شناسهٔ خبر: 44209689 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

گزارش تجارت‌نیوز از چشم‌انداز بازار طلا:

حباب طلا ترکید؟ / سکه به زیر 10 میلیون تومان می‌رسد؟

قیمت سکه طلا که امسال تا 16 میلیون تومان هم بالا رفته بود حالا با سقوط 6 میلیون تومانی به کانال 10 میلیون تومان رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار طلا در ایران هم‌زمان با کاهش قیمت دلار با ریزش بهای جهانی طلا روبروست. با انتشار اخبار تولید واکسن کرونا قیمت جهانی طلا تا ۱۸۷۸ دلار در هر اونس کاهش داشته و سقوط به کانال ۱۷۰۰ دلاری طلا خیلی از سرمایه‌گذاران این بازار را نگران کرده است.

خصوصا که سقوط سنگین در بازار جهانی طلا پیش از این نیز اتفاق افتاده بود. حالا طلا در سه هفته اخیر بیشتر از ۹ درصد سقوط کرده است. از آن سمت بهای دلار در بازار تهران که تا 30 هزار تومان صعود کرده بود حالا به کانال 24 هزار تومان عقب‌نشینی داشته است.

این دو عامل بهای سکه را تا کف کانال 10 میلیون تومان کشانده و بهای هر قطعه سکه طرح قدیم امروز در بازار تهران به 10 میلیون و 80 هزار تومان رسید. حالا اما پرسش این است که آیا ریزش‌ها ادامه‌دار شده و سکه را به زیر 10 میلیون تومان می‌کشاند؟

وضعیت برزخی ریزش مقطعی و صعود دوباره قیمت‌ها

عبادالله محمدولی، کارشناس بازار طلا و رییس پیشین اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش تجارت‌نیوز می‌گوید که ممکن این است این اتفاق برای کوتاه‌مدت رخ دهد اما تضمینی وجود ندارد که دوباره قیمت‌ها صعودی نشوند.

او در توضیح این ماجرا ادامه می‌دهد: بازار طلا و دلار در ایران در انتظار مذاکره با امریکا و مهار قیمت‌ها به سر می‌برد و همین مساله بخشی از ذخایر خانگی افراد را به بازار عرضه کرده است، در عین اینکه تقاضا کم شده است.

به جز این تعطیلات دو هفته‌ای بازار طلا و دلار روی کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است و اگر تنش سیاسی در منطقه ایجاد نشود، ممکن است قیمت سکه تا زیر 10 میلیون تومان برسد.

محمدولی تاکید می‌کند: با این وجود قیمت‌ها به چند علت احتمال دارد که پایدار نباشد. علت اول این است که در فصل زمستان زمان تسویه حساب‌های ارزی است و هم‌زمان با سال نو چینی، کریسمس و در ادامه سال نو شمسی، تقاضا برای خرید در بازار جهانی و واردات افزایش دارد و در نتیجه مصارف دلار بالا می‌رود.

این کارشناس بازار طلا ادامه می‌دهد: از آن سمت حتی در صورت مذاکره موفقیت‌آمیز با امریکا بازگشت صادرات نفت و درآمدهای ارزی ناشی از آن به سرعت امکان‌پذیر نیست و بازار در مقابل ریزش بیشتر قیمت‌ها مقاومت می‌کند.

ضمن اینکه تحلیلگران جهانی بازار طلا هم اعتقاد دارند که واکسن کرونا به صورت گسترده حداقل تا نیمه دوم سال 2021 به بازار نمی‌رسد و ترمیم اقتصاد پس از کرونا زمان‌بر است و همین مساله ترمز طلا را در بازار جهانی می‌کشد و به همین دلیل است که بسیاری از بانک‌های سرمایه‌گذاری در هفته‌های اخیر چشم‌انداز خود از قیمت طلا افزایشی می‌دانند.

با تمام این اوصاف محمدولی اعتقاد دارد که ریزش مقطعی قیمت‌ها و برگشت دوباره آن به روال صعودی، وضعیت امیدوارکننده‌ای نیست و تا زمانی که بازار به ثبات نرسد وضعیت اقتصاد نگران‌کننده می‌ماند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید گزارش ریزش سنگین قیمت طلا را مطالعه کنید.

نظر شما