شناسهٔ خبر: 44205600 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اوباما در کتاب سرزمین موعود: آل سعود از تکرار انقلاب اسلامی ایران در عربستان هراس دارد

رئیس جمهور سابق آمریکا در کتاب خود به توضیح هراس آل سعود از تکرار انقلاب اسلامی ایران در عربستان پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری الجزیره، باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در کتاب «سرزمین موعود» خود آورده است: خاندان سلطنتی آل سعود در هراس از اینکه مبادا انقلاب اسلامی ایران در عربستان تکرار شود با روحانیون تندرو وارد معامله شدند، اما نتیجه این معامله پرورش چهره‌هایی مثل اسامه بن لادن بود. 

اوباما در جلد اول کتاب «سرزمین موعود» در بخش درباره سفر به عربستان سعودی نوشته است: بعضی وقت‌ها از خود می‌پرسیدم آیا زمانی خواهد رسید که پادشاهی عربستان سعودی در تعهدات مذهبی‌اش بازنگری و ارزیابیِ دوباره داشته باشد و به این نکته اذعان کند که بنیاد گراییِ وهابی - مثل سایر اَشکال مطلق گراییِ دینی- با مدرنیته سازگاری ندارد؟

از خود می‌پرسیدم که آیا وی (عبدالعزیز بن سعود) از ثروت و اختیارات خود برای سوق دادن وهابیت به یک مسیر آرام‌تر استفاده خواهد کرد؟ احتمالا پاسخ خیر است!

روش‌های سنتی به شدت ریشه دوانده بودند و تنش‌های خاندان سلطنتی با بنیادگرا‌ها در اواخر دهه ۷۰ میلادی به اوج خود رسیده بود در نتیجه آن‌ها (حاکمان خاندان سلطنتی سعودی) را به این نتیجه رساند که اصلاحات به ناچار به اصلاحات سیاسی و اقتصادیِ ناخوشایند ختم خواهد شد! خاندان سعودی برای اجتناب از آن انقلابی (انقلاب اسلامی ایران) -که باعث استقرار جمهوری اسلامی در ایران شده بود - تصمیم گرفت با تندرو‌ترین روحانیون در عربستان معامله کند!

در ازای به رسمیت شناخته شدن کنترل مطلق خاندان سعود بر اقتصاد و دولت عربستان (و نیز نادیده گرفتن برخی رفتار‌های بی ملاحظه اعضای خاندان سلطنتی)، این روحانیون و پلیس دینی عربستان بودند که در زمینه تعاملات روزمره اجتماعی، محتوای درسی در مدارس و تعیین مجازات برای نقض احکام دینی مجوز قانون گذاری را به دست آوردند. خاندان سلطنتی سعودی میلیارد‌ها دلار را به همین روحانیون دادند تا در سراسر جهانِ (اهل) سنت، مسجد و مدارس دینی (حوزه‌های علمیه وهابی) تاسیس کنند.

در نتیجه از پاکستان گرفته تا مصر و مالی و اندونزی، بنیادگرایی تقویت شد و درخواست‌ها برای پاکسازی نفوذ غربی از سرزمین اسلامی -در صورت ضرورت با توسل به خشونت- بیشتر و بیشتر شد.

پادشاهی سعودی ممکن بود از اینکه جلوی یک انقلاب به سبک انقلاب ایران را - هم در درون مرزهایش و هم در بین شرکای خود در خلیج (فارس) گرفت - خشنود بوده باشد، اما این کار را به قیمت تقویت «جنبش بنیادگرایی فرا ملی» انجام داد که افرادی مثل اسامه بن لادن در چنین محیطی رشد کردند.

انتهای پیام/

نظر شما