شناسهٔ خبر: 44206104 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جهان در مواجهه با تروریسم دولتی صهیونیست‌ها چه خواهد کرد؟

تهران- ایرنا- رژیم صهیونیستی با توسل به تروریسم دولتی به دنبال تشدید تنش در منطقه است. در این بین باید دید کشورها و قدرت‌هایی که مدعی مقابله با تروریسم هستند در مواجهه با این تروریسم دولتی چه واکنشی نشان می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمله به خودرو حامل شهید محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و رییس فقید سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع (سپند) و یکی از دانشمندان برجسته هسته‌ای نماد بارز تروریسم دولتی علیه ایران بود. رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر چندین تن از دانشمندان هسته ای ایران را ترور کرده است با این حال این اقدامات تروریستی در سایه حمایتهای همه جانبه‌آمریکا و سکوت  مدعیان مبارزه با تروریسم اجرا شده است.

رژیم صهیونیستی که اقداماتش نماد بارز تروریسم دولتی است، بر محدودیت‌های خود در جنگی متعارف واقف است. بنابراین ترجیح می‌دهد از امکانات سازمان‌های تروریستی که خود راسا آن‌ها را ایجاد کرده است یا تغذیه مالی آن‌ها را بر عهده دارد، برای اقدامات تروریستی خود بهره برداری کند.

 البته همانگونه که مقامات کشورمان گفته‌اند نقش اسرائیل در این ترور جنایتکارانه قابل انکار نیست. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از سه منبع امنیتی نوشته که اسراییل در ترور فخری‌زاده دست داشته است. یوسی ملمن، روزنامه‌نگار اسراییلی هم توییت کرده که فخری‌زاده سال‌ها تحت تعقیب موساد قرار داشت. هم‌زمان، مدیر کل پیشین وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی نیز فخری‌زاده را «سلیمانی برنامه هسته‌ای ایران» توصیف کرد.

در اردیبهشت ۱۳۹۷ که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از محسن فخری‌زاده به عنوان چهره‌ای محوری در برنامه هسته‌ای و موشکی ایران اسم برد و گفت که این نام را به خاطر داشته باشید.

با این حال زمان این اقدام نابخردانه از سوی رژیم صهیونیستی ناشی از محاسبات غلط آنها در خصوص پاسخ تهران است. طبیعتا ایران این اقدام را بی پاسخ نمی گذارد با این حال همانطور که امروز رییس جمهوری گفت: دستگاه‌ها و مسئولان مربوطه پاسخ این اقدام تروریستی را به موقع و مناسب خواهند داد. واقعیت این است که طی سال‌های حضور ترامپ در کاخ سفیدی رژیم صهیونیستی در سایه حمایتهای بی دریغ ترامپ هرچه خواست کرد با این وجود  با شکست ترامپ آرزوهای خود را بر باد رفته می بیند و به زعم خود در تلاش است در مدت باقیمانده از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید تا جایی که امکان دارد زمینه احیای دیپلماسی را از بین ببرد. موضوعی که البته با واکنش چهره‌هایی چون جان برنان رییس پیشین سیا هم مواجه شده است.

البته اقدامات جنایتکارانه ای از این دست، درست در پایان دولت ترامپ و روی کار آمدن جو بایدن که بارها اعلام کرده به توافق هسته ای با ایران باز می گردد تلاشی در راستای ایجاد تنش در منطقه و به تعویق انداختن بازگشت آمریکا به برجام نیز است. نکته ای که کریس مورفی، سناتور دموکرات نیز به آن اشاره کرده است مورفی در توییتی به ترور این مقام هسته ای ایران اشاره کرده و نوشته است، اگر هدف اصلی از ترور آقای فخری زاده سخت تر کردن از سرگیری توافق هسته‌ای ایران بود، این ترور باعث امن تر شدن آمریکا، اسرائیل یا جهان نمی‌شود. ‌

وحشت رژیم صهیونیستی از پیشرفت های ایران در زمینه دفاعی و هسته ای باعث شده که این رژیم به کثیف ترین نوع حذف چهره های علمی و پژوهشی ایران یعنی تروریسم حکومتی متوسل شود. حال آنکه خودشان هم می دانند که ایران در توانسته با بومی سازی دانش و تکنولوژی به سطحی برسد که ترور و شهادت دانشمندان ایرانی خللی جدی در مسیر آن ایجاد نکند هرچند چنین دانشمندانی در این سطح از دانش و تجربه به سادگی امکان جایگزینی ندارند با این  حال شاگردانی که شهید فخری زاده پرورش داده مسیر ایشان را پرشتابتر  ادامه خواهند داد. بنابراین هدف ایذایی صهیونیست‌ها نه خلل در برنامه هسته ای بلکه کارشکنی در مسیر احیای دیپلماسی است.

در همین زمینه مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل و شورای امنیت این سازمان با مسئول دانستن آمریکا و اسراییل در این حمله ناجوانمردانه، از آنتونیو گوترش و شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست ضمن محکوم کردن این ترور، اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورند. تخت‌روانچی ضمن اخطار به ایالات متحده و رژیم صهیونیستی در انجام اقدامات ماجراجویانه علیه ایران به ویژه در دوره باقی‌مانده از دولت فعلی آمریکا، بر حق جمهوری اسلامی ایران برای اتخاذ تمام اقدامات لازم در دفاع از مردم و تامین امنیت خود، تاکید کرد.

تحلیل محتوای اظهارات مقامات و شخصیت‌های غربی که از زمان این حادثه تروریستی اظهار نظر کرده‌اند، دربردارنده مفاهیمی چون تروریستی و غیرمسئولانه بودن این حمله با هدف تخریب مسیر دیپلماسی، لزوم خویشتنداری ایران است. با این حال واقعیت این است که رژیم صهیونیستی هیچ گاه در قبال اقدامات تروریستی سابق خود مورد بازخواست قدرت‌های اروپایی وآمریکا مواجه نشده و همین امر  این رژیم را در ادامه اقدامات شرورانه خود جری‌تر کرده است.

از جهاتی دیگر این رفتار غربی‌ها حاکی از وجود ذهنیت دوگانه مبتنی بر ترور خوب و ترور بد در بین آنان است. آنچه که در این بین اهمیت دارد این است که اگر این دولت‌ها اعتقاد دارند که این اقدام رژیم صهیونیستی تروریستی بوده قاعدتا باید آثاری هم بر این  تروریسم دولتی مترتب باشد. اگر این دولت‌ها نگران تشدید تنش در منطقه و جهان هستند صرف درخواست از ایران برای خویشتنداری کافی نیست. این کشورها خود باید از حد توصیه و درخواست از دولت تروریستی اسرائیل فراتر بروند. در عین حال جمهوری اسلامی ایران نشان داده که در قبال امنیت خود مماشات نمی‌کند و همانطور که رییس جمهوری گفت مسئولان مربوطه به موقع اقدام مناسبی در قبال این اقدام شرورانه خواهند داشت.   

نظر شما