شناسهٔ خبر: 44212703 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سایه | لینک خبر

پیش‌فروش شانسی یا تحویل خودرو با موعد نامعلوم؟!

صاحب‌خبر -

از وقتی برای سروسامان‌دادن به بازار خودرو طرح فروش خودرو به‌صورت «قرعه‌کشی» برگزار شد، اماواگرهایی پیش آمد و عده‌ای به‌شدت مخالف این‌طرح و آن‌را به‌ضرر مردم و خودروسازان دانستند و عده‌ای هم موافق بودند؛ چراکه ادعا داشتند این‌طرح باعث می‌شود خودرو به‌ دست نیازمند واقعی برسد. به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ از اولین طرح قرعه‌کشی تاکنون خودروسازان اقدام به ثبت‌نام و اجرای طرح‌های پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده کرده‌اند. از اردیبهشت‌ماه تاکنون که طرح‌های مختلفِ فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش و فروش مشارکتی اجرا شد، خودروسازان سه‌بار قیمت خودرو را افزایش دادند که مشکلات زیادی را برای افرادی‌که در طرح‌های پیش‌فروش شرکت کرده بودند، ایجاد کرد. در سال‌های گذشته، افراد زیادی اقدام به خرید مشارکتی خودرو کرده‌اند و سود اندکی هم برای آن‌ها درنظر گرفته‌ شده؛ بین شش تا نه‌درصد. مشکلی که پیش آمده این‌است‌که خودروسازان اکنون اقدام به تحویل خودرو‌های معوق در سال‌های قبل کرده‌اند و به این‌تعداد، خودرو‌های فروش فوق‌العاده نیز اضافه شده. ازطرفی برای جذب نقدینگی اقدام به‌اجرا طرح پیش‌فروش و فروش مشارکتی کرده‌اند که اوایل برپایی قرعه‌کشی، مدت‌زمان تحویل خودرو نهایت یک‌سال بود؛ اما اکنون خودروسازان اقدام به ثبت‌نام برای پیش‌فروش خودرو و تحویل دوساله خودرو کرده‌اند که در آن، مبلغ بالایی از فرد دریافت می‌شود. درحالی‌که پیش‌ازاین مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت موعد تعیین‌تکلیف خودرو‌های پیش‌فروش‌شده را پایان نیمه نخست سال ۹۹ اعلام کرده بودند؛ اما با گذر از این ضرب‌الاجل، هنوز خریداران خودرو‌های پیش‌فروش‌شده در بلاتکلیفی بسر می‌برند. شیوا؛ رئیس شورای رقابت آن‌طورکه بیان کرده با این‌طرح‌های پیش‌فروش و فروش مشارکتی کاملاً مخالف است و وزارت صمت را مسئول اجرایی‌شدن این‌طرح می‌داند. به‌گفته این مقام مسئول، قرار‌بر‌‌این‌بود ۶۰‌درصد تولید خودرو به تعهدات گذشته خودروسازان اختصاص یابد. اگر خودروسازان این تعهدات که به سال‌های گذشته برمی‌گردد را نداشتند، کل تولیدی آن‌ها اکنون به بازار تزریق می‌شد؛ درحالی‌که اکنون تنها ۴۰‌درصد تولید به بازار تزریق می‌شود و ۶۰‌درصد تزریقی دیگر به معوقات بازمی‌گردد. شیوا معتقد است که تا دوسال‌دیگر مشخص نیست چه اتفاقاتی در حوزه صنعت خودرو رخ داده و ‌طرح‌های پیش‌فروش، مشکلاتی را به‌وجود خواهد آورد. علاوه‌براین معلوم نیست وزرای کنونی در‌آن‌‌زمان در سمت خود باشند که تعهد به‌وجود می‌آورند. او درباره پیش‌فروش خودرو‌هایی که نام‌و‌نشان مشخصی ندارند، گفت: «پیش‌فروش خودرو‌هایی که چهارچوب و شناسنامه ندارند، اشتباه است و وزارت صمت باید به این‌ماجرا ورود کند. وظیفه ما این‌است‌که قیمت منصفانه را اعلام کنیم. اکثریت به این‌ رأی می‌دهند که مصرف‌کننده واقعی باید خودرو بگیرد و برخی می‌گویند حاشیه سود به‌جیب دلالان می‌رود. طرح قرعه‌کشی عملی شد؛ اما برخی از این‌طرح شکایت داشتند. همان‌ها بیایند طرح دیگری را ارائه دهند که خودرو به نیازمندان برسد و همه راضی باشند. تولیدکننده برای ادامه حیات، نیاز به‌سود دارد؛ وگرنه به بن‌بست می‌رسد. برخی می‌گویند چرا سه‌ماه‌یک‌بار باید افزایش قیمت داشته باشیم؛ چون قیمت نهاده‌های تولید سه‌ماه‌یک‌بار افزایش می‌یابد؛ درحالی‌که خود خودروسازان درنظر داشتند هرماه افزایش قیمت داشته باشند. اکنون وضعیت طوری‌ست که مصرف‌کننده و تولیدکننده راضی نیستند؛ اما موضوع دیگر موردبحث به پیش‌فروش خودرو‌هایی بازمی‌گردد که هویتی ندارند؛ اما آن‌را پیش‌فروش می‌کنند. جای تأسف دارد وقتی خودرویی ماهیت مشخصی ندارد، وعده پیش‌فروش می‌دهند؛ درصورتی‌که قیمت مشخصی هم ندارد». ازطرفی، سود مشارکتی که برای ‌طرح‌های پیش‌فروش درنظر گرفته‌اند کاملاً کم است. یکی از متقاضیان خرید خودرو گفت: «چندماه است برای خرید خودرو به سایت‌های فروش دو خودروساز مراجعه می‌کنم؛ اما باتوجه‌به‌اینکه برای پیش‌خرید نیاز است تا قرعه‌کشی صورت گیرد و هیچ‌وقت موفق به برنده‌شدن در قرعه‌کشی را نشدم، مجبور به خرید حواله خودرو شدم. ازطرفی، قیمت خودرو در بازار آزاد به‌شدت افزایش ‌یافته و توانایی خرید ندارم. بعد از مقداری جست‌وجو در سایت‌های مجازی، حواله خودرویی را خریدم که بابت این خرید ۲۰‌میلیون‌تومان به فرد فروشنده تحویل دادم. علاوه‌برآن؛ به‌دلیل‌اینکه فروشنده زمان پیش‌خرید ۳۵‌میلیون‌تومان واریز کرده بود، این‌مبلغ را هم پرداخت کردم». میلاد بیگی؛ کارشناس صنعت خودرو نیز گفت: «خودروسازان برای تأمین نیاز مالی خود اقدام به برپایی طرح‌های پیش‌فروش می‌کنند. هزینه خودروسازان افزایش ‌یافته؛ ازاین‌رو، خودرو را پیش‌فروش می‌کنند تا تأمین مالی صورت گیرد. تقاضا برای خودرو زیاد است. ازطرفی، آن‌ها نمی‌توانند به‌اندازه تقاضا خودرو تولید کنند؛ ازاین‌رو، طرح‌های پیش‌فروش را اجرا می‌کنند تا هم تأمین مالی کنند و هم تعداد متقاضیانی که نیاز واقعی به خودرو دارند، شرکت کنند». درعین‌حال، کارشناسان صنعت خودرو و مسئولان، می‌گویند که عرضه خودرو به بازار کم است و این عامل، باعث بروز افزایش قیمت و مشکلات در‌این‌صنعت شده است. ازطرفی، آن‌طورکه گمرک اعلام کرده؛ ما نه‌تنها کمبود؛ بلکه صادرات خودرو هم داریم. سید روح‌الله لطیفی (سخنگوی گمرک) دراین‌باره اظهار کرد: «در سال ۹۸، حدود هزار و ۳۰۰‌دستگاه خودرو به‌وزن یک‌هزار و ۵۷۳‌تن به نه کشور هنگ‌کنگ، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین، عراق و ترکیه صادر شد. کشور عراق با سه‌میلیون و ۱۲۲‌هزار و ۹۰۰‌دلار، آذربایجان با یک‌میلیون و ۱۵۹‌هزار و ۴۰۰‌دلار، سوریه با ۹۸۱‌هزار و ۸۲۵‌دلار؛ سه مقصد اول خودرو‌های ایرانی بودند. هنگ‌کنگ با ۱۱۶‌هزار و ۸۶۲‌دلار، اسپانیا با ۹۶‌‌هزار و ۳۶۲‌دلار، تایوان با ۷۹ ‌هزار و ۵۲۱‌دلار، چین با ۳۶‌هزار و ۶۰۰‌دلار، ترکیه با هفت‌هزار‌دلار و امارات با چهارهزار و ۶۶۲‌دلار؛ دیگر خریداران خودرو از کشورمان بودند. خودروی ساینا بیش از ۹۰‌درصد سبد صادرات خودرو در سال ۹۸ را به‌خود اختصاص داده است و پراید، تیبا، کوئیک، سمند، پارس، ۲۰۷، هایما، دنا و ... سهمی کمتر از ۱۰‌درصد را دربرمی‌گیرند. بیشترین تنوع خودرویی با خودرو‌های تیبا، ساینا، کوئیک، وانت آریسان، پژو پارس، پراید ۱۳۱ و رهام به‌مقصد اسپانیا تعلق دارد». به‌گفته کارشناسان صنعت خودرو؛ اگر به‌جای اجراشدن طرح پیش‌فروش، خودروسازان طرح فروش فوق‌العاده را چندماه‌یک‌بار اجرا کنند، بازار کنترل بهتری پیدا کرده و مشکلات این صنعت از بین خواهد رفت.

نظر شما