شناسهٔ خبر: 44209911 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

عمویی: باید در مقابل ترور شهید فخری زاده اقدام بازدارنده و متقابل را طراحی کرد / طلایی نیک: شهید فخری‌زاده الگوی دانش دفاعی و هسته‌ای کشور است

معاون امور مجلس وزارت دفاع و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ابعاد ترور شهید محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای کشور را بررسی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار سرتیپ دوم پاسدار رضا طلایی نیک معاون پارلمانی وزارت دفاع و ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امشب هشتم آذرماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما ابعاد مختلف ترور شهید فخری زاده را تبیین کردند.

عمومی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه دشمنان بر روی نقاط قوت و کلیدی پیشرفت کشور تمرکز کردند گفت: دانشمندان نقش پیشرو در صنعت دفاعی کشور دارند لذا دشمنان بر روی آن‌ها تمرکز کرده اند، آن‌ها بر روی افرادی که می‌توانند به لبه‌های دانش برسند تمرکز دارند.

او افزود: یک خطای راهبردی و محاسباتی از سوی دشمنان دیده می‌شود، بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که دست‌های رژیم صهیونیستی به خون این شهید عزیز آلوده است، طرف مقابل به یک خطای محاسباتی رسیده و برداشت آن‌ها این است که جمهوری اسلامی در حالت انفعال است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه، برای مسیر آینده کشور لازم است که باید این مسیر با قدرت ادامه داشته باشد تا به پیشرفت‌های بیشتری دست پیدا کنیم گفت: اقدام بازدارنده و متقابلی را باید طراحی کرد، پیگیری این موضوع یک مطالبه عمومی است.

او اظهار کرد: باید در ادامه مسیر حرکت این شهید بزرگوار و سایر شهدای توسعه کشور حرکت کنیم، برنامه هسته‌ای کشور باید با قدرت ادامه پیدا کند و برنامه دفاعی باید حفظ شود و برنامه منطقه‌ای باید در جهت حفظ صلح و ثبات ادامه پیدا کند، این‌ها عناصر قدرت ملی کشور هستند.

عمویی افزود: شهید شهریاری، شهید فخری زاده و شهید سلیمانی همه شاگرد یک مکتب بودند، لذا شاگردان این مکتب، امروز با قدرت مسیر را ادامه می‌دهند و ما در مجلس و مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی از این مسیر حمایت می‌کنیم، لذا باید واکنش به این اقدام خاص صورت گیرد، هم در سطح داخلی و هم در سطح بین‌المللی باید موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: شهید فخری زاده جایگاه معاون وزیر دفاع داشتند در هر کشوری اگر این اقدام صورت می‌گرفت با موج محکومیت بین‌المللی مواجه می‌شد، اما در کشور‌های اروپایی واکنش خنثی و سرد را شاهدیم.

عمویی افزود: مطالبه به حق و به جایی وجود دارد که منجر به تقویت بازدارندگی کشور می‌شود، تقویت بازدارندگی ادامه مسیر جمهوری اسلامی ایران است تا بتوانیم ادامه مسیر بدهیم.

او خاطرنشان کرد: کشور‌های اروپایی واکنش خنثی و سردی داشتند، تیمی که به زودی کاخ سفید را در دست می‌گیرد واکنش خنثی نسبت به موضوع نشان داد و سعی می‌کنند تا با سکوت از ماجرا عبور کنند، ما نباید اجازه دهیم از این مسیر، ابزار جدیدی در اختیار تیم بعدی قرار بگیرد تا به عنوان ابزار فشار بر علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

عمویی با اشاره به اینکه این موضوع از جهت حقوق بین الملل قابل توجه است گفت:  باید در محافل این موضوع پیگیری و مطالبه جدی شود و کشور‌ها باید در مقابل چنین حادثه موضع بگیرند، این ترور غیرقانونی و خلاف همه چارچوب‌های بین‌الملل بوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه این ادبیات در حقوق بین‌الملل شناخته شده است که واکنش متقابل یک حق است اگر اقدامی صورت گرفت متقابلاً در همان سطح حق داریم واکنش نشان دهیم  افزود: مطالبه ما مطالعه‌ای  به حق و به جا است و این موضوع منجر به تقویت بازدارندگی کشور می‌شود و لذا تقویت بازدارندگی منجر به  ادامه مسیر جمهوری اسلامی در مسیر صلح و ثبات  خواهد بود.

او ادامه داد: از سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ اسم این شهید در لیست‌های تحریم قرار گرفت، سعی کردند تا سوء شهرت برای ایشان بسازند و ایشان را متهم به فعالیت در موضوع تسلیحات هسته‌ای کنند که هیچ وقت واقعیت نداشت، این شهید دانش بالایی در حوزه فیزیک اتمی داشت، ولی عمده تمرکز ایشان بر روی مباحث دفاعی بود، حتی یک شخصیت عرفانی خاصی داشتند لذا کسانی که با ایشان محشور بودن خاطرات خاصی دارند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: این شهید والا مقام برای دشمنان ما شناخته شده‌تر از مردم خودمان بود، یکی از مظلومیت‌ها و غربت این شهید، این بود که مردم ما کمتر این شهید را شناخته بودند فلذا؛ فرصت شهادت ایشان، فرصتی برای بازگویی خدماتی است که این شهید بزرگوار برای ما داشتند، واقعیت این است، کسانی که واقعیت‌های بین‌المللی را دنبال می‌کنند اولین بار اسم ایشان را مانند بنده از شخصیت‌های خارجی شنیدم و سعی کردیم در داخل کشور از طریق این  منبع  خارجی، فرصتی برای ملاقات با این شهید  فراهم شود.

عمویی خاطرنشان کرد: جای نگرانی وجود دارد که این نام و اطلاعات مربوط به این شخصیت، از کجا رفته است، ایشان هیچ وقت  با موضوع سایت‌های هسته‌ای ما مرتبط نبودند، اما طرف‌های غربی همیشه سعی کردند ادعا‌هایی را نسبت به ایشان مطرح کنند.

او با اشاره به اینکه این شهید در فعالیت‌های هسته‌ای کشور درگیر نبوده است  گفت: مقام معظم رهبری در یک پایگاه دریایی تاکید  فرمودند که اجازه دسترسی به دانشمندان ایرانی داده نخواهد شد و پیرو این دستور فرمانده معظم کل قوا هیچ وقت  اجازه دسترسی به  شهدایی مانند ایشان و شخصیت‌ها و دانشمندان دیگر  را نداده اند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  اظهار کرد: ما نسبت به چشم چرانی غربی‌ها و بازرسان هسته‌ای حساس هستیم و ممکن است دشمنان ما بخواهند نیرو‌های خودشان را به عنوان بازرس آژانس  به داخل کشور ما  نفوذ دهند و ما بر روی این موضوع حساس هستیم.

عمویی  با اشاره به اینکه طرف مقابل تعهداتی دارد  افزود: آن‌ها محدودیت‌هایی را  در برنامه هسته‌ای ما تحمیل کردند، قرار بود تحریم‌های کشور رفع شود و روند تجارت خارجی و اقتصاد عادی  شود، اما طرف مقابل به هیچ کدام از  تعهداتش پایبند نبود،   آمریکا از برجام خارج شد و مجموعه‌ای از تحریم‌ها را اعمال کرد،۱۷۷ اقدام تحریمی بعد از خروج آمریکا از برجام صورت گرفته است  و طرف اروپایی ۱۱ تعهد به ما داد که هیچکدام از آن‌ها  به سرانجام نرسیده است، از این جهت سوال اصلی این است که مبنای پایبندی جمهوری اسلامی به این تعهدات چیست  چرا ما باید در جایی که طرف مقابل به تعهداتش پایبند نیست، بخواهیم به تعهداتمان پایبند باشیم، این سوال اساسی است که ما امروز در مجلس با آن روبه‌رو هستیم و سعی می‌کنیم تا به یک توازن برسیم.

سردار طلایی نیک معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دفاع در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سکوت و سستی طرف‌های غربی و اروپایی واقعا  شرم آور است گفت: آن‌ها ادعا‌های زیادی در فضای رسانه‌ای  دارند، اما در مقابل این ترور کاملاً منفعل بودند، این مسائل  بی اعتمادی ملت  و  حاکمیت ما را نسبت به آن‌ها بیشتر می‌کند.

او با اشاره به اینکه از طریق بازرسی‌های آژانس خیلی تقاضا بود تا با  شهید فخری زاده و برخی از افراد دیگر  مصاحبه و یا ملاقات  داشته باشند لذا آن‌ها هیچ توجیهی برای  این مسئله نداشتند  افزود:  فعالیت هسته‌ای و دفاعی ما کاملاً در مسیر صلح‌آمیز و دفاعی است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دفاع با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری  افزود:شهید فخری زاده  اسوه و الگوی دانش دفاعی و هسته‌ای کشور است، مطالبه‌ای از سوی  مقام معظم رهبری  و مردم ایجاد شده است،   خوشبختانه با بنیانگذاری که شهید فخری زاده انجام دادند، شبکه‌ای از نخبگان دانشگاهی و علمی  ایجاد شد لذا این شبکه امروز  وجود دارد و این جریان ادامه خواهد داشت، به‌زودی وزیر دفاع  جانشین شهید فخری زاده را منصوب خواهند کرد که از جنس همین دانشمندان و همین نخبگان علمی و مومن جهادی خواهد بود.

او افزود: ما برنامه‌ها و پروژه هایمان را ادامه خواهیم داد و امشب در کمیسیون امنیت ملی مجلس  در این باره توضیحاتی داده شد، برخی از پروژه‌ها نیاز به حمایت مجلس و دولت دارد،   همان پروژه‌هایی که توسط شهید فخری زاده چه در بخش صنایع دفاعی و چه در بخش‌های غیر دفاعی بنیان‌گذاری شده کار را دنبال خواهیم کرد.

 او خاطرنشان کرد:  اولین دستگاه ایکس ری  کامیونی در گمرکات کشور با مدیریت و هدایت شهید  فخری  زاده شکل گرفت که برای مبارزه با قاچاق و کنترل مبادلات کالا در مرز و گمرکات مستقر شده و تعدادی هم در حال ساخت است و همچنین در حوزه علوم شناختی، در حوزه مولد‌های بومی  و در بحث پیشران‌ها کار دنبال خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما