژیم صهیونیستی نشانه رفته است احتمال افزایش تنش در خاورمیانه وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، ماینیچیدر این تحلیل با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی پیشتر شهید محسن فخری زاده را به عنوان مدیر برنامه انرژی هسته ای ایران، معرفی کرده بود، افزود: با بالا گرفتن تنش میان اسراییل و ایران، گمانه زنی هایی درباره ترور فخری زاده توسط اسرائیل مطرح شده است.

این نشریه در ادامه با اشاره به توئیت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مورد شهادت دکتر فخری زاده آورده است: وزیر امور خارجه ایران ‌در توییتی نوشت احتمال دارد اسراییل در این عملیات تروریستی دست داشته باشد. جامعه جهانی باید این اقدام بزدلانه و جنگ طلبانه را محکوم کند.

ماینیچی افزود: همچنین حسین دهقان مشاور نظامی رهبر عالی رتبه ایران در توییتی آورده است اسراییل در واپسین روزهای عمر سیاسی متحد خود (ترامپ) در پی تشدید و افزایش فشار بر ایران برای ایجاد یک جنگ تمام عیار است.

بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی درباره ترور دانشمند صنعت دفاعی ایران هیچ اظهار نظری نکرده اما نیویورک تایمز به نقل از سه مقام اطلاعاتی خاطرنشان کرده است اسراییل پشت پرده ترور دانشمند صنعت دفاعی ایران بوده است، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ حداقل چهار دانشمند هسته ای ایران ترور شده اند.

ماینیچی در ادامه به دیدگاه مرندی استاد دانشگاه تهران در مصاحبه با الجزیره پرداخته و به نقل از وی نوشته، برنامه هسته ای ایران در حال پیشرفت و توسعه است و ایران دانشمندان هسته ای جوان زیادی دارد. این دیدگاه نشان می دهد ترور این دانشمند ضربه بزرگی برای ایران نخواهد بود.

روزنامه نیککی ژاپن هم در گزارشی ضمن بازنشر توئیت وزیر خارجه ایران در مورد ترور شهید فخری زاده نوشت: با توجه به اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از ترور دانشمند هسته ای ایران به اقدام تلافی جویانه اشاره کرده است، احتمال تنش در منطقه وجود دارد.  

گزارش در ادامه به نقل از سه مقام آمریکایی در گفت و گو با روزنامه نیویورک تایمز افزود: اسراییل در پشت پرده ترور دانشمند هسته ای ایران است.  

نیککی در ادامه نوشت: ایران می گوید برنامه های هسته‌ای اش صلح آمیز است ولی آمریکا و اسراییل که دشمنان ایران به شمار می آیند، معتقدند محسن فخری زاده در توسعه برنامه های هسته ای ایران نقش داشته است.

گزارش با بیان اینکه در گذشته نیز بارها دانشمندان هسته ای ایران به شهادت رسیده‌اند، اضافه کرد: پس از خروج ترامپ از توافق هسته ای سال 2018 ایران و قدرت های جهانی، تنش میان ایران و برخی طرف های جامعه جهانی بعداز خروج آمریکا از برجام افزایش یافت اما بایدن که در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی رسیده، بازگشت به توافق هسته ای را اعلام کرده و این در حالی است که اسراییل از توافق هسته ای ایران خرسند نیست.  
 

نظر شما