شناسهٔ خبر: 44204683 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

چرا لیگ بیستم لیگی کم گل شده است؟

صاحب‌خبر -

شفقنا – چند دلیل را می توان برای کم گل بودن لیگ بیستم نام برد که در گزارشی به آنها خواهیم پرداخت.

به گزارش شفقنا ورزشی، لیگ بیستم چند روزی است که آغاز شده است و همه تیم ها سه بازی انجام داده اند.

نگاهی به نتایج تیم ها به ویژه مدعیان کسب عنوان قهرمانی نشان می دهد که ما شاهد لیگی کم گل با جذابیت پایین هستیم. آمار بازی های کم گل و پر برخورد با اعتراض های زیاد بازیکنان و مربیان را نشان می دهد که البته دامنه این اعتراض به مدیران باشگاه هم کشیده شده است و در همین ابتدا باشگاه ها علیه یکدیگر بیانیه می دهند و بعضی هم تهدید به کناره گیری کرده اند.

لیگ بیستم خوب آغاز نشده است و بازی ها بعد از گذشت سه هفته کم گل هستند. به عنوان مثال پرسپولیس که قهرمان ۴ فصل اخیر لیگ برتر است و فینالیست لیگ قهرمانان آسیا هم به شمار می آید در سه بازی تنها یک گل به ثمر رسانده است که آن هم از روی نقطه پنالتی بوده است.

تراکتور سازی که تا قبل از آغاز لیگ از مدعیان اصلی بالا بردن جام بود در سه بازی تنها یک گل به ثمر رسانده است و هنوز طعم پیروزی را نچشیده است تا منصوریان به شدت تحت فشار باشد.

سپاهان وضعیت بهتری دارد و توانسته در هر بازی یک گل به ثمر رساند و استقلال هم کم بهتر است و ۴ گل زده است که البته پیش بینی می شد که آبی پوشان با حفظ مثلث خطرناک خود شروع بهتر از این هم داشته باشند.

لیگ بیستم کم گل است و می توان از دلایل آن نام برد:

نخست؛ تفکرات دفاعی مربیان

مربیان لیگ برتر با تفکرات دفاعی تیم های خود را به میدان می فرستند. ترس از اخراج و شروع ناامید کننده در دیدارهای ابتدایی باعث شده است تا تیم ها گل نخوردن را هدف اصلی و نهایی خود قرار دهند و بعد از آن چشم به ضد حملات بدوزند تا بتوانند روی تک موقعیت های خود به گل برسند.

چنین سبک فوتبالی را می توان به تفکر مورینیوی تشبیه کرد. کافی است که دیدار اخیر تاتنهام با منچستر سیتی را نگاه کنیم تا این موضوع به خوبی روشن شود. تیم گواردیولا ۹۰ دقیقه توپ و میدان را در اختیار داشت و حمله کرد اما به گل نرسید این درحالی است که تاتنهام روی دو ضد حمله دو گل به ثمر رساند و پیروز شد.

اصلی ترین دلیل کم گل بودن لیگ بیستم ترس زیاد مربیان و تفکرات دفاعی صرف آنها است که در گام نخست به دنبال بازی دفاعی و گل نخوردن هستند و بعد از آن ضد حملات را در دستور کار خود قرار می دهند.

زمین های بی کیفیت

می توان این مورد را از حیث تاثیر گذاری دومین عامل دانست. ورزشگاه آزادی که بهترین و باکیفیت ترین زمین در ایران است با انتقاد زیاد سرخ آبی ها همراه شد. بازیکنان و مربیان پرسپولیس بعد از دیدار برابر صنعت نفت انتقادهای زیادی نسبت به چمن بلند ورزشگاه داشتند.

آزادی به عنوان باکیفیت ترین ورزشگاه ایران چنین شرایطی دارد حال دیگر زمین ها را در نظر بگیرد تا به خوبی اهمیت این موضوع تایید شود.

دیدار پیکان و شهر خودرو به خاطر بی کیفیت به تاخیر افتاد و پرسپولیس و نفت مسجد سلیمان هم با کمی باران تنها شاهد ارسال های بلند بودیم و هکذا.

نبود مهاجمان باکیفیت

باشگاه های لیگ برتری با شرایط بسیار خاصی مواجه شده اند تا جایکه برای نخستین بار در تاریخ فوتبال ایران جذب بازیکنان خارجی ممنوع شده است.

معمولا باشگاه ها اگر بازیکن خارجی جذب می کردند گزینه نخست آنها خط حمله بود و با این قانون جدید شرایط برای تیم بغرنج شد.

به عنوان مثال تیمی مانند پرسپولیس که علیپور، ترابی و اوساگونا را از دست داد و با محرومیت عیسی آل کثیر مواجه شد عملا بدون مهاجم ماند و در این سه دیدار اخیر مهدی عبدی را به میدان فرستاد که فصل قبل روی هم دو بازی کامل را انجام نداد.

به استثنای استقلال که همه مهاجمان خود را حفظ کرد دیگر تیم ها هم با چنین شرایطی مواجه شدند و طبیعی است که در نبود مهاجمان بزرگ مشکلات در خط حمله هم زیاد باشد و شاهد لیگی کم گل باشیم.

دلیلی طبیعی

گذشته از این مواردی که ذکر کردیم باید به یک دلیل دیگر هم اشاره کرد و آن اینکه اوایل لیگ است و هنوز تیم ها در شرایط ایدآل خود به سر نمی برند. معمولا هر تیمی بعد از پشت سر گذاشتن مراحل بدنسازی برای هماهنگ بیشتر و قرار گرفتن در فضای بازی به زمان نیاز دارد.

لیگ بیستم در اوایل خود است و تیم ها هنوز به هماهنگی لازم نرسیده اند و طبیعی است که لیگ جذاب و پر گل نباشد. پیش بینی می شود که هر چه تعداد بازی ها بیشتر شود تعداد گل های بیشتری هم به ثمر رسد و مربیان دست از احتیاط بردارند تا بازی ها جذاب تر شود.

منبع: شفقنا ورزشی

برچسب‌ها:

نظر شما