شناسهٔ خبر: 44211813 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

سفیر سابق آمریکا در بوسنی در گفتگو با بازار:

درباره رویکرد بایدن به برجام نباید زود قضاوت کرد/ تاکید بایدن بر تغییرات اقلیمی

«ریچارد کوزلاریچ» معتقد است که بایدن با انتخاب تیم سیاست خارجی و امنیت ملی خود نشان می دهد یکی از مهمترین رویکردهای وی در زمینه تغییرات اقلیمی خواهد بود.

صاحب‌خبر -

فاطمه محمدی پور؛ بازار: «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تیم سیاست خارجی خود را معرفی کرد که در میان آنها مقام ‌های ارشد وزارت خارجه دوره رئیس جمهور باراک اوباما دیده می‌ شوند؛ از جمله آن ها می توان به «جان کری»، وزیر خارجه اسبق که اکنون مسئول ویژه برنامه‌ های «جو بایدن» در مقابله با پدیده گرمایش زمین شده است، اشاره کرد.

«آنتونی بلینکن»، به عنوان وزیر خارجه جدید در نظر گرفته شده است. بلینکن دیپلمات ۵۸ ساله ای است که بسیاری او را «اوبامای کوچک» در سیاست خارجی می‌ شناسند. فردی با تمرکز بر چند جانبه‌ گرایی و به‌ خصوص همکاری با هم ‌پیمان‌های اروپایی آمریکا .

همچنین، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی جو بایدن خواهد شد. هر دو نفر از مقام ‌های ارشد وزارت خارجه جان کری در دوره باراک اوباما هستند که در گفتگوهای منجر به توافق هسته‌ای با ایران هم نقش داشتند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «ریچارد کوزلاریچ» استاد دانشگاه جرج میسون آمریکا ترتیب داده که در ادامه می‌آید. ریچارد کوزلاریچ مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح (POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان (۱۹۹۴-۱۹۹۷) و بوسنی و هرزگوین (۱۹۹۷-۱۹۹۹) بوده است.

*بایدن تیم سیاست خارجی خود را معرفی کرد. «تونی بلینکن» به عنوان وزیر خارجه و «جیک سالیوان» به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا معرفی شدند. ارزیابی شما از این تیم چیست؟
رئیس جمهور منتخب بایدن تیمی از متخصصان را انتخاب کرده است، کسانی که معتقد هستند ایالات متحده آمریکا اهداف سیاست خارجی خود را با همکاری با متحدان در مورد چالش های مشترک بین المللی انجام می دهد. بلینکن و سالیوان هر دو از کهنه سربازان دولت اوباما هستند و انتظار می رود که موجبات تعامل مثبت بین المللی را در سراسر جهان فراهم کنند.

*به نظر شما رویکرد تیم سیاست خارجی بایدن به خاورمیانه چگونه خواهد بود؟
در این مرحله، ما نمی دانیم اولویت های اصلی دولت جدید چه خواهد بود. ولی رئیس جمهور منتخب بایدن با انتخاب تیم سیاست خارجی و امنیت ملی خود نشان می دهد یکی از مهمترین رویکردهای وی در زمینه تغییرات اقلیم خواهد بود.

*بلینکن در مواقعی که کشورهای اروپایی به برجام پایبند نبودند از تعهد ایران به برجام سخن گفته بود. شخصیت او تا چه اندازه می تواند بر تصمیمات تیم سیاست خارجی بایدن در خصوص ایران اثرگذار باشد؟
 باید توجه داشت که چندین نفر از اعضای تیم سیاست خارجی بایدن در طول سالهای حکومت اوباما با ایران تجربه کاری داشتند. وزیر خارجه پیشین جان کری یکی از این افراد است اگرچه او با مسئولیت های خود در هدایت تلاش های بین المللی در زمینه تغییر اقلیم، نقشی متفاوت بازی خواهد کرد.

*باراک اوباما در گفتگو با واشنگتن پست گفته است بایدن قصد دارد به زودی پس از روی کار آمدن به توافق هسته‌ای ایران بپیوندند. به نظر شما چرا بایدن تصمیم دارد فوری به برجام بازگردد؟
ما هنوز چند هفته با هرگونه شفافیت درمورد بازگشت یا عدم بازگشت ایالات متحده آمریکا به توافق هسته ای ایران فاصله داریم. اکنون باید ببینیم دولت بایدن اولویت های سیاست خارجی خود را چگونه تنظیم می کند. بنابراین، باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه کسی شخصاً درگیر مسائل ایران خواهد بود.

*اخیراً «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل سفری به عربستان داشته و با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نیز دیدار داشته هر چند ریاض این دیدار را تکذیب کرده است. هدف عربستان از عادی سازی روابط با اسرائیل چیست؟
من دقیقا نمی دانم دولت جدید قصد دارد در مورد عربستان سعودی چه کاری انجام دهد. من تصور می کنم رویکرد بایدن متفاوت از رویکرد رئیس جمهور ترامپ باشد. به همین دلیل عربستان و اسرائیل می خواهند ائتلاف ضد ایرانی را تقویت کنند.

نظر شما