شناسهٔ خبر: 44210573 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش خبری تحلیلی

بازتاب ترور شهید فخری‌زاده در محافل و رسانه‌های بین‌المللی

اشاره: محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع روز جمعه در عملیاتی تروریستی در آبسرد دماوند به شهادت رسید. این اقدام واکنش‌های گسترده‌ای از سوی مقامات و رسانه‌های خارجی به دنبال داشت. فرهان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در نیویورک بابیان این‌که گزارش‌های مربوط به این حادثه را دریافت کرده‌ایم، تأکید کرد: «ما خواستار خویشتن‌داری ایران هستیم و ضروری می‌دانیم که از اقداماتی که منجر به تشدید تنش در منطقه می‌شود جلوگیری کنیم.» کارل بیلت رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا نیز به ترور شهید فخری زاده اشاره کرد و گفت که «ترور هدفمند بخشی از اقدام‌ها برای جلوگیری از بازگشت دولت جدید آمریکا به توافق هسته‌ای برجام است». جان برنان، رئیس پیشین سیا در دوران باراک اوباما هم تأکید کرد که «سران ایرانی با خردمندی منتظر بازگشت رهبری مسئولیت‌پذیر آمریکایی به عرصه جهانی بمانند». ستاره صبح در گزارش پیش رو به‌مرور بازتاب ترور شهید فخری‌زاده در محافل و رسانه‌های بین‌المللی پرداخته است.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

نیویورک‌تایمز در گزارشی دراین‌باره نوشت: مطابق با ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا و «اسناد هسته‌ای» که اسراییل ادعا کرده آن‌ها را دزدیده است، محسن فخری‌زاده ۵۹ ساله نیروی محرک برای ایران محسوب می‌شده است. نیویورک‌تایمز در این گزارش به نقل از ۳ مقام امنیتی مدعی شد که رژیم صهیونیستی پشت پرده ترور دانشمند ایرانی بوده است. در این گزارش آمده است: مشخص نیست که آمریکا تا چه حد با جزئیات از این عملیات باخبر بوده است اما دو طرف نزدیک‌ترین متحدان هستند و مدت‌هاست که تبادلات اطلاعاتی در خصوص ایران داشته‌اند. این روزنامه آمریکایی همچنین تأکید کرد: کاخ سفید از اظهارنظر دراین‌باره خودداری کرده است.

احیای توافق هسته‌ای
شبکه اسکای نیوز در گزارشی نوشت: محسن فخری‌زاده یکی از برترین دانشمندان ایران بود. وی در میان دستگاه‌های اطلاعاتی دشمنان ایران ازجمله ایالات‌متحده و اسرائیل نیز شناخته‌شده بود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در میان سخنانش در خصوص تهدید ایران به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای درحال خیزش به فخری‌زاده اشاره‌کرده بود. وی در کنفرانسی خبری در سال ۲۰۱۸ گفته بود «نام وی را به خاطر بسپارید». در ادامه گزارش با اشاره به ترور سردار سلیمانی آمده است که در ترور سردار سلیمانی، آمریکا به دنبال آن‌چه متوقف کردن و یا کند کردن دخالت‌های بدخواهانه ایران در خاورمیانه خوانده‌شده، بوده است‌، انگیزه آشکار ترور محسن فخری‌زاده کند کردن برنامه اشاعه هسته‌ای ایران خوانده‌شده است. این رسانه با اشاره به اینکه ترور فخری‌زاده ابعاد سیاسی دارد، نوشت:  هم اسرائیل و هم آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ به‌طور مداوم به تهدید رو به رشد از سوی ایران اشاره‌کرده بودند. ترامپ از توافق هسته‌ای اوباما خارج شد اما موفق به جایگزین کردن آن با چیزی نشده است‌. نگرانی نتانیاهو و ترامپ تلاش دولت بایدن برای احیای این توافق است. با ترور این دانشمند  کار بایدن برای احیای توافق هسته‌ای را دشوارتر می‌کنند. باور عمومی بر این است که اسرائیل پشت پرده ترور دانشمندان هسته‌ای ایرانی در دهه گذشته بوده است اما هیچ وقت به این موضوع اقرار نکرده است. ایران متعهد شده که از عاملین این حمله تروریستی انتقام بگیرد.

واکنش رئیس سابق سیا
جان برنان، رئیس پیشین سیا (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) در توییتی با اشاره به ترور محسن فخری‌زاده، نوشت: این اقدامی مجرمانه و به‌شدت بی‌پروایانه بوده است. این خطر تلافی‌جویی مرگبار و دور جدیدی از درگیری‌های منطقه‌ای را ایجاد می‌کند. این خرد سران ایرانی را نشان می‌دهد که منتظر بازگشت رهبری آمریکایی مسئولیت‌پذیر به صحن جهانی بمانند و در برابر تمایل شدید برای پاسخ‌دهی به خطاکاران احتمالی مقاومت کنند. وی در توییت دیگری نوشت: من نمی‌دانم که آیا یک دولت خارجی مجوز قتل فخری‌زاده را صادر و یا آن را اجرا کرده است یا نه. چنین اقدام تروریسم دولتی نقض شنیع قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود و دولت‌های بیشتری را به انجام‌ حملات مرگبار دیگری علیه مقامات خارجی تشویق می‌کند. این ترورها با حملات علیه رهبران تروریست و عاملان گروه‌هایی همچون القاعده و داعش که کشوری مستقل نیستند، بسیار متفاوت است. آن‌ها به‌عنوان مبارزان نامشروع تحت قوانین بین‌المللی می‌توانند هدف قرار بگیرند تا جلوی حملات تروریستی مرگبار گرفته شود. همچنین کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی در توییتی نوشت: اگر هدف اصلی قتل محسن فخری‌زاده دشوارتر کردن آغاز مجدد توافق هسته‌ای ایران بوده است، پس این قتل آمریکا، اسرائیل و جهان را امن‌تر نخواهد کرد.

بازتاب رسانه‌های عربی
شبکه الجزیره قطر نیز با اشاره به ترور شهید فخری زاده به نقل از روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا گزارش داد که بر اساس اعلام یک منبع آگاه به این روزنامه آمریکایی، رژیم اسرائیل در پشت این عملیات ترور قرار دارد. این شبکه قطری افزود:  «محسن فخری زاده» رئیس مرکز تحقیقات علمی وزارت دفاع ایران بود و امیر حاتمی وزیر دفاع ترور این دانشمند را کینه عمیق دشمنان از مردم ایران دانست. الجزیره با اشاره به اینکه مقامات ایران رژیم صهیونیستی را به دست داشتن در این ترور متهم کرده‌اند، افزود: بر اساس آنچه رویترز گزارش کرده است دفتر «بنیامین نتانیاهو»   نخست‌وزیر رژیم اسرائیل از اظهارنظر در خصوص هدف قرار دادن دانشمند هسته‌ای ایران که همان موضع وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) است، خودداری کرد. ارم نیوز امارات نیز با اشاره به ترور این دانشمند صنعت دفاعی کشورمان به نقل از وزارت دفاع افزود: محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی و رئیس سازمان مطالعات و توسعه وزارت دفاع پس از سوءقصد توسط تروریست‌ها براثر جراحت شدید و انتقال به بیمارستانی در تهران جان خود را از دست داد. دیگر شبکه‌ها و روزنامه‌های منطقه و کشورهای عربی ازجمله عربستان، کویت، امارات، عمان، مصر و اردن نیز با انتشار مطالب مشابه ترور «محسن فخری زاده» دانشمند صنعت دفاعی ایران و واکنش مقامات کشورمان را بازتاب داده‌اند.

نظر شما