شناسهٔ خبر: 44206211 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

شگفت‌زدگی کارشناسان خارجی از نقش جنگل‌کاری‌های چین در کاهش جهانی کربن

بر اساس گزارش منتشر شده اخیر در شبکه تلویزیونی «بی بی سی» انگلیس، نتایج مطالعات اخیر انجام شده توسط یک تیم بین المللی نشان می دهد که سهم جهانی جنگل های چین در جذب کربن دست کم گرفته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از سایت رادیو بین المللی چین، این گزارش در تاریخ ۲۸ اکتبر و در مجله علمی «نیچر» منتشر شده است؛ محققان بر اساس مشاهدات میدانی و ماهواره ای اشان، اینطور تحلیل کرده اند که مقیاس جذب دی اکسید کربن در جنگل های تازه کاشته شده در دو منطقه چین کمتر از حد واقعی اشان ارزیابی شده است.

بر اساس گزارش این محققان، دو منطقه جنگل کاری شده در چین و اقدامات کاهش کربن (carbon sink) توسط این کشور، روی هم رفته سهمی بیش از ۳۵ درصدی در کاهش کربن در سطح جهان دارد؛‌ (یادداشت نویسنده: کاهش کربنی به روند، فعالیت و یا مکانسیم جذب دی اکسید کربن در جو از طریق اجرای اقداماتی مانند کاشت درخت و جنگل کاری و احیای گیاهان گفته می شود که کاهش غلظت گازهای گلخانه ای در جو را بدنبال دارند).

این دو منطقه جدید جنگل کاری شده در چین که نقش مهم آنها در کاهش کربن به طور جدی دست کم گرفته شده است،‌ در جنوب غرب و شمال شرق چین قرار دارند؛ بی بی سی در گزارش خود اینطور نوشته است که این دو منطقه کم اهمیت جلوه داده شده در مسیر کاهش کربن، «یون نان» (استان یون نان)، «گوی جوئو» و «گوانگ شی» در جنوب غرب و استان های «هی لونگ جیانگ» و «جی لین» در شمال شرق چین هستند.

کارشناسان از قابلیت های این دو منطقه جدید جنگل کاری شده در چین در راستای کاهش کربن بسیار شگفت زده شده اند؛ جنگل کاری و فضاهای سبز اجرا شده در این دو منطقه به سرعت گسترش پیدا کرده و قابلیت های آن در زمینه کاهش کربن تعجب کارشناسان خارجی را به همراه داشته است.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، این استان ها در چین الگویی از جنگل کاری سریع و گسترده را تشکیل داده اند؛ سطح جنگل کاری های صورت گرفته در این استان های چین در طول ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته، سالانه از ۴۰ هزار به ۴۴۰ هزار هکتار افزایش داشته است.

بیوسفر و زیست کره زمینی در جنوب غرب چین، بیشترین نقش را در کاهش کربن توسط این کشور داشته است به طوری که حدود ۳۱٫۵ درصد از کاهش کربنی کلی چین را شامل می شود و نسبت به سایر مناطق در چین در جایگاهی پیشرو قرار دارد.

بیوسفر و زیست کره در شمال شرقی چین فصلی است و سهمی معادل ۴٫۵ درصد در کاهش کربن توسط چین دارد.

پرفسور «پل پالمر» از دانشگاه «ادینبرو» که یکی از نویسندگان این تحقیق علمی است، می گوید اگرچه مقیاس ذخیره سازی کربن توسط جنگل های چین بسیار تعجب برانگیز و حیرت آور است اما باید گفت که این نوع نتیجه گیری عنوان شده در گزارش تحقیقاتی در ارتباط با سهم این جنگل کاری ها در کاهش کربن، قابل اعتماد است.

این پرفسور در مصاحبه با بی بی سی گفته است: نتیجه گیری های جسورانه علمی باید با حجم زیادی از مدرک و شواهد پشتیبانی شوند و ما این کار را در این تحقیقمان انجام داده ایم؛ ما مجموعه ای از مدارک و شواهد را از طریق اندازه گیری های میدانی و داده های ماهواره ای جمع آوری کرده و به یک نتیجه قابل قبول و نامتناقض درباره چرخه کربن چین رسیده ایم.

اگرچه سهم چین در انتشار دی اکسید کربن در جهان ۲۸ درصد است اما مقامات این کشور از تصمیم خود برای تحقق خنثی سازی انتشار کربن تا سال ۲۰۶۰ میلادی خبر داده اند.

بر اساس این گزارش، رشد پوشش های گیاهی در چین در طول سال های اخیر برای همه بدیهی و آشکار بوده است؛ در طول ده های گذشته، میلیاردها جنگل جدید در این کشور با هدف مقابله با بیابان زایی و فرسایش خاک کاشته شده و در عین حال یک صنعت پر رونق کاغذ و چوب نیز در این کشور توسعه یافته است.

چین یک کشور مهم در مسیر ساخت جهانی سازگار با محیط زیست است؛‌ تحقق هدف عدم انتشار کربن توسط چین یک اقدام مهم در مسیر موضوعات مرتبط با کاهش انتشار کربن و تغییرات آب و هوایی محسوب می شود.

«ناسا» در سال ۲۰۱۹ میلادی با انتشار گزارشی تاکید کرد که جهان امروز در مقایسه با گذشته مسیری سبزتر و سازگارتر با محیط زیست را در پیش دارد و چین یکی از کشورهای مهم در مسیر این تغییر است.

بر اساس این گزارش، داده های ماهواره ای ناسا نشان می دهد که فعالیت های مرتبط با جنگل کاری و کشاورزی در چین و هند روند سرسبز شدن زمین را هدایت می کنند؛ داده های ماهواره ای (۲۰۱۷-۲۰۰۷) نشان می دهند که کمربندهای سبز در چین و هند بسیار قابل توجه بوده اند و این کمربندهای سبز بیشتر از کل زمین های کشاورزی سراسر جهان را شکل می دهند.

کمربند سبز چین یک عامل مهم در مسیر سرسبزی جهان تلقی می شود؛ حتی اگر کمربند سبز چین سهم کوچکی در منطقه گیاهی جهان ایفا کند، سرعت رشد این کمربند سبز در جایگاه اول جهان است.

برچسب‌ها:

نظر شما