شناسهٔ خبر: 44203821 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

وال‌استریت ژورنال گزارش داد:

عقب‌نشینی ولیعهد سعودی و دست خالی نتانیاهو طی دیدار دو طرف

روزنامه وال استریت ژورنال دیدار محرمانه بین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ولیعهد سعودی را در حصول توافق برای عادی سازی روابط شکست خورده توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا روزنامه وال‌استریت ژونال گزارش داد که دیدار محرمانه بین سران اسرائیلی و سعودی برای حصول توافق عادی‌سازی روابط شکست خورد. 

در این گزارش عنوان شد که طی این دیدار «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی عقب‌نشینی کرد و «بنیامین نتنیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دست خالی بازگشت.

این روزنامه به نقل از مشاوران سعودی و مقامات آمریکایی نوشت: «هنگامی‌که نتانیاهو اواخر هفته گذشته شبانه و به طور مخفیانه برای دیدار با بن سلمان به عربستان سفر کرد، او و متحدانش امیدوار بودند این شاهزاده سعودی ضمانت‌هایی را برای عادی‌سازی روابط بین دو دشمن دیرینه ارائه دهد اما نتانیاهو دست خالی بازگشت.»

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی امیدوار هستند که توافق موسوم به آبراهام را که به روابط با اسرائیل رنگ مشروعیت می‌بخشد، توسعه دهند و بزرگ‌ترین مانع پیشروی ادغام دیپلماتیک با اسرائیل را از میان بردارند.

به گفته این مشاوران سعودی و مقامت آمریکایی، بن سلمان تا حد زیادی به دلیل نتیجه انتخابات آمریکا عقب‌نشینی کرده و مشاوران سعودی اعلام کردند که بن سلمان مشتاق برقراری روابط با دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری منتخب است و به همین دلیل در حال حاضر برای اقدام به عادی سازی روابط مردد است و می‌خواهد از این موضوع در آینده برای کمک به تقویت روابط با رئیس‌جمهور جدید استفاده کند.

بایدن اعلام کرد که معاملات عادی‌سازی روابط بین کشورهای عربی با اسرائیل را می‌پسندد اما وی موضعی بسیار سخت‌تر نسبت به وضعیت حقوق بشر در عربستان به ویژه قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی اتخاذ کرده است.

مشاوران سعودی اعلام کردند که دست‌یابی به توافق با نظارت رئیس‌جمهوری جدید آمریکا ممکن است روابط با دولت بایدن و ریاض را مستحکم‌تر کند.

نظر شما