شناسهٔ خبر: 44204988 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تحول خواهی به گفتمانی مهم در حوزه تبدیل شده است

تولیت مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی گفت: امروزه تردیدی نیست که گفتمان تحول خواهی در حوزه‌های علمیه ایجاد شده و صحبت‌های مدیران حوزه و طلاب هم مؤیّد همین نکته است، در حالی که در زمان‌های نه چندان دور، تحول خواهی در حوزه‌های علمیه مورد اقبال و توجه نبود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به تغییر نگاه برخی طلاب پیش و پس از ورود به حوزه های علمیه خاطر نشان کرد: ما حوزه را با بزرگانی مانند حضرت امام، شهید مطهری و شهید بهشتی شناختیم، ولی این تصورمان که حوزه علمیه، حوزه ای فعال و دغدغه مند است و می تواند جامعه ای را به حرکت درآورَد، با ورود به حوزه علمیه فرو ریخت.

وی ادامه داد: به بیان دیگر باید گفت آن شخصیت ها محصول فرآیند حوزه نبوده اند، بلکه ظهور و بروز مانند آنان را باید استثنایی در تاریخ حوزه های علمیه دانست.

تولیت مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی همچنین افزود: البته در برابر این مسیر می توان دو گونه عمل کرد، یکی تسلیم شدن و هضم شدن در نظام فعلی حوزه های علمیه و دیگری تلاش برای ایجاد تغییر و تحول در آن که ما راه دوم را انتخاب کرده ایم.

وی اضافه کرد: دیدار برخی از فضلا و طلاب حوزه های علمیه در هشتمین روز از آذر ماه سال 1386 با رهبر معظم انقلاب اسلامی و تأکید معظم له بر ضرورت تحول در حوزه های علمیه، نقطه عطفی در این مسیر بوده و به تأسیس مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی انجامیده است.

حجت الاسلام و المسلمین اکبرنژاد ادامه داد: این مؤسسه یک دهه از فعالیت خود را با برنامه های مختلف و متنوع و بویژه برپایی و تدوین نشست ها و کتب تخصصی پشت سر گذاشته و تلاش دارد تا در دهه دوم فعالیت خود، تعامل گسترده تر با نهادهای حوزوی با هدف تحقق عینی تحول خواهی در حوزه های علمیه، تداوم گفتگوها و مناظره های علمی و همچنین دنبال کردن مسائل روز جامعه و گریز از مباحث صرفا ذهنی را دنبال کند.

رئیس هیئت امنای مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی سپس اظهار کرد: ادّعای ما این است که گسترش ضوابط استنباط از دین و تحول در منطق استنباط دینی باید مُحقق شود و در این راستا از همه نهادها، مؤسسات مرتبط، صاحبنظران و حتی روشنفکرانی که در این زمینه حرف و نوآوری دارند، دعوت می کنیم تا همکاری های مشترکی را برای دستیابی به اهداف مشترک تعریف کنیم و به نتیجه برسانیم.

استاد حوزه علمیه قم درباره آرزوی خود گفت: حفظ اصالت های ایمانی در جامعه مؤمن و در عین حال کنشگری فعال برای شنیدن همه نظرات و آراء، یکی از مهم ترین آرزوهاست که می تواند با تداوم تحول خواهی در حوزه های علمیه به بار نشیند.

 

روند إصلاحات حوزوی، کُند و برخی مقاومت ها همچنان هست

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در قم درباره روند کُند این تحول در حوزه های علمیه علیرغم دستور صریح و تأکیدات رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی تصریح کرد: البته در برابر تغییرات، همیشه مقاومت هایی وجود داشته و خواهد داشت، اما باید پذیرفت که مطالبه تحول در حوزه های علمیه ادامه خواهد یافت و این مسیر متوقف نخواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین اکبرنژاد افزود: به هر حال برخی کتب قدیمی حوزوی همچنان جزو نوامیس حوزه شناخته می شوند و مسیر تحول خواهی روند کندی دارد، اما باید اذعان کرد که صدای فعالان و  موافقان تحول در حوزه ها به اندازه صدای مخالفان شنیده نمی شود و این امر بر عهده رسانه هاست که صدای مطالبه تحول در حوزه های علمیه را منعکس کنند و بازتاب دهند.

 

امروزه «تحول در حوزه های علمیه»، کالای قاچاق نیست

وی اضافه کرد: امروزه تردیدی نیست که گفتمان تحول خواهی در حوزه های علمیه ایجاد شده و صحبت های مدیران حوزه و طلاب هم مؤیّد همین نکته است، در حالی که در زمان های نه چندان دور، تحول خواهی در حوزه های علمیه نوعی کالای قاچاق به حساب می آمد.

تولیت و رئیس هیئت امنای مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی در عین حال تأکید کرد: البته همچنان فشارهایی بر مدیران و مسؤولان حوزوی در این زمینه وارد می شود و آنان محذوراتی در این موضوع دارند، اما ما نیز بر اساس راهبردها و توصیه های روشنگرانه و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب، این مطالبه گری را ادامه خواهیم داد و از این مسیر عقب نمی نشینیم.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما