شناسهٔ خبر: 44209776 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام ذبیحی تشریح کرد:

اقدامات مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی در برپایی کرسی آزاداندیشی و تولید چندرسانه‌ای

محسن صفری

مدیر مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی، ضمن تشریح برنامه‌های این مؤسسه، گفت: برپایی ۷۰ کرسی آزاداندیشی و تولید ۱۷۰ هزار دقیقه برنامه صوتی و تصویری از جمله برنامه‌های این مؤسسه است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا ذبیحی، مدیر مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی با بیان اینکه سه تغییر اساسی در  حوزه مدنظر مؤسسه فقاهت است، گفت: حذف زوائد زیادی در اصول است که آثار خاصی در استنباط ندارد؛ اصلاح روش‌های علوم موجود و ایجاد تولیداتی که در حوزه به شدت مورد نیاز است و وجود ندارد، مهمترین اموری است که به دنبال تحقق آن هستیم.

وی از انتشار کتب اجتهاد تمدنی، روش‌شناسی اجتهاد، کلام فقاهی، منطق تفسیر متن، ادبیات دین و زوائد اصول، دامنه حجت عقل و بناهای عقلا، نقل به معنا، اعتبار احادیث شیعه و ... در این راستا خبر داد و افزود: فقه عزا و زیارت اهل بیت، لباس دین، نرم‌افزار فقاهت از دیگر آثار تولید شده از سوی مؤسسه برای بحث تحول است.

ذبیحی با بیان اینکه ۴۰۰ طلبه در دوره‌های مؤسسه شرکت و فارغ‌التحصیل شده‌اند، اظهار کرد: تحول در آموزش و پرورش حوزه، شاگردمحوری، پژوهش‌محوری، فعالیت پژوهشی گروهی، اجرای طرح معیاراندیشه و ... از کارهایی است که توسط مؤسسه برای تحول در حوزه در حال پیگیری است.

وی از برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی در مؤسسه خبر داد و گفت: ۷۰ کرسی آزاداندیشی در شهرهای مختلف برگزار و بیش از ۱۷۰ هزار دقیقه تولیدات صوتی و تصویری تولید شده است که امکان‌سنجی فقه در گرداب اصول‌زدگی، فقه حکومتی، طلبه تراز انقلاب و نقد شیخ انصاری از جمله این نشست‌ها است.

ذبیحی، دیدار با افراد تحول‌خواه در حوزه و شخصیت‌های حوزوئی برای همکاری مشترک را یکی دیگر از فعالیت‌های ۱۰ساله برشمرد و اظهار کرد: عرصه هنر یکی دیگر از عرصه‌هایی است که مؤسسه وارد آن شده و بیش از ۷۰ هزار دقیقه تولید صوتی و تصویری دارد که مستند پرونده‌های باز، راه نو، حیات حوزه و پادکست‌های سراج شامل مجموعه بیانات بزرگان و ... از جمله آنهاست.

رئیس مؤسسه فقاهت و تمدن افزود: مستند شهریه برای بررسی مشکلات شهریه طلاب، مستند شناسنامه، مستند گلایه‌ها که مجموعه مصاحبه‌های انتظارات مردم از روحانیت است. همچنین صورت سرخ که به بررسی معیشت طلاب پرداخته، از دیگر آثار تولید شده توسط مؤسسه است.

ذبیحی بیان کرد: مباحث گفتمانی در قالب تحول حوزه در فضاهای مختلف رسانه‌ای اعم از کانال‌ها و سایت مؤسسه دنبال می‌شود. همچنین تلاش بر این است تا در فضای مجازی شاهد توسعه جلسات علمی خصوصاً در بحث روش‌شناسی اجتهاد و بسته جامع اجتهاد باشیم.

وی افزود: بررسی و تحلیل مباحث نظام‌سازی و تمدنی، همچنین بررسی مسائل روز سیاسی و فرهنگی، اجتماعی و خانواده از منظر فقهی و ایجاد مجال برای دیده شدن نظرات نخبگان و صاحبنظران حوزوی از دیگر تلاش‌های مؤسسه بوده و در ۱۰ساله دوم فعالیت، توسعه خواهد یافت.

ذبیحی اظهار کرد: در هفته تحول که از هشتم تا شانزدهم آذرماه است، برنامه‌های متعددی طراحی کرده‌ایم که دیدارهای مختلف با مراجع و مدیران حوزه، برگزاری وبینار سبک زندگی الهی در معاشرت ادیان از منظر اسلام و مسیحیت، امضاء تفاهم‌نامه با مرکز مطالعات شیعه و صلح جهانی برای فعالیت در عرصه بین‌المللی و حضور در مسجد مقدس جمکران و دیدار با خانواده شهدا از جمله این برنامه‌ها است.

انتهای پیام

نظر شما