شناسهٔ خبر: 44207698 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیانیه پایانی نشست نمایندگان لیبیایی در مغرب

تهران – ایرنا- شرکت‌کنندگان در شهر طنجه مغرب شنبه شب با صدور بیانیه‌ای بر پایان دادن به شکاف در مجلس نمایندگان لیبی تأکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از شبکه تلویزیونی "الجزیره" قطر، در این بیانیه نمایندگان لیبیایی شرکت کننده در نشست شهر طنجه مغرب، درباره برگزاری نشست پارلمانی در شهر غدامس لیبی به توافق رسیدند.

براساس این بیانیه، نشست پارلمانی که قرار است در شهر غدامس برگزار شود، به تمام شکاف‌ها در مجلس نمایندگان لیبی پایان خواهد داد.

از دیگر مفاد این بیانیه پایبندی طرف‌های درگیر در لیبی به برگزاری انتخابات براساس قانون اساسی این کشور و پایان دادن به مرحله انتقالی در کمترین زمان ممکن است.

همچنین پیشرفت در جهت مصالح ملی لیبی و بازگشت امن پناهجویان از دیگر مفاد این بیانیه است.

جلسه مشورتی پارلمانی لیبی دوشنبه گذشته با حضور ۱۲۰ تن از اعضای پارلمان های طبرق و طرابلس، دو دولت حاکم در این کشور در شهر طنجه مغرب(مراکش) آغاز شد.

ریاست این نشست مشورتی را "فوزی النویری" معاون اول رییس پارلمان لیبی برعهده داشته است.

شرکت کنندگان در کمیته نظامی مشترک لیبی در مذاکرات ۲۳ اکتبر به توافق آتش‌بس و خروج تمامی نیروهای خارجی طی مدت سه ماه دست یافته بودند.

گفت وگوی طرف‌های درگیر لیبی با نظارت سازمان ملل از شهریور ماه گذشته نیز از سرگرفته شده بود. اولین مذاکرات لیبیایی‌ها درباره مناصب حاکمیتی در مغرب انجام شد، پس از آن هیات‌های لیبیایی در مصر درباره مسائل نظامی و  امنیتی به گفت‌وگو نشستند. همچنین گفت وگوهای سیاسی لیبی- لیبی در سوئیس انجام شد.

هیأت‌های طرف‌های درگیر در لیبی (دولت وفاق و ارتش ملی) ۲ آبان ماه گذشته نیز در مذاکرات ژنو به توافقی برای آتش‌بس فراگیر دست یافتند.

توافق برای پایان دادن به شکاف در مجلس نمایندگان در لیبی در حالی صورت می‌گیرد که این کشور پس از سرنگونی دولت «معمّر القذافی» توسط ائتلاف ناتو به سرکردگی آمریکا در سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ فاقد دولت بود تا اینکه بر اساس توافق «صخیرات» در مغرب، دولت وفاق ملی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد. با این حال یک دولت موازی نیز در شرق لیبی تشکیل شد که دولت وفاق ملی را به رسمیت نشناخت و نیروهایش را به جنگ علیه طرابلس فرستاد.

نظر شما