شناسهٔ خبر: 44212921 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول در اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان:

موردی از آنفلوانزای پرندگان در زنجان گزارش نشده است

مریم نوری

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: زیستگاه‌های پرندگان در زنجان برای پیشگیری از آنفلوانزای مرغی پایش می‌شود و تاکنون موردی از این بیماری در مناطق یاد شده مشاهده نشده است.

صاحب‌خبر -

پرویز رستمی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: تدابیر لازم از سوی این اداره‌کل برای مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اتخاذ شده است اما با توجه به پایش‌های صورت‌ گرفته تا زمان حاضر، هیچ پرنده تلف شده‌ای در زیستگاه‌های ‌پرندگان مهاجر این استان مشاهده نشده که نشان از نبود این بیماری است.

وی اظهار کرد: آبگیرها و سدهای مختلف استان زنجان اعم از گلابر، تهم، فیله‌خاصه، قره‌تپه و کهلا، همه ساله پذیرای پرندگان مهاجر است و تاکنون نیز انواع پرندگان از جمله خوتکا، حواصیل و مرغابی‌ها در این مناطق رویت شده که با سردتر شدن هوا، تعداد آن‌ها نیز سیر صعودی به خود خواهد گرفت.

رستمی تصریح کرد: عرصه‌های طبیعی زنجان به طور مداوم از سوی کارشناسان و محیط‌بانان این اداره‌کل به دقت رصد و پایش می‌شود تا در صورت مشاهده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، اقدامات لازم به منظور کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری انجام شود.

این مسئول، با بیان اینکه بازگشت پرندگان مهاجر غیربومی از طبیعت زنجان به زیستگاه‌های اصلی خود از اسفندماه آغاز شده و به طور معمول تا اردیبهشت‌ماه طول می‌کشد، افزود: برای حفاظت از پرندگان مهاجر و جلوگیری از شکار غیرمجاز، تدابیر و تمهیدات لازم از سوی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان انجام می‌گیرد تا امنیت و آرامش آن‌ها به خطر نیافتد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان، با اشاره به علائم بیماری در طیور نیز یادآور شد: پرندگان وحشی به‌ویژه پرندگان آبزی مهاجر، عامل انتقال بیماری در سراسر جهان هستند و ایران نیز در مسیر مهاجرت پرندگان است و همه ساله پایش‌ها به ‌صورت مستمر انجام می‌شود؛ چراکه با شیوع این بیماری، صنعت مرغداری به شدت آسیب می‌بیند.

وی ادامه داد: همه نیروها در آماده‌باش قرار دارند و نظارت بر مناطق تحت نظر ادامه دارد و دستورالعمل‌های جدیدی مبنی بر پایش مناطق و آبگیرها صادر شده و خوشبختانه شرایط تحت کنترل است.

رستمی، با بیان این‌که پایش بیماری آنفلوانزای پرندگان نیز در این ایام ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تا این لحظه گزارشی در رابطه با شیوع این بیماری در استان مخابره نشده و ما مورد مشکوکی را نیز مشاهده نکردیم، با این حال از شهروندان درخواست داریم در صورت مشاهده پرنده زخمی با خودداری از تیمار آن، مراتب را به‌ سرعت به ادارات حفاظت محیط ‌زیست شهرستان‌ها گزارش دهند.

انتهای پیام

نظر شما