شناسهٔ خبر: 44207247 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

جان انسان‌ها در خطر است

طی چند روز گذشته آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دوباره به تالاب میقان بازگشته و بر اساس مصوبات کارگروه مخاطرات زیست‌محیطی مدیریت بحران استان مرکزی و با توجه به ناقل بودن پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هر گونه تردد و نزدیک شدن به تالاب میقان ممنوع شده است زیرا خطر همزمانی شیوع این ویروس با ویروس کرونا فاجعه انسانی را رقم می‌زند و مسوولان باید هر چه سریع‌تر از آن جلوگیری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رضا میرزایی مدیر کل محیط ‌زیست استان مرکزی در تشریح آخرین وضعیت انتشار بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در تالاب میقان اراک گفته بود: بر اساس پایش انجام‌شده از سطح تالاب میقان و هشداری که قبلا سازمان دامپزشکی داده بود که کشورهای شمالی همسایه ایران درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند سازمان محیط‌زیست پایش گسترده‌ای را در تالاب‌های کشور انجام داد و با توجه به اینکه در سال ۹۵ هم تالاب میقان درگیر این آنفلوآنزای فوق‌حاد شد و تلفات سنگینی داشت تیم‌های ما به نحوه عملکرد و مواجهه با لاشه و حرکات پرندگان مبتلا کاملا آشنایی داشتند.

مدیر کل محیط‌زیست استان مرکزی در خصوص نحوه پایش‌ها توضیح داده است به محض اینکه در هفته گذشته بی‌حالی پرندگان از نوع غاز خاکستری مشاهده شد پایش‌ها تشدید شد و متاسفانه اولین لاشه روز جمعه کشف و تحویل دامپزشکی شد. کارشناسان دامپزشکی نیز عصر جمعه اعلام کردند آزمایش آنفلوآنزای فوق‌حاد این لاشه مثبت است.

گسترش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ۳ استان

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست از مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سه استان مرکزی، اردبیل و مازندران خبر داد و گفت که تلف شدن پرندگان در این سه استان به دلیل شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان به تایید سازمان دامپزشکی رسیده است.

شهاب‌الدین منتظمی، با بیان اینکه در حال‌ حاضر سازمان دامپزشکی مرگ پرندگان مهاجر به‌دلیل ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در سه استان تایید کرده است، گفت یکی از این تالاب‌ها، تالاب میقان در استان مرکزی و دیگری تالاب میل در استان اردبیل است و علاوه بر این، در یکی از نقاط تالابی استان مازندران نیز آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان گزارش شده است.

به گفته منتظمی، سازمان حفاظت محیط‌زیست از قبل احتمال می‌داد بخشی از پرندگان مهاجر که از کشور روسیه وارد ایران می‌شوند، به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مبتلا باشند. از این ‌رو جلساتی با سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت برگزار کرد و هشدارهای لازم برای افزایش پایش و مدیریت این موضوع به دستگاه‌های مختلف در استان‌های کشور داده شد.

این مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه پرسنل این سازمان در استان‌ها هرگونه تلفاتی در پرندگان مهاجر را به سازمان دامپزشکی برای نمونه‌برداری اعلام می‌کنند، تاکید کرد در حال‌ حاضر تمامی لاشه‌های پرندگان مرده جمع‌آوری و به ‌صورت بهداشتی دفن شده است.

او همچنین گفت در حال حاضر هیچ‌گونه پروانه شکار برای مناطق درگیر بیماری صادر نمی‌شود و تمامی مناطق به‌صورت مرتب پایش و لاشه‌ها با رعایت پروتکل‌ها جمع‌آوری می‌شوند.

به گفته منتظمی توصیه‌هایی از سوی وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی برای مدیریت  آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ارائه شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست از اعلام تعداد پرندگانی که تاکنون به‌ دلیل ابتلا به آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان تلف شده‌اند، خودداری کرد و گفت: در حال‌ حاضر آماری در این زمینه ندارم اما تعداد تلفات زیاد نبوده است.

این در حالی است که یک روز قبل عباس جودکی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اعلام کرد که فقط در تالاب میقان، لاشه  ۲۵۱ پرنده مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طی  هفته جاری جمع‌آوری شده است.

جودکی تاکید کرد: بعد از تایید ابتلای این پرنده‌ها به آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان از سوی دامپزشکی، دفن بهداشتی لاشه‌ها به همراه آهک‌پاشی انجام شده و بیشترین تلفات پرندگان در این تالاب مربوط به غازهای خاکستری، چند گونه اردک و تنجه است.

باید جان مردم اطراف تالاب را نجات داد

اسماعیل کهرم پرنده‌شناس و فعال محیط‌زیست در خصوص همزمانی دو ویروس مهلک کرونا و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به «جهان‌صنعت» گفت: پرندگانی که در حال تلف شدن هستند همگی مهاجرند و معمولا آنها از شمال شرقی کشور وارد استان‌های شمالی مانند استان مازندران گلستان می‌شوند. بنابراین بیماری داخل تالاب‌های ایران نیست بلکه عارضه‌ای است که پرندگان مهاجر آن را وارد کشور کرده‌اند. منتها از نظر واگیردار بودن بسیار خطرناک است زیرا اگر انسانی به‌طور مستقیم با پرندگان در تماس باشد حتما ویروس به انسان سرایت می‌کند و جان آن در خطر می‌افتد. همچنین هر پرنده بیماری می‌تواند حداقل ۵۰ قطعه پرنده دیگر را آلوده کند.

وی افزود: پرندگان مهاجر هر سال همراه خود ویروس جدیدی را به تالاب می‌آورند و حال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از چین وارد کشور می‌شود. بنابراین این ویروس از دو نظر فوق حاد است؛ یکی از نظر شایع و پراکنده بودن و دیگری از نظر قدرت کشندگی آن است. در سال‌های گذشته دو بچه در ترکیه به پرندگان بیمار دست زده بودند که دیری نگذشته بود آن دو بچه فوت کردند. به همین دلیل هرچه سریع‌تر باید شکار و نزدیک شدن به تالاب را ممنوع اعلام کنند.

کهرم با اشاره به سرایت ویروس به مرغداری‌های اطراف تالاب‌ها بیان کرد: ممکن است برخی از پرندگان حامل ویروس وارد مرغداری‌های اطراف تالاب شوند که در این صورت تمام مرغ‌ها از دست می‌روند. بنابراین اگر در مرغداری‌ها شاهد کشتار عجیب آنها بودیم باید مرغ‌ها طبق اصول صحیح علمی امحا شوند. پرندگان کشته شده را باید در گودالی انداخت و مقدار زیادی آهک هم روی آنها بریزیم. افرادی که این کار را می‌کنند باید لباس مخصوص تن کنند.

این پرنده‌شناس افزود: اکنون درناها وارد تالاب میقان شدند بنابراین برای حفظ جان انسان‌ها باید ورود به تالاب را برای همگان ممنوع اعلام کنند. برای نجات جان پرندگان درمانی نداریم و آنها خواه‌ناخواه کشته می‌شوند. امروزه نزدیک به دو میلیون پرنده مهاجر در تالاب‌ها وجود دارد.

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما